برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکیست که گفت‌وگوها برای احیای برجام پیشرفت قابل توجهی داشته و دورنمای فعال شدن توافق و رفع تحریم‌ها پدیدار شده است.

مونا رمضانپور/ نخستین نشانه موفقیت دو ماه مذاکرات فشرده و مستمر دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴  و مهم‌ترین نکته‌ای را که می‌توان از خلال تحولات روز گذشته که چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد،  استخراج کرد رفتار انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا بود که برای نخستین بار پس از پایان نشست کمیسیون مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد و از پیشرفت رایزنی‌ها خبر داد و اعلام کرد که توافق برای احیای برجام در حال شکل گرفتن است.

او تا به حال از انجام گفت‌وگوهای مطبوعاتی درباره برجام طفره می‌رفت و آخرین باری که دفتر ایرنا در لندن (۲۷ فروردین) تقاضای مصاحبه کرده بود اعلام شد که نامبرده تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد و به نتیجه‌ای نرسیده، گفت و گو نمی‌کند.

بنابراین نفس انجام این گفت و گو از سوی یک مقام هماهنگ کننده برجام، بیان‌گر تحولی مهم است که در مذاکرات رخ داده و باید از این منظر مورد توجه قرار گیرد. مورا ابتدا در پایان نشست دیروز توئیتی را منتشر کرد و نوشت: اکنون یک درک مشترکی درباره ضروریات بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌های مرتبط و از سرگیری تعهدات هسته‌ای از سوی ایران حاصل شده است. او سپس به خبرنگارانی که مقابل گراند هتل وین، محلی که طی دو ماه گذشته میزبان مذاکرات برجام بوده گفت که روح سازش بین اعضا حاکم شده و هیات‌ها برای احیای برجام بشدت متعهد هستند.

فشارهای اقتصادی به زودی برداشته خواهد شد

فریدون مجلسی؛ دیپلمات سابق از صحبتهای خوشبینانه رییس جمهوری درخصوص لغو تحریم ها  به خبرنگارما گفت:  ایرانیان وقتی از مذاکرات وین خوشبیانه صحبت می کنند درست است چرا که کشوری که نیاز به سازگاری دارد ایران است کشوری که نیاز به رها شدن از ستم تحریم ها و فشارهایی که دولت بهار به ارغوان آورده است ایران است بنابراین وقتی مسوولین از مذاکرات خوشبینانه یاد می کنند باید باور داشته که همین گونه است و مذاکرات با خوشبینانه ترین حالت در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: دولت بهار باعث شد تا ایران برای اولین بار تحریم شود و اقدامات بعدی ایران بدون نتیجه باقی بماند حتی برجام نتیجه ای نداشت اما ابطال تحریم ها در اواخر دولت روحانی می تواند تورم و گرانی را از بین ببرد تحریم باعث شده تا منابع مالی از ایران خارج شود و فساد مالی که تاکنون شاهد نبودیم را ببینیم  همه این اتفاقات به خاطر تحریم هایی است که دولت بهار دلیل اصلی آن بوده است و این ستم ها به ایران تحمیل شد.

دولت روحاین با اجازه از حاکمیت مذاکره می کند

این دیپلمات سابق از اعتبار حاکمیت درمذاکرات وین گفت: درحال حاضر نیز دولت روحانی با اعتباری که حاکمیت به آن داده است مذاکره را شروع کرده است تا بتواند تحریم های ظالمانه ای که علیه ایران بوده است به پایان برساندبنابراین باید به صحبت های مسوولین دل ببندیم و امیدوار باشیم.

وی در ادامه افزود: بیگانگان خود تحمیل کننده تحریم ها بوده اند و قصد ندارند به بهای کم تحریم های ایران را لغو کنند و از ابزار بدبینی استفاده می کنند و چانه زنی ها در مذاکرات را بدبینانه می خواند.

رادیکالی ها از رفع تحریم ها خوشحال نیستند

فریدون مجلسی از دیدگاه رادیکالی ها در کشور گفت: متاسفانه در جامعه رادیکال هایی هستند که به مسائل بین الملل منفی نگاه می کنند و کسانی که مثل بنده نگاه مثبت به این مذاکرات دارند را ترسو و جاه طلب می خوانند ترسو بودن اگر برای عدالت و آزادی و رهایی ملت ایران و رسیدن به رفاه ملت ایران باشد امثال من که به مذاکرات خوشبین هستیم ترسو باشیم چرا که پایان یافتن تحریم ها می تواند کشور ما را زا سایر کشورها جلوتر بیاندازد و باعث شکوفایی در بخش های انرژی، گاز،معان، آهن و.. باشد خوشبختانه ایارن زیر بنای صنعتی خوبی در منطقه دارد و می تواند در بخش صنعتی در منطقه حرفی برای گفتن باشد.

وی درباره آتش بس غزه نیز گفت: روزگذشته شاهد جشن و سرور مردم غزه بودیم به خاطر اعلام آتش بس در منطقه و پایان یافتن به کشتارها و نابودی با توجه به اینکه در این مدت صنایع آبشیرکو و برق شهر ویران شده ایت و مردم بدون برق و نان باید زندگی کنند اما خوشحال اند که اوضاع بدتر از این نشده است و در طرف دیگر اسرائیل جشنی گرفته است به دلیل اینکه آسیب های بیشتر نیافته است اما مردم غزه باید سال ها تلاش کنند تا صنایع نابود شده را دوباره بازسازی کنند امیدوارم که این اتفاق برای کشور من رخ ندهد چرا که نابودی و بازسازی سخت ترین کار ممکن است که برای هر کشوری رخ خواهد داد.

پایان کار کاسبان تحریم ها

فریدون مجلس در پایان از پایان کار کاسبان تحریم ها گفت: پله اول مذاکرات است و پله دوم موانع داخلی که با تصویب اف ای تی اف امکان پذیر است که این مانع را نیز برداریم چرا که اف ای تی اف مانع بزرگ عملیات بانکی و مبادلات بانکی است افرادی که خواهان دور زدن تحریم ها هستند پرتکل های اف ای تی اف را نمی گذارند که تایید شود و بعداز لغو تحریم ها باید به حسابان کاسبان تحریم ها رسیدگی شود.