قیمت گوشت گوسفندی نسبت به فروردین ماه ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است.

مونا رمضانپور/درصورتی که قیمت هر کیلوگرم گوشت شیشک با کیفیت برای مصرف کنندگان بین ١٢۵ تا ١٢٨ هزار تومان است ضمن اینکه قیمت گوشت بره ماده با وزن‌های سبک تر ۵ تا ۶ هزار تومان از این قیمت کمتر است.

به دلیل کمبود و گرانی علوفه دامداران ناچار به فروش دام‌های خود در وزن‌های پایین هستند بنابراین عرضه دام زیاد شده است. به همین جهت قیمت گوشت روند نزولی داشته که البته شرایط ایجاد شده برای دامداران کشور به شدت نگران کننده است.

اقتصاد رفتاری تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه کاهش قیمت ها را اعلام می کنند به خبرنگار ما گفت: در اینجا بحث اقتصاد رفتاری مطرح است در اقتصاد رفتاری وقتی قیمت ها بالا می رود پوشش داده نمی شود اما وقتی اندکی کاهش پیدا می کند به صورت گسترده آن کاهش قیمت اعلام می شود و مردم نیز تحت تاثیر گفتارها قرار می گیرند.

وی در ادامه افزود: به طور مثال نرخ دلار از ۸۰۰ تومان در سال ۹۲ به ۴ هزار تومان رسید و وقتی انتخابات و برجام صورت گرفت کاهش ۳۰۰ تومانی پیدا کرد و با اعلام وضعیت بهتر شده و روند بهبودی پیدا کرده است این کاهش اندک را بزرگنمایی کردند یا درخصوص بازار سرمایه که شاخص کل ۴ میلیون واحد است و وقتی ۱ میلیون و ۲۰۰ واحد کاهش پیدا کرد وضعیت را بر اساس ان کاهش اندک اعلام می کنند .

روند کاهشی اندک تاثیری روی سفره های مردم ندارد

این کارشناس اقتصادی درخصوص رشد اقتصادی نیز افزود: وقتی یه گذشته برگردیم می بینیم در این مدت چیزی درست نشده است و قدرت خرید مردم همان روند کاهشی که روز اول پیدا کرده بود دارد و این نوع بیان کاهش ها می تواند امار دقیقی از قیمت ها باشد که با زبان دیگری بیان می شود به طور مثال در سال ۹۵ رشد اقتصادی ۵/۱۲ درصد داشتیم که آن هم مربوط به صادرات نفت بوده و فقط ۵/۲ درصد رشد اقتصادی در سال ۹۵ ایجاد کرده بودیم.

وی در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر هم درباره گوشت که گفته شده روندکاهشی پیدا کرده در اصل موضوع که قیمت گوشت ۱۰۰ هزاتومان به بالا است فرقی نمی کند ۱۰ تومان کاهش پیدا کند یا ۵ هزار تومان اما گفتن آن می تواند روی مردم تاثیر گذاشته باشد و برخوردهای متفاوتی را ایجاد کند .

وحید شقاقی شهری در پایان اظهارداشت: درحال حاضر آمارهای گفته شده نیز حزبی و گروهی شده است که هر حزب و گروه آمارها را به گونه ای که خودشان می خواهند اعلام می کنند و بی طرف نیستند و در این خصوص هم باعث سردرگمی در بین مردم می شوند.  درپایان باید گفت که  رسانه ها و نخبگان از آمارهای رسمی استفاده کنند چرا که آمراها جناحی نباشد.