انتخابات این رکن رکین دموکراسی همواره نمادی از حاکمیت مردم بر سرنوشتشان محسوب می شود. سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب رییس جمهور هشتم با ثبت نام چهره های مختلف در واپسین روزهای اردیبهشت ماه آغاز شد و روز گذشته اخبار غیر رسمی از تایید صلاحیت هفت چهره نام آشنا شرایط رسمی به خود گرفت. قرار است 28 خرداد ماه مردم پای صندوق های رای رییس جمهور هشتم را راهی کاخ پاستور کنند.

گروه سیاسی- سارا مرادخانی: مقام معظم رهبري در اين خصوص انتخاب اصلح می گویند:«حق نامزد انتخابات جزو حق‌الناس است، اگر آدم صالحي است او را رد نکنيم و اگر آدم ناصالحي است راهش ندهيم…اگر در انتخابات خبرگان يا مجلس شوراي اسلامي‌يا هر انتخابات ديگري از ورود آدمي‌که صلاحيت قانوني ندارد، اغماض کنيم و دقت نکنيم، اين باطل کردن و خراب کردن حق مردم و ضد حق الناس است….حفظ امانت از ابعاد ديگر حق‌الناس است، کساني که اداره صندوق‌ها در اختيار آنهاست بايد کمال امانت را رعايت کنند، اندک تخلفي در اين زمينه‌ها خيانت در امانت است.»

انتخابات در نظام‌هاي دموکراتيک يک جشن سياسي است براي تبلور و نمايش قدرت مردم. در واقع برگه راي نمادي از زيباترين رکن دموکراسي است. انقلاب اسلامي‌ايران، نوعي ديگر از دموکراسي را با عنوان «مردم سالاري ديني» تببين و به نمايش گذاشت. در اين مردمسالاري اين مردم هستند که سرنوشت خود را پاي صندوق راي مشخص می کنند.  از ابتداي انقلاب تا کنون بيش از ۳۰ انتخابات مختلف برگزار شده است. انتخابات يک فرآيند کاملا مردمي‌است و اين آحاد مردم هستند که بر اساس دغدغه‌هاي خود فرد يا افرادي را به کرسي رياست جمهوري، مجلس يا شوراها مي‌نشانند.

انتخابات همواره آزموني سياسي است براي کساني که دل در گرو خدمت به مردم دارند. در این میان برخی نامزدها نمی توانند اعتماد شورای نگهبان را جلب کرده و وارد گود رقابت شوند. نامزدهای تایید صلاحیت شده نیز راه پر فرار و نشیبی را در پیش دارند در این میان باید چند نکته اساسی را در نظر داشت.

اعتراض محترمانه باشد

اعتراض ردصلاحيت شدگان بايد به صورت قانوني و بدون لشکر کشي‌هاي خياباني اتفاق بيفتد. حجت الاسلام صديقي خطيب جمعه تهران در اين خصوص تاکيد مي‌کند که معترضان اعتراض خود را به صورت محترمانه به شوراي نگهبان بگويند.

وي در اين باره مي‌گويد:«داوطلباني هم که در انتخابات رياست‌جمهوري تأييدصلاحيت نشدند، قانون را مراعات کنند، اگر اعتراضي دارند، محترمانه طبق قانون اعتراض‌شان را مطرح کنند، شوراي نگهبان هم افراد عادلي هستند و بررسي مي‌کنند اگر واقعاً ببيند اعتراض‌شان به جاست آنها را تأييد مي‌کنند، اما اگر وارد نباشد، پاسخ مي‌دهند، وقتي جواب دادند بايد قانع شوند و جنجال به راه نيندازند، قانون را مراعات کنند؛ قانون مي‌گويد تأييد صلاحيت داوطلبان بر عهده شوراي نگهبان است، کساني که تأييد نشدند، ممکن است افراد قوي و خوبي باشند و براي پست‌هاي ديگر افراد قوي باشند، اما سؤال اين است که آيا اين فرد براي رياست‌جمهوري صالح هست يا نيست؟ شوراي نگهبان از اين جهت بررسي مي‌کند.»

آزادترين شيوه‌ها

مناظره تلويزيوني همواره يک ابزار تعيين کننده براي مردم جهت يک انتخاب درست بوده است. در اين دوره نيز مناظرات به مثابه گذشته مي‌تواند همان نقش را ايفا کند. البته مناظره زنده!

حسن روحانی در واپسین روزهای پایان یازدهمین دوره ریاست جمهوری اش با انتشار پيامي‌در توييتر نوشت: ارزش انتخابات به انتخاب آزادانه و آگاهانه است.حسن روحاني رييس جمهور ايران پيامي‌با موضوع انتخابات در صفحه توييتر خود منتشر کرد.وي در اين پيام با درج هشتک #مناظره_ زنده نوشت: ارزش انتخابات به انتخاب آزادانه و آگاهانه است. من حامي‌آزادترين شيوه‌ها هستم.

يک عضو هيات نظارت بر صدا و سيما گفت: عدم پخش زنده مناظره‌ها پيشنهاد وزير کشور و دولت نبوده و او هم تنها يک عضو از کميته تبليغات است.غلامرضا کاتب با بيان اين مطلب اظهار کرد: بحث عدم پخش زنده مناظره‌ها در کميته تبليغات انتخابات رياست جمهوري مطرح شده و مورد بررسي قرار گرفته اما تصميم نهايي امروز گرفته مي‌شود.کاتب خاطر نشان کرد: نظر ما اين است که مناظره‌ها به صورت زنده پخش شود و مردم هم با اين موضوع موافق هستند که مي‌توانند در پويايي،‌ جاذبه و شفاف شدن مسائل تاثير بسزايي داشته باشد.

ممنوعيت استفاده ابزاري از «فقرا»

در همه انتخابات شعارهاي کانديداها راهي ديگر و يا شايد بتوان مهمترين روش اعتماد مردم براي انتخاب و اعتماد به يک کانديدا است. ارائه شعارها و وعده‌هاي معقول و قابل اجرا روند انتخابات را به سمت مثبت و درستي هدايت مي‌کند.رئيس انجمن مددکاري اجتماعي ايران در اين باره مي‌گويد:هيچ کس حق ندارد در هيچ مقطعي و هيچ جناح سياسي از فقرا به عنوان ابزاري براي تأمين منافع سياسي خود استفاده کند.سيدحسن موسوي چلک با بيان اين مطلب اظهار کرد: هرگونه سوء استفاده از فقرا براي منافع سياسي هم ظلم به آن فقير و هم ظلم به حوزه اجتماعي است و ما نگران اين مسئله هستيم.

ورود پول کثيف ممنوع!

مساله بعدي در خصوص هزينه‌هاي کانديداها براي انتخابات است. سال ۹۴ و قبل از برگزاري انتخابات مجلس وزير کشور درهمايش مواد مخدر از پول‌هاي کثيفي گفت که از راه فروش مواد مخدر به سياست ورود پيدا مي‌کند.

وي در اين خصوص هشدار داد و گفت:«موضوع مواد مخدر حتي به حوزه اقتصاد لطمات جبران‌ناپذيري مي‌زند و موجب وارد شدن پول‌هاي کثيف در مسير اقتصادي و انتقال قدرت مي‌شود که لطمات ويرانگري براي کشور دارد.گرچه ما تعيين دقيقي از پول‌هاي کثيف که وارد اقتصاد شده‌اند، نداريم اما اين مسئله ويرانگر است.وقتي اين پول‌هاي کثيف وارد فضاي انتخاباتي مي‌شود، وارد فضاي قدرت هم خواهد شد و وقتي وارد فضاي قدرت شود، کنترلش مشکل خواهد شد. اگر اين پول‌هاي کثيف در مسير انتقال قدرت در حوزه سياسي قرار بگيرد که قرار مي‌گيرد و فردي کانديدا شود، شاهد مشکلات جبران ناپذيري خواهيم بود.مثلا فردي کانديداي شورا شده، ۲ ميليارد پول خرج مي‌کند و وقتي از او مي‌پرسيم که اين مبلغ را از کجا تامين کرده بيان مي‌کند، دوست و آشنايان اين مبلغ را به من داده‌اند. مگر دوست و آشنايان نذر داشته‌اند که اين پول‌ها را بدهند اگر کنترل نکنيم، دامنه پول‌هاي کثيف و قاچاق به همه جا نفوذ مي‌کند و تاثير خود را مي‌گذارد.»

انتخابات حق الناس است

مساله مهم و بعدي در خصوص رعايت حق الناس يعني راي مردم و نامزدها در انتخابات است و اين برعهده مجريان قانون و نهادهاي نظارتي است.

مقام معظم رهبري در اين خصوص گفتند:«حق نامزد انتخابات جزو حق‌الناس است، اگر آدم صالحي است او را رد نکنيم و اگر آدم ناصالحي است راهش ندهيم…اگر در انتخابات خبرگان يا مجلس شوراي اسلامي‌يا هر انتخابات ديگري از ورود آدمي‌که صلاحيت قانوني ندارد، اغماض کنيم و دقت نکنيم، اين باطل کردن و خراب کردن حق مردم و ضد حق الناس است….حفظ امانت از ابعاد ديگر حق‌الناس است، کساني که اداره صندوق‌ها در اختيار آنهاست بايد کمال امانت را رعايت کنند، اندک تخلفي در اين زمينه‌ها خيانت در امانت است.»