یکی از مسائلی که از تأثیرات آن بر این صنعت و تمام صنایع به ویژه در سال های اخیر نمی توان چشم پوشی کرد بی شک نوسانات نرخ ارز بوده است .

یکی از مسائل مهم و تعیین کننده در هزینه تمام شده واحدهای صنعتی نرخ ارز و نوسانات آن است. نوسانات گسترده و وسیع نرخ ارز اثرات منفی و مثبت بسیاری بر پیکره اقتصاد دارد که یکی از آنها بروز تورم¬های بسیار شدید و افسارگسیخته می¬باشد . تورم به نوبه خود می¬تواند منجر به تغییر بافت¬های تولیدی و سرمایه¬گذاری، تغییر وضعیت بازارهای داخلی و خارجی، تاثیر بر تجارت خارجی (صادرات و واردات) شود.

مونا رمضانپور نرخ ارز یکی از مهم‌ترین متغیرها در تعیین نسبت قیمت واردات و صادرات کسب و کارها و در نتیجه تعیین میزان رقابت پذیری آنهاست. کاهش نرخ واقعی ارز از یکسو قیمت کالاهای صادراتی در بازارهای خارجی را افزایش و از سوی دیگر قیمت کالاهای وارداتی در بازارهای داخلی را کاهش می¬دهد که ماحصل آن انتقال تقاضای کل به سمت تقاضای کالاها و خدمات خارجی و عدم استفاده کامل از تمامی ظرفیت¬های موجود در اقتصاد می¬باشد.

تولید در اقتصاد ایران به شدت به واردات کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مواد اولیه وابسته است. با درنظرگرفتن چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت.

محمد غرضی، کارشناس اقتصادی: نابودی تولید به دلیل چاپ اسکناس های بی پشتوانه

محمد غرضی، کارشناس اقتصادی درخصوص اینکه چرا تولید در کشور نابود شده است به خبرنگار ما گفت: وقتی در دلالی ۲۰ درصد سود است و در تولید فقط ۶ درصد سود معلوم است که تولید ازبین می رود اگر سود تولید بیشتر از ۶ درصد باشد بازار رقابتی خواهد شد اما در نهایت بدون سوبسیت تولید از بین می رود چرا که با تولید اسکناس بی پشتوانه و دست بردن در جیب کارگران و فقرا تولیدی در کشور نخواهد ماند.

وی در ادامه افزود: وقتی کارخانه هایی که با دولت هستند کار می کنند و برخی ها با رقابت و با چنگ و دندان کارخانه های خود را نگه می دارند بدون اینکه اندکی سود داشته باشد وقتی نیمی از شهرک های صنعتی که زمانی خود من در آنجا کارگاه تولیدی داشتم اما بیمه و بانک ان را گرفتند و بسیاری از کارگاه های تولیدی به دلیل اینکه به بیمه و بانک بدهی دارند مصادره می شوند در نهایت این بانک ها و بیمه ها هستند که کارخانه داری می کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه از نابودی تولید توسط چاپ اسکناس های بی پشتوانه گفت: بعد چاپ اسکناس های بی پشتوانه در دولت ها بد نیست بدانید که ۲ میلیارد تومان بود و زمان نخست وزیری بنی صدر هزار میلیارد تومان اسکناس چاپ شد و زمان ختمی ۶۸ هزار میلیارد تومان و زمان احمدی نژاد ۴۶۰ هزار میلیارد تومان و در دولت روحانی بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اسکناس بی پشتوانه به چاپ رسید که این یعنی نابودی تولید چرا که این اسکناس های بی پشتوانه باعث می شود تا رمقی برای تولید نماند.

کمبود تولید دلیل کمیابی اقلام اساسی در بازار

داود سوری، کارشناس اقتصادی درخصوص کمیابت شدند مرغ در بازارها به خبرنگار ما گفت: مشکل اصلی افزایش قیمت ها عدم تولید کافی در کشور است وقتی تغذیه دام وارد می شود و قیمت گذاری براساس تولید نیست بلکه دستوری انجام میشود اجناسی مانند مرغ کمیاب خواهند شد چرا که تولید کننده دیگر قصد تولید نخواهد کرد و به نوعی می توان گفت که انگیزه تولید از بین رفته است.

این کارشناس اقتصادی درخصوص تورم در کشور نیز اظهارداشت: مشکل اصلی جامعه تورم و عدم رشد اقتصادی است که تا وقتی مشکل بیکاری در جامعه حل نشود این مشکلات همواره با جامعه خواهد بود  در شرایط موجود کشور با تورم بالا و نرخ منفی اقتصادی رو به رو است که با توزیع یارانه و سیاست های اشتباه این مشکل برطرف نخواهد شد.

داود سوری درباره حل معضل بیکاری توسط رونق اقتصادی در کشور گفت: برای رونق اقتصادی باید معضل بیکاری را در کشور حل کرد و این معضل توسط راه اندازی دوباره تولید به وجود خواهد آمد.

وی در پایان از نابودی اقشار و طبقات مختلف جامعه گفت: قشر متوسط تنها قشری نیست که در این میان گرانی و تورم آسیب دیده اند و اینکه همه اقشار در حال تضعیف هستند اما اقشار متوسط بیشتر از بقیه اقشار تحت فشارهای تورم قرار گرفته اند که باید به ان نیز توجه کرد چرا که درحال حاضر حتی اقشار ثروتمند نیز در حال تحلیل رفتن هستند و تعبیضی بین اقشار وجود نداشته همه در تورم با مشکلاتی رو به رو شده اند .