قرارگاه عملیاتی ستاد ملی گزارشی از میزان رعایت پروتکل‌ها در تجمعات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰، تاکید کرد در مورد بروز برخی تخلفات که از سوی طرفداران برخی نامزدها در زمینه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته، مکاتبات لازم انجام و هشدارهایی به ستادهای انتخاباتی داده شده است.

مونا ربیعیان/  کمیته بهداشت و درمان در گزارشی از روند عملیات واکسیناسیون و همچنین تاخیر ایجاد شده در تامین واکسن خارجی از طرف برخی کشورهای متعهد شده بدلیل برخی مشکلات و موانع، ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی از کشورهایی که سازنده واکسن هستند و همچنین تسریع در دریافت سهمیه کوواکس، مشکل کمبود واکسن بزودی برطرف شود.

کمیته بهداشت و درمان همچنین با اشاره به ورود واکسن‌های تولید داخل به مرحله عملیاتی تاکید کرد که واکسن‌های تولید داخل نیز با پشت سرگذاشتن مراحل فنی بتوانند در آینده نزدیک وارد چرخه عملیات واکسیناسیون شوند و واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری بگیرد.

مسعود یونسیان؛ کارشناس حوزه سلامت: نامزدهای بدون برنامه

مسعود یونسیان؛ کارشناس حوزه سلامت درخصوص اینکه نامزدهای انتخاباتی نه تنها برنامه ای برای کرونا ندارند بلکه تجمعات انتخاباتی را نیز راه اندازی کرده اند به خبرنگار ما گفت: نامزدها در این مواقع باید اصول بهداشتی را رعایت کنند اما اینکه این اصول بهداشتی در ستادهای انتخاباتی رعایت نمی شود نشان می دهد که این نامزدها نه تنها برنامه ای ندارند بلکه مشاروان خوبی هم انتخاب نکرده اند البته این خوشبینانه ترین حالتی است که در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه اظهارداشت: نامزدهای انتخاباتی باید سلامت مردم ترجیح داده شود و اگر زیر پا گذاشته می شود قصور از نامزدها است که مصالح خویش را به سلامت مردم ترجیح می دهند.

این کارشناس حوزه سلامت درخصوص بروز زود هنگام پیک پنجم کرونا نیز افزود: این مشکلات و بی احتیاطی ها باعث می شود تا با پیک بعدی کرونا را به زودی درکشور شاهد باشیم اما باید به این نامزدها هشدارها داده شود چرا که پیک پنجم میتواند خطرناک تر از پیک های قبلی باشد با توجه به گونه های مختلفی که در مورد کرونا در کشور وجود دارد.

مسعود مردانی؛ عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا: همیشه خاطیانی وجود دارند

مسعود مردانی؛ عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا درخصوص اینکه نازمدهای انتخاباتی بدون رعایت پرتکل های بهداشتی تجمعاتی را در ستادهای انتخاباتی خود برگزار می کنند به خبرنگار ما گفت: اگر تجمعات در سالن های روباز با رعایت پرتکل های بهداشتی و تعداد محدود اعمال شود می تواند بی خطر باشد اما اگر در فضاهای بسته این تجمعات رخ دهد خطرناک است و می تواند انتقال بیماری کرونا را در بین مردم بیشتر کند.

وی در ادامه اظهارداشت: رفتارهای مردم در بروز پیک پنجم بی تاثیر نخواهد بود حا با شرکت در تجمعات انتخاباتی باشد یا در دید و بازیدید و مهمانی این رفتار مردم است که باعث بروز پیک پنجم در کشور می شود اینکه انتخابات را بهانه بروز پیک پنجم کنیم درست نیست اما یان انتخابات بی تاثیر هم نیست.

این عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در پایان اظهارداشت: همیشه خاطیانی وجود دارند که محدودهای لنگ زده را زیر پا بگذارند و دستورالعمل ها را اجرایی نکنند حال می تواند نامزدها باشند یا مردم به هرحال اگر اصول بهداشتی از سوی هر کدام رعایت نشود باید نیروهای اجرایی جلوی آنها را بگیرد و نگذارد پیک پنجم در کشور رخ دهد.