نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه‌ها، تدابیر و اقدام‌های مدنظر خود برای اطمینان از طهارت اقتصادی مدیران و کارگزاران دولت را به مردم ارائه دهند.

مونا ربیعیان/ چنانچه احراز طهارت اقتصادی، شرط واگذاری و استمرار مسئولیت‌ها نباشد، حتی اگر مبارزه با فساد استمرار هم داشته باشد، نمی‌توان امیدی به ریشه‌کنی فساد داشت، بلکه فساد از جلوه‌ای به جلوه دیگر تغییر شکل می‌دهد، آن هم با پیچیدگی بیشتر و عمق افزون‌تر. اصالت با ریشه‌کنی فساد است و چنانچه شیوه‌های مبارزه با فساد منجر به ازاله فساد نشود، قابل اتکا نیست بنابراین اگر تمرکز همه تلاش‌ها بر مبارزه با فساد، موجب کم‌توجهی به هدف اصلی یعنی ریشه‌کنی فساد شود، حتی به‌کارگیری عالمانه‌ترین شیوه‌ها در مبارزه با فساد هم موجب از بین‌رفتن فساد نخواهد شد. بر این اساس است که اهتمام جدی و مؤثر به طهارت اقتصادی مسئولان، اهمیت منحصربه‌فردی در تحقق ریشه‌کنی فساد دارد.

نامزدهای بی برنامه

نعمت احمدی؛ حقوقدان درخصوص برنامه نامزدهای انتخاباتی به خبرنگار ما گفت: این نامزدهای انتخاباتی برنامه ای ندارند و همچنین خودشان هم باور نداشتند که شورای نگهبان صلاحیتشان را تایید کند بنابراین بدون برنامه هستند و بنده اسم این را رویاهای نامزدگونه گذاشته ام چرا برنامه های بدون اجرایی هستند از یارانه ۴۵۰ هزارتومانی برای خانم های خانه دار گرفته و یکی دیگر از تک رقمی کردن تورم ۵۰ ساله صحبت می کند مگر این نامزدها در ایران زندگی نمی کنند.

این حقوقدان در ادامه اظهارداشت: وقتی کسی که دو دوره رییس مجلس بود و در حال حاضر مشاور رهبری است رد صلاحیت شده است از طرفی معاون اول رییس جمهور رد صلاحیت شد چطور امکان دارد چنین اتفاقی رخ دهد و این نامزدها هیچکدام فکر نمی کردند که صلاحیتشان تایید شود به جز رییسی.

ابربدهکاران بانکی در هاله ای از ابهام

وی در ادامه از مبارزه با فساد گفت: قوه قضاییه جایگاه مبارزه با فساد است که قصد دارد در قوه مجریه با فساد مبارزه کند و وقتی لیست ابر بدهکاران بانکی که ۹۰ هزار میلیارد تومان دریافت کرده اند قوه قضاییه باز حاضر به اعلام اسامی در مناظره نشد متاسفانه در ایران حزبی وجود ندارد که از این کاندیدا حمایت کند.

نعمت احمدی در ادامه از پول پاشی های انتخاباتی گفت: در حال حاضر فقط عده ای که پشتانه دارند تبلیغات می کنند و بقیه نامزدهای انتخاباتی تبلیغی نمی کنندو کسی هم سوال نمی کند این پول ها از کجا اورده می شود.

وی در ادمه اظهارداشت: نام نویسی برای ریاست جمهوری کلاف سردرگمی است که باعث شده نامزدهای بدون برنامه وارد عرصه شوند با طور مثال همتی که در بانک ها و بیمه ها حضور داشته است نمی تواند تبلیغات داشته باشد چرا که پشتبانی ندارد.

مردم سردرگم در انتخابات

این حقوقدان انتخابات ایران را با سایر کشورها مقایسه کرد و افزود: در همه جای دنیا حتی آمریکا کاندیدهای ریاست جمهوری اول معاونانشان را اعلام می کنند که شاید مردم به خاطر معاونین و وزاری آن به انها رای دهند اما در ایران برعکس است چرا که مردم به کاندیدها رای می دهند درحال حاضر نظام و مردم در بلاتکلیفی هستند چرا که نمی دانند ۴ سال آینده در دست یک نفر قرار می گیرد.

وی مثالی زد: در انتخبات ترکیه دو اسل گذشته هیچ تیری بدون بنر تبلیغاتی نبود یا نامزدها در تلویزیون های خصوصی تبلیغ می کردند اما مناظرات اخیر بیشتر شبیه مسابقه مرحوم منوچهر نوذری بوده است از کی بپرسم بود تا مناظره وهیچ رنگ و بوی انتخاباتی در کشور وجود ندارد.

نعمت احمدی درخصوص سخنان رییسی درباره اینکه در دوره او هیچ مطبوعاتی بسته نشده است گفت: بنده ۴۰ سال کار مطبوعات انجام می دهم اما در زمان رییسی به دادگاه رفتم و متهم شناخته شده ام مطبوعاتی بسته نشده اما خبرنگاری دستگیر شده است.

وی در پایان از یک دست شدن نظام گفت: امیدوارم که حداقل بهانه اینکه رییس جمهور کار نکرد نظام کار نکرد با این یکدست شدن برطرف شود و دیگر کسی بهانه جویی نکنند این ریاست جمهوری هم مانند مجلس با حداقلی ها روی کار خواهد آمد.