مسؤولان آموزش و پرورش بر این باور هستند که مدارس کشور باید از ابتدای مهر امسال بازگشایی شوند و البته استلزاماتی چون واکسیناسیون کادر مدرسه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم مطرح کردند.

مونا ربیعیان / مدرسه‌ها باز شوند یا نه؟ جواب‌دادن به این سؤال نباید راحت باشد اما خیلی‌ها بدون اینکه مکثی کنند، مخالفتشان را نشان می‌دهند. روزهای قبل از مهر خیلی از مدارس برای اینکه به‌تنهایی برای حضوری یا غیرحضوری‌بودن کلاس‌های درس تصمیم نگیرند، از پدران و مادران دانش‌آموزهایشان نظرسنجی کردند. کسانی بودند که می‌خواستند بچه‌هایشان سر کلاس حاضر شوند و حتی زمانی که اعلام شد همه مدارس باید مجازی باشند، بعضی از پدران و مادران معترض شدند. ویدئوهایی هم منتشر شد که نشان می‌‌داد آرزویشان باز‌شدن هر‌چه زودتر مدارس است. اما حالا در شرایطی که کنترل ویروس کرونا سخت شده، هیچ‌کس حاضر نیست ریسک کند و بچه‌اش را راهی مدرسه کند.

بازگشایی بدون واکسیناسیون یعنی مرگ دانش اموزان

بهناز شهنواز، کارشناس مسائل آموزشی درخصوص بازگشایی مدارس با وجود اوجگیری کرونا به خبرنگار ما گفت: شرایط فوق العاده بد است با توجه به اینکه دانش اموزان واکسینه نشده اند دبیران هم تازه واکسیناسیون آنها شروع شده است تا وقتی که دانش اموزان و دبیران سه دز واکسن را تزریق نکنند نمی توان مدارس را بازگشایی کرد با توجه به وجود گونه جدید کرونا در کشور بازگشایی می تواند یک نسل کشی باشد.

وی در ادامه اظهارداشت: سال گذشته هنرستان ها به دلیل دورس عملی که داشتند بازگشایی شدند و این باعث شد تا نیمی از دانش آموزان هنرستانی کرونا بگیرند و خانواده ها را نیز درگیر کرده بودند اگر بخواهیم مدارس را بازگشایی کنیم باید به این نکته توجه کنیم که نباید جان هیچ یک از افراد به خطر بیوفتد همچنین باید از نظر ایمنی مدارس را تضمین کنند که بیماری منتقل نشود چرا که با توجه به اتفاقاتی که دیده شده است ایران هنوز زیر ساخت لازم برای بازگشایی را ندارد و بهتر است که همان مدارس بسته بمانند.

نسل کشی با بازگشایی بدون ایمنی

این کارشناس ماسئل اموزشی در بخشی از مصاحبه خود از به خطر افتادن جان دانش اموزان گفت: دانش اموزان نسل آینده این کشور هستند و در آینده قرار است سکاندار این مملکت باشند اگر مدارس بازگشایی شود با جان ایندگان بازی شده است از طرفی بازگشایی مدارس می تواند ترک تحصیلان را نیز بیشتر از کسانی کند که به خاطر مجازی شدن از درس بازمانده اند چرا که خانواده ها به خاطر جان عزیزانشان هم که شده اجازه نمی دهند که کودکاشان به مدرسه برود اگر هم به اجبار بخواهند چنین کاری را ایجاد کنند درگیری بین مسولین و خانواده ها ایجاد می شود چرا که ابتلای یک دانش آموز می تواند یک خانواده را نابود کند.

وی در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ نفر در اثر کرونا فوت می کنند و همچنین ۶۰۰ خانواده داغدار شده اند اینب ه زبان آسان است اما دیدن این همه داغ می تواند امید زندگی را بگیردمتاسفانه پافشاری مسوولین برای بازگشایی مدارس اشتباه است و اگر این پافشاری را برای قرنطینه یا کنترل این بیماری می گذاشتند قطعا این بیماری در کشور ما کنترل می شد اما این پافشاری های نادرست باعث شده تا عزیزانی را از دست دهیم.

ناباوری های کرونایی

بهناز شهنواز دربخش دیگر از مصاحبه خود از ناباوری مردم نسبت به بیماری کرونا گفت: برخی از این افراد جامعه بر این باورند که کرونا بازی سیاسی است و ماسک زدن یا نزدن دردی را دوا نمی کند و وقتی به انها آمار کشتگان را نیز می گوییم اعلام می کنند که دروغ است و این باعث شده تا جامعه ما پیش از این به خطر بیوفتد و بازگشایی های بدون برنامه باعث می شود تا نسل کشی ها صورت گیرد.

وی در پایان اظهارداشت: اگر مسوولین می خواهند ایران را بدون سکن کنند بازگشاییی را انجام دهند مدارس و دانشگاه را بدون واکسیناسیون باز کنند در اسلام هم آمده است که حفظ سلامت مهمترین رخ داد است و بعد اموزش این را اسلام نیز گفته است چرا باید با بازگشایی ها جان مردم را به خطر بیاندازیم.