افغانستان دو دهه است در بحران ساختگی آمریکا به سر می برد؛ بحرانی که با حمله ۲۰ سال پیش به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد و حالا هم با ادعای خروج از این کشور برای پایان دادن به طولانی ترین و پرهزینه ترین جنگ ادامه دارد.

مونا ربیعیان/جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که یک ماه پیش (۱۷ تیرماه ) با تعیین ۳۱ اوت جاری (۹ شهریور) برای خروج نیروهایش از افغانستان به رغم مخالفت ها، تسلط طالبان بر افغانستان را حتمی نمی دانست، اکنون برای مقابله با پیشروی گروه طالبان به استفاده از بمب افکن های “بی ۵۲” و هواگردهای تهاجمی “لاکهید ای سی ۱۳۰” روی آورده است.

وزارت دفاع افغانستان شنبه شب اعلام کرد که مواضع طالبان توسط بمب افکن های بی ۵۲ آمریکا بمباران شده است.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت: مواضع طالبان در شهر شبرگان ولایت جوزجان هدف حمله بمب افکن های بی ۵۲ آمریکا قرار گرفت. تروریست ها در نتیجه حمله نیروهای هوایی آمریکا متحمل تلفات سنگینی شدند.

پیش از این حمله، نشریه انگلیسی تایمز اعلام کرد در پی تصرف مراکز استان جوزجان در شمال و نیمروز در غرب افغانستان توسط طالبان، رییس جمهوری آمریکا به ارتش این کشور دستور داد تا مواضع طالبان را با بمب افکن‌های بی ۵۲ مورد هدف قرار دهند.

بر اساس گزارش ها، بمب افکن های « بی ۵۲ استراتوفورتس» ساخت شرکت بوئینگ قابلیت حمل ۳۲ تن بمب را دارند.

دستور بایدن برای اعزام بمب افکن‌ها در حالی صورت می گیرد که طالبان شهر راهبردی شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در شمال افغانستان و پیش از آن شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز را تصرف کردند.

افزایش مهاجران افغانی به کشور می تواند وضعیت را وخیم کند

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق درخصوص ورود افغانستان ها به کشور اظهارداشت: از دو ماه گذشته توافق طالبان بر کشور افغانستان مستتر شده بود و این امر موجب شده تا هزاران مهاجر جدید وارد کشور شوند دولت ایران باید یا سازمان های بین المللی درخصوص برپایی کمپی در خاک خود افغانستان به هزینه و تحت نظارت سازمان ملل تشکیل دهد.

وی در ادامه به خبرنگار ما گفت: ورود افغان ها به خاک ایران موجب وخامت وضعیت مالی و تاثیر روانی بر تورم خواهد داشت و هم از بیماری کرونا اکنون در ایران که در این میان سلامت افراد مشخص نیست در میان خود طالبان که از کوه ها با پرهنه و با لباس های عجیب وارد افغانستان و زندگی مردم شده اند سلامتشان مشخص نیست درخصوص بیماری کرونا در میان افغانی ها و طالبانی ها آماری منتشر نشده است و شدت آلودگی مشخص نیست از طرفی باید برای مردم افغانستان تدارکی دیده می شد.

توافق سران افغانستان برای رفع مشکلات افغانستانی

این دیپلمات سابق درباره اینکه افغانستان برای رسیدن به آرامش چه راهکاری داشته است اظهارداشت: با رفتن رییس جمهور افغانستان یک کمیته سه جانبه بین عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی برگزار شد تا برای انتقال قدرت تصمیم گیری شود و طبق خواسته ریش سفیدان افغانستان قدرت به طالبان می رسد.

وی در ادامه اظهارداشت: سران طالبان از مقرر خودشان در قطر اعلام کردند که با گذشته متفاوت هستند و آرامش را به افغانستان بازخواهند داشت.

فریدون مجلسی در ادامه از توافق جهانی با طالبان گفت: توافق بین المللی نشان بر این دارد که قرار است که سران طالبان بر سر کار بیایند چرا که وقتی افغانستان به طالبان سپرده شوند تهدیدها، کشتارها و انفجارهای غم انگیز به پایان خواهد رسید و این به نفع دیگر کشورها خواهد بود این توافق بین آمریکا، اروپا، چین، مجریان پاکستان،عربستان و روس ها صورت گرفته است و صحبت هایی که می شود محور بر توافق صورت گرفته است.

شرط فرانسه برای طالبان و پذیرفته شدن افغانی ها در کانادا

وی در بخشی دیگر از مصاحبه خود از رفتار کشورهای دیگر کفت: شرط فرانسه برای به قدرت رسیدن طالبان نشان از یک توافق بزرگ دارد و از طرفی هم پذیرفتن مهاجران افغانی به کانادا طبیعی است چرا که کانادا نیاز دارد تا نیروی متخصص خود را تامین کند همانطور که ۵۰۰ هزار ایرانی را به کار گرفت حال نوبت به افغانی ها رسیده است و این ها همه نشان از یک توافق بزرگ می دهد.

این دیپلمات سابق در پایان از نفع جهانی درخصوص روی کار آمدن طالبان گفت: خوشبینانه ترین حالت این است که روی کار آمدن یک نظام وحشی مانند طالبان قدیم و داعض جدید می تواند تعداد قربانی های جهانی را کاهش دهد و این تفاهمنامه یا همان توافق به نفع جهان است چرا که همه کشورها به فکر منافع خود هستند نه منافع مردم دیگر کشورها.