در یک ماه گذشته قیمت مواد غذایی چندین برابر شده است و بعداز کرونا بزرگترین مشکل مردم وضعیت کالای اساسی است که روزانه افزایش قیمت پیدا می کند به طوری که با این وضعیت موجود باید نگران این باشیم که قشر ضعیف جامعه از گرسنگی جان دهند.

مونا ربیعیان/درصورتی دولت سیزدهم هنوز روی کار نیامده قیمت ها سر به فلک کشیده است و تورم روز به روز بیشتر شده است باید دید وزاری دولت جدید چه عملکری خواهند داشت.

تعطیلات گرانی ها را دو چندان کرد

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی درخصوص اینکه در یک ماه اخیر کالای اساسی به شدت افزایش قیمت داشته است به خبرنگار ما گفت: در بخش آسیب های اجتماعی باید اول علت را بررسی کرد چرا که هر اتفاقی بدون علت رخ نخواهد داد البته این را هم نباید نادیده گرفت که میراث دولت ها برای دولت بعدی تورم و گرانی است و کسی هم نمی پرسد چرا این تورم و گرانی به وجود امده است و دولت بعدی باید چه کاری انجام دهد تا بتواند مشکلات را برطرف سازد و قیمت ها سرسام آور بالا رفته است و این به دولت جدید مربوط نخواهد بود.

پدر مددکاری اجتماعی در ادامه اظهارداشت: افزایش قیمت کالای اساسی مربوط به یک ماه آخر دولت قبل باز میگردد و هنوز هم دولت قبل کار انجام میدهد چرا که دولت جدید وزیری روی کار نیاورده است و مدیران همچنان مدیران سابق هستند و به دلیل اینکه قرار است جا به جا شوند کاری را انجام نمی دهند و مشکل را این دو چندان می کند چرا که به دنبال علت گرانی نمی روند چرا در تطیلاتی که کسی کار نمی کند کالایی نیست یا گران می شود در صورتی که دولت سابق ادعا این را داشت که تا آخرین لحظه دست در جیب مردم نخواهد کرد اما برعکس این دیده شده است با بلاتکلیفی که در بین وزرا وجود دارد دلیل اصلی گرانی افسار گسیخته شده است.

وی در ادامه برای عدم پاسخگویی یک مثالی زد: پلاک ماشینی در کرج در یک شهر دیگه خلاف کرده و وقتی صاحب پلاک به آگهی و کلانتری مراجعه کرده پاسخ دقیقی نگرفته است و به او گفتند خلافی را پرداخت کند چون قرار نیست این خلافی پاک شود این یک نمونه کوچک از عدم پاسخگویی مسوولین در غیاب مسوول بالا دستی است مثال بعدی ماستی که تا قبل از تعطیلات ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود به یکباره در تعطیلات ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان فروخته شده است و کسی حتی از صاحب کارخانه یا مغازه دار نمی پرسد چرا این افزایش قیمت در یک هفته تطعیلی رخ داده است.

شایسته‌سالاری و پاسخ‌گویی مسئولان آسیب‌ها را کاهش می‌دهد

وی به قانون شایسته‌سالاری که در جمهوری اسلامی از آن صحبت شده اشاره کرد و افزود: شایسته‌سالاری یعنی اینکه آن آدم، مسلمان باشد و آدمی که مسلمان واقعی باشد، در جایی که تخصص ندارد ورود نمی‌کند. اما وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم شاید ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که بر سر کار می‌آیند، آگاهی و دانش لازم را ندارند و از سوی دیگر اصلاً پاسخگویی هم برای پاسخ به این سوالات نداریم.

اقلیما با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) مبنی بر این‌که با دو چیز می‌توانید آدم‌ها را بخرید اول با دادن پست و مقام و بعد هم پول گفت: در کشور ما همین اتفاق افتاده است. همه ما مسلمان و در کشوری اسلامی هستیم اما از صبح تا شب مرتب دروغ می‌شنویم و ریشه تمام آسیب‌های اجتماعی در الگوپذیری از افرادی است که مسئولیت دارند. اگر پدر خانواده دروغ بگوید و کلک بزند، بچه‌ها هم یاد می‌گیرند و در جامعه هم مردم از مسئولان الگو می‌گیرند. مردم ما مجبور می‌شوند برای زندگی کردن سر دیگری را کلاه بگذارد.

وی با تأکید بر این‌که تحصیلات دیگر در جامعه ارزشی ندارد و الان اکثر دانشجویان دختری که من دارم، در مترو دارند دستفروشی می‌کنند اظهار کرد: وقتی این فشارها به اجتماع می‌آید، روز به روز فقر افزایش پیدا می‌کند و افزایش فقر هم نباید به گردن یک نفر و یک دولت بیندازیم بلکه در ایجاد شکاف اجتماعی عمیقی که امروز در جامعه ایجاد شده است تمام دولت‌ها مسئول هستند.

پدر مددکاری اجتماعی تصریح کرد: اگر بخواهیم این مملکت درست شود، باید به دو مسئله شایسته‌سالاری و پاسخ‌گویی که رهبر فرمودند توجه و عمل شود. یعنی این‌که وقتی وزیر بهداشت ‌و درمان نمی‌تواند بحران کرونا را در کشور کنترل کند و مدام تقصیر را بر گردن مقام مسئول دیگر می‌اندازد، باید فورا برکنار شود اما متاسفانه در کشور ما نه‌تنها فرد برکنار نمی‌شود بلکه در دوره‌های بعدی هم از او استفاده می‌کنند و تمام این‌ها موجب آسیب‌های امروز جامعه می‌شود.

کسی اشتباه خود را گردن نمی گیرد

مصطفی اقلیما در بخشی از مصاحبه خود درخصوص برنامه ریزی هایی که به درستی صورت نگرفته است نیز بیان کرد: برنامه ریزی در بحث کرونا به اشتباه بوده است و کسی هم مسوولیت این اشتباه ۳ ساله را بر گردن نگرفته و دولت بعد هم تا وقتی که سوار بر کار نشود نمی تواند مشکلات را طی چند ماه برطرف سازد و برای رفع مشکلات ایجادشده حداقل نیاز به دو سال زمان است تا کسانی که روی کار می آیند تا سوار بر مشکلات شوند زمان بر خواهد و از طرفی هم باید به این موضوع فکر کرد که حداقل افراد منتخب مشکلات را دو چندان نشوند مشکلات در همین حد بماند.

جوانان امروز تن به کار نمی‌دهند

پدر مددکاری اجتماعی با بیان این‌که جوانان در جامعه امروز پرتوقع و تن‌پرور شده‌اند عنوان کرد: این جوانان خودشان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند جامعه و خانواده مسبب ایجاد این توقع بی‌جا هستند زیرا تحت شرایط اعتماد به نفس و استقلال فرد گرفته شده است و به ازای این فقدان چیزی برایش جایگزین نشده است.

وی در خصوص معضل بیکاری که در جامعه شایع است اظهار کرد: اگر کسی کارکن باشد و کار را عیب نداند و نگوید من فلان مدرک تحصیلی را دارم فقط باید پشت میزنشین باشیم، برای خودش کار می‌سازد و هیچ وقت بیکار نمی‌ماند.

اقلیما خاطرنشان کرد: اگر موارد خودکشی در جامعه مشاهده می‌شود به دلیل روش‌های تربیتی اشتباه و در نهایت رها کردن است. و ما بچه‌هایمان را مستقل بار نمی‌آوریم و بعد از مدتی انتظار داریم وارد جامعه شود و روی پای خودش بایستد درحالی‌که نوع رفتار خود ماست که موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

تحریم ها بهانه ای برای قشر ضعیف نیست

وی درخصوص عدم پاسخگویی ها مثالی زد: در فرانسه شهردار فرانسه وقتی رییس جمهور شد نمایندگان پارلمان متوجه شدند در زمان شهرداری خود همسرش با پول شهرداری به سفر رفته است و این خلاف قانون بوده است بعداز دوره ریاست جمهوری بابت سفر دادگاهی شد و ۶ ماه به زندان رفت و هزینه سفر را نیز از او گرفتند درصورتی که ایران به جای اینکه از مسوول بپرسند چه کاری انجام داده است که باعث شده کشور ده سال عقب رفت داشته باشد به او پست هم میدهند

وی درپایان اظهارداشت: مسوولین ما یاد گرفتند همه چیز را گردن تحریم ها بیاندازند در صورتی که ما غذا ودارو که تحریم نیستیم که مشکلات به وجود امده است رییس جمهور سابق باید پاسخگو باشد و تحریم ها را بهانه نکند درحال حاضر قشر ضعیف به دلیل گرسنگی جان می دهد.