اقتصاد ایران باید گسترش پیدا کند آن هم به این معنا که ؛ اگر قرار باشد که قدرتمند شویم باید روابط بین‌المللی را تقویت کنیم.

مونا ربیعیان/ در حدود سه سال گذشته و با توجه به کاهش جدی دسترسی ایران به درآمدهای نفتی، این صادرات غیرنفتی بودند که جور نبود نفت را کشیدند و در شرایطی که هنوز سرنوشت برجام مشخص نیست، احتمالا در ماه‌های آینده نیز صادرات غیر نفتی باید بخش مهمی از نگرانی‌های ارزی را پوشش دهد.

اختلاف نظرهای جدی بخش خصوصی و بانک مرکزی بر سر نحوه ایفای تعهدات ارزی، تامین نشدن به موقع مواد اولیه برای تولید کالاهای داخلی و بی ثباتی نرخ‌ها در بازار تنها بخشی از مشکلاتی بود که صادرکنندگان و تجار کشور در سال‌های اخیر با آن مواجه بودند.

فراتر از تمام این مشکلات اما به نظر می‌رسد دولت جدید باید برای یک موضوع پاسخی فوری پیدا کند و آن بحران کاهش جدی سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است. در دوره تحریم، عملا نمی‌توان توقع داشت سرمایه گذاری خارجی گسترده‌ای در اقتصاد ایران به وجود آید اما در عرصه داخلی نیز آمارهای سال‌های اخیر نشان می‌دهد که یا سرمایه گذاری منفی بوده یا در قیاس با استهلاک اقتصادی توانی برای رقابت نداشته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورتی که روند سرمایه‌گذاری‌های جدید در اقتصاد ایران شدت پیدا نکند، در سال‌های آینده کشور چه در حوزه زیرساخت و چه در حوزه محصولات تولیدی با مشکلات جدی مواجه می‌شود

رفع تحریم ها اولویت تجارت است

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی درخصوص تیم اقتصادی دولت سیزدهم به خبرنگار ما گفت: متاسفانه ایدئولوژی دولت سیزدهم این است که تحریم ها پا برجا بماند یا اینکه اف ای تی اف همچنان تایید نشود چرا که نخبه پروری در هر دولتی متفاوت است و از هر منظر نیز دیدگاه های متفاوتی بر نخبه پروری وجود دارد وزیر اقتصاد و وزیر تعاون دو شخصی هستند که مخالف با برجام بودند و نقش تجارت خارجی در معیشت مردم را تقریبا صفر می دانستند در صورتی که این بی اعتنایی به تجارت می تواند خطراتی را ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار داشت: البته این وزرای پیشنهادی تا کنون از دور به مشکلات نگاه می کردند و دقیق در بطن مشکلات بین المللی نبوده اند و وقتی وارد عمل شوند قطعا حرف هایی که امروز می زنند را تکرار نخواهند کرد و با واقعیت ها رو به رو می شوند و متوجه اینکه موانع تولید نه تنها داخلی بلکه خارجی نیز خواهد بود.

مرتضی افقه در بخشی از مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که زنان هم در بخش اقتصادی می توانستد کمکی بر این دولت باشند و چرا از آنها استفاده نشده است گفت: این دولت نشان داده است که مرد سالاری را پایه کار خود گذاشته است و قرار است از بانوان فقط در منزل استفاده شود نه در کارهای دیگر البته این امر دور از منطق نبوده و قابل پیش بینی نیز بوده است البته دولت های قبل هم از بانوان برای وزارت های مهم مثل اقتصاد و کار استفاده نکرده بودند چرا که این وزارتخانه ها مشکلات زیادی دارند.

شش ماه طول می کشد تا مشکلات برطرف شود

وی در پاسخ به این سوال که در این شش ماه اول کار وزرای دولت سیزدهم بخش تجارت چگونه پیش خواهد رفت؟ اظهارداشت: تصور بنده به این بود که شش ماه طول می کشد تا وزرا با کارهایی که باید برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام داد را انجام دهند البته وزیر صمت در گفت و گوهایی که اعلام کرده است قصد دارد با اروپا و آمریکا در کنار کشورهای همسایه مراوده تجاری داشته باشد و نگاه فراتری نسبت به دولت های قبل دارد اما این اتفاق با توافق و رفع تحریم ها قابل عمل خواهد بود.

تجارت و معیشت برهم گره خورده اند

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگر درباره اینکه اگر تجارت صورت نگیرد پیش بینی شما از سفره های مردم چگونه خواهد بود؟ گفت: مردم به دنبال انتظارات تورمی خود هستند بدبینی مردم در این مدت باعث شده تا افزایش قیمت را در بازارها شاهد باشیم بنابراین باید دید دولتمردان چگونه برخورد خواهند داشت چرا که تجارت  و معیشت مردم گره خورده هستند.