اعداد نرخ فقر و وضعیت معیشتی گروه‌های پایین درآمدی و حتی طبقه متوسط از مرز هشدار عبور کرده است. خانوارهای ایرانی با سرعت بسیار بالا در حال از دست دادن رفاه هستند و طبقه متوسط جامعه در حال از بین رفتن است.

مونا ربیعیان/ نرخ فقر در سال ۱۳۹۸ در حدود ۳۲درصد بوده و بیش از ۲۶میلیون جمعیت در کشور در زیر خط فقر قرار دارند. همچنین پیش‌بینی می‌شود برای سال ۱۳۹۹ با رشد ۳۸درصدی خط فقر و رسیدن به عدد ۱۲۵۴هزار تومان برای هر فرد (به‌طور متوسط در کل کشور) در حالی که در این سال در حدود یک‌میلیون شغل نیز از دست رفته و درآمد خانوارها کاهش داشته، نرخ فقر نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. این موضوع به آن معناست که در بهترین حالت از هر سه نفر ایرانی، یک نفر زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کند و در تامین مایحتاج زندگی دچار مشکل است.

این عدد نگران‌کننده، زمانی بحرانی‌تر می‌شود که بدانیم در چنین شرایطی کودکان وضعیت به مراتب بدتری نسبت به سایر گروه‌ها دارند. در سال ۱۳۹۸ نرخ فقر در بین کودکان، ۳۸درصد (در مقابل ۳۲درصد نرخ فقر کل) بوده است. افزایش فقر در بین کودکان پیامدهای اقتصادی و اجتماعی به مراتب بالاتری برای اقتصاد نسبت به فقر سایر گروه‌ها دارد که کاهش سرمایه انسانی و کاهش ضریب هوشی در کودکان دو مورد از مهم‌ترین آنان است.کودکان سرمایه انسانی آینده اقتصاد ایران هستند، گسترش فقر در بین کودکان، بیش از هر چیز باعث کاهش هزینه‌های آموزش آنان می‌شود و چه‌بسا بسیاری از کودکان را از تحصیل بازبدارد؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۷ و پیش از شیوع کرونا ۳/ ۱درصد از کودکان ۶ تا ۱۱ سال، بازمانده از تحصیل بودند که این ارقام پس از مجازی شدن آموزش در سال ۱۳۹۹ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

در کنار بازماندگی از تحصیل، فقر باعث کاهش کیفیت تحصیل کودکان نیز می‌شود. شیوع سوءتغذیه در میان کودکان ارتباط مستقیمی با کاهش ضریب هوشی آنان دارد. فقر درآمدی باعث کاهش کالری دریافتی ایرانیان شده و میزان کالری دریافتی سرانه را در ایران کاهش داده است؛ به‌طوری‌که میانه کالری سرانه ایرانیان در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به زیر مقدار ۲۱۰۰کیلوکالری (کالری مورد نیاز روزانه) رسیده است. در این میان، کودکان بیش از بزرگسالان آسیب می‌بینند. در سال ۱۳۹۹ حدود ۶/ ۲درصد از کودکان زیر شش سال در کشور دچار سوءتغذیه بودند. این عدد در استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان به ترتیب در حدود ۱۶ و ۱۳درصد است که حتی از میانگین‌های جهانی (که با در نظر گرفتن کشورهای بسیار فقیر به‌دست آمده) نیز بالاتر است. سوء‌تغذیه در کودکان می‌تواند اثرات مخربی بر ضریب هوشی آنان بگذارد و قدرت یادگیری را کاهش دهد.

سفره های رنگین به سفره های بی رنگ تبدیل شده است

امان الله قرئی مقدم، جامعه شناس در خصوص کوچک شدن  59 درصدی سفره های مردم به خبرنگار ما گفت: وقتی خود مسوولین در صدا و سیما اعلام می کنند که تورم بالای ۴۵ درصد می توان نتیجه گرفت که سفره های مردم کمرنگ تر از قبل شده است و این نشانگر یک اقتصاد ناسالم و غیر عادی است و این روی سفره های مردم نمایان می شود.

وی در ادامه اظهارداشت: اقتصاد اصل زندگی است و وقتی بیکاری در یک جامعه بیشتر شود و توزیع ناعادلانه ثروت بیشتر به چشم بخوردسفره های مردمش کوچک و کوچک تر خواهد شد از طرفی این امر نشان اس بیماری اقتصادی در کشور است ، نظام اقتصادی کشور بیمار است و اقتصاد سیاست زده شده است.

مسوولین خود تحریمی را انتخاب کرده اند

این جامعه شناس در بخشی از مصاحبه خود از عدم تایید اف ای تی اف گفت: مسوولین ما دم از تحریم ها می زنند و می گویند تحریم ها عامل اصلی وضعیت بد اقتصادی است در صورتی که اگر اف ای تی اف تایید شود مبادلات تجاری از سر گرفته می شود خود همین مسوولین مقصر تحریم ها هستند بعد اقتصاد بیمار را بر گردن تحریم ها می اندازند.

وی در ادامه اظهارداشت: وقتی در جامعه ای بیکاری بیداد می کند سفره های مردم کوچک و کوچک تر می شود به گفته سعدی برآن روزگاری باید گریست که دخلش بود نوزده و خرجش بیست این حکایت امروز مردم است که نان جوین می خوردند دم نمی زنند.

امان الله قرائی مقدم دربخشی از مصاحبه خود از وضعیت کارمندان گفت: حقوق ثابت ها یا همان کارمندان که درآمدی ثابت دارند هم نمی توانند در کلانشهر ها زندگی کنند چرا که برای زندگی در کلانشهرها باید حداقل ماهیانه ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشیم در غیر این صورت نمی توانی در کلانشهر زندگی کنی.

هویج هم دیگر نمی توان خورد

 وی در ادامه اظهارداشت: نسل بعدی نسلی خواهد بود که از سلامت کامل بی بهره خواهند ماند چرا که با این گرانی نه میوه می توانند بخرند و بخورند نه گوشت ومرغ بنابراین این نسل نمی تواند از سلامتی کامل به سر ببرند نسلی که از ناامیدی به اعتیاد و خودفروشی روی خواهد آورد.

این جامعه شناس در ادامه اظهارداشت: وقتی فقر گسترش پیدا کند زندگی ها سخت می شود دزدی موادغذایی، باج گیری و.. نیز بیشتر خواهد شد چرا که مردم نان شب هم ندارند که بخورند کی فکرش را می کرد که هویج کیلویی ۲۰ تومان شود این نشان می دهد که اقتصاد کشور یک اقتصاد ورشکسته است و در این اقتصاد روز به روز اوضاع بدتر خواهد شد که بهتر نمی شود.