متاسفانه در کشور ما انحصارطلبی هایی وجود دارد که معلوم نیست برای چه کسی است و از کجا سرچشمه می گیرد ، اما کالاهایی که وارد می شود مشخص می کند که یا برای آقازاده هایی هستند یا وابستگان دولتی ، اما کسی به آن توجهی نمی کند.

مونا ربیعیان/ متاسفانه وجود واردات بی رویه در کشور ، کارخانه ها را دومینو وار تعطیل کرده است چرا که جنس قاچاق راحت تر از کالای داخلی به دست می آید .
از سوی دیگر وجود گسترده کالاهای قاچاق ، اولویت مردم نیستند و برای اینکه شغل ایجاد شود و حداقل کارخانه ها بازگشایی شود نباید کالای انبوه قاچاق وجود داشته باشد!
نکته مهم این است که در زمان انتخابات رییس جمهور فعلی که رییس قوه قضاییه بود ، کارخانه هایی را بازگشایی شد ، اما به محض اینکه رییس دولت شد ، کارخانه ها دوباره تعطیل شدند و کسی حتی سراغی از آنها نگرفته است و این رویه به فراموشی سپرده شد و کارگران مجددا بیکار شدند.
کالاهای بدون مجوز در کشور پر شده است .
محمد صادق مشایخ ، از مدیران ارشد سابق اقتصادی ، در خصوص اینکه چرا نقش مردم در واردات کالای اساسی صفر است به خبرنگار ما گفت: مملکت در یک خط خاص در حال حرکت است و اینکه مردم بتوانند به راحتی کالا وارد کنند ، یک دروغ بزرگ است ، چرا که واردات در دست عده ای خاص است .
اینکه تاکنون انحصار طلبیان نقش آفرین حوزه واردات و اقتصادند و مردم ناتوان در این عرصه اند و تا کنون تحول به نفع مردم صورت نگرفته است باید بررسی شود و به هر روی می بایست اقتصاد از دولتی به خصوصی بسرعت عملیاتی شود . در حال حاضر جنس قاچاق در کشور به وفور و گسترده وارد می شود و در مقابل کالایی که به صورت قانونی وارد شود بسیار نادر است .
وی در ادامه اظهارداشت: تولیدات داخلی را اگر بخواهیم صادر کنیم همه منتظر هستند تا مالیات و چند هزینه دیگر برگردن صادر کننده بیاندازند ، اما برعکس برای واردات قاچاق به کشور همه اقدامات در این زمینه به راحتی صورت می گیرد و جااب آنکه کسی هم نمی پرسد این کالا از کجا آمده و به کجا می رود.
این کارشناس اقتصادی در بخشی از مصاحبه خود از گرانی دلار و ارزانی کالا انتقاد کرد و گفت: مگر می شود دلار در کشور ۲۸ هزار تومان باشد و کالای اساسی وارداتی در مقایسه با نرخ روز ارز ، ارزان قیمت ! این مساله در هیچ جای علم اقتصاد دیده نشده است.
با این قضایا ، رسما طبقه زیرین را از بین برده ایم ، کشور به نام مردم هست اما ظاهرا در عمل برای قاچاقچیان کار می شود ، تا به نفع مردم کار شود. در تمام اصناف هم قاچاق وجود دارد و کسی هم نمی پرسد چرا این اتفاقات در گمرک رخ می دهد.
وی در ادامه با انتقاد از تعطیلی کارخانه ها گفت: در زمانی که رییسی رییس قوه قضاییه بود و همه کارخانه ها سر میزد و آنها را بازگشایی کرده بود چرا دوباره کارخانه ها تعطیل شده اند و کسی هم رسیدگی نمی کند کارخانه ها قربانی قاچاق در کشور شده اند .
از آدامس گرفته تا کالای لوکس وارد کشور می شود همه غصه می خورند اما در واقع هیچ کس برایش مهم نیست که کارگران قربانی تعطیلات شده اند.
محمد صادق مشایخ در ادامه اظهار داشت: مرگ های دسته جمعی را ما شاهد هستیم چرا که مردم از نداری حاضر هستند که خانواده خود را قربانی کنند تا اینکه زندگی سختی را بگذرانند. در حال حاضر نه تنها خروجی کارخانه های تولیدی بلکه کشاورزی هم به حداقل رسیده است کسی نمی پرسد که قرار است برای این کشاورز چه اتفاقی رخ دهد. کجای دنیا برای سود بیشتر ، مردم را نابود می شوند که اینجا مردم قربانی سودجویان مافیاها می شوند.
وی در بخش دیگری از مصاحبه خود درباره گفت: منبع تامین مالی ساخت و ساز خانه های سوپر لاکچری و انبوه سازیهای گسترده از کجا است ، این قضایا باید واکاوی و به مردم اعلام شوند ، اگر بناست شفافیت اقتصادی عملیاتی شود !
مدیریت شایسته سالارانه ، دولت روحانی و رییسی ندارد ، در راستای حمایت از تولید ، کلیه امکانات کشور باید معطوف بر افتتاح کارخانجات و حمایت از کارخانجات شود!
در حال حاضر ، این قفل ها ، خون کارگران زحمت کش است که زنگ میزند برکارخانه های تعطیل شده.
محمد صادق مشایخ در پایان اظهار داشت: متاسفانه عزم راسخ جهادی برای جلوگیری از وارد شدن انبوه کالای قاچاق به کشور وجود ندارد. گمرک هم پاسخگو نیست .
مسوولین باید اقدام عملی و شفاف در مبارزه با قاچاق کالا را به منصه ظخور و بروز برسانند و به مردم گزارش گام به گام دهند.