روز جمعه در خیابان های تهران در حال قدم زدن بودیم که و یکباره به پاساژی در فردوسی برخورد کردیم وارد پارکینگ پاساژ که شدیم دستفروشانی را دیدیم که در حال فروش وسایل دسته دوم بودند از کنار هرکدام که رد شدیم متوجه شدیم گوشه ای از خاطرات خود را برای فروش به اینجا اورده بودند تا حداقل با آن خاطرات بتوانند نان شبشان را تامین کنند.

مونا ربیعیان/ از یکی از دستفروشان که پرسیدم برای چه بشقاب و قاشقی دسته دوم را برای فروش گذاشته از خاطراتش گفت و اذعان کرد که در این روزهای سخت کرونایی بیکار شده و دیگر توان پرداخت اجاره بها را نیز ندارد و به ناچار تن به دستفروشی وسایل خانه اش داده است به گفته او این خرد وسایل آخرین وسایلی است که در خانه داشته و اول شروع به فروش وسایل بزرگ به مغازه ها کرده بوده از فرش و یخچال گرفته تا … را فروخته و حال کارش به جایی رسیده که بشقاب و قاشق های خود را می فروشد اما با این تفاسیر تن به دزدی، باج گیری و.. نمی دهد حاضر است شکم زن و بچه اش را با دارایی اندک خود سیر کند اما پول حروم وارد زندگی اش نکند.

کمی که از پاساژ دور شدیم چند جوان روی موتور دیدیم که به کیف و دست مردم نگاه می کردند تا راهی برای دزدی پیدا کنند وقتی به حرف های آن دستفروش فکر کردیم متوجه شدیم دنیای آدما خیلی متفاوت است کسی از سر نداری حاضر نیست دست در جیب مردم کند و کسی هم از سرنداری دزدی می کند.

از سوی دیگر باید گفت این افرادی که امروز دستفروش بودند هیچ کدام واکسن کرونا دریافت نکردند حتی در لیست دریافت کنندگان واکسن کرونا هم نیستند چرا که برخی ها این افراد حتی کارت شناسایی نداشتند کرونا هم بیماری شده عجیب که برای اقشار ضعیف جایی ندارد.

مردم به دنبال بقا هستند

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص دستفروشی اقلام دسته دوم توسط مردم به خبرنگار ما گفت: بقای زندگی برای هر فردی یکی از اساسی ترین و مهمترین کار خواهد بود دستفروشی از سوی مردم نشان از افزایش فقر میان مردم است وقتی درآمد مرد خانواده به صفر می رسد کمترین کار دستفروشی است که انجام می شود.

وی در ادامه اظهارداشت: در خیابان راه بروید خیلی ازآسیب های اجتماعی که در اثر اقتصاد ایجاد شده را می بینید از تراکت پخش کردن جوانان تحصیلکرده تا کار کودکان،دختران و نان در خیابان ها دستفروشی برای مرد عیب نیست چرا که حداقل نان حلال بر سر خانواده خود میبرد برای تامین معاش مردم دست به هرکاری می زنند درست است که کرونا در کشور بیداد می کند اما مردم هم نیاز دارند تا زندگی کنند تامین معاش یکی از اصلی ترین کار دولت ها بوده و هست اما هیچ دولتی به آن توجهی نکرده است بنابراین مردم مجبور می شوند تا وسایل خانه خود را در پارکینگ های جمعه بازار به فروش برسانند.

اقشار کم درآمد محکوم به نابودی

این جامعه شناس در بخش دیگر از مصاحبه خود از عدم واکسیناسیون دستفروشان گفت: اقشار کم درآمد و ضعیف محکوم به این هستند که زندگی بدی داشته باشند در جامعه ای که حتی برای واکسن هم آن ها جزو شمارش دریافت کنندگان واکسن به حساب نمی آورند بنابراین این افراد باید زندگی کنند برخی از این افراد برای دیگران دستفروشی می کنند مغازه دار عتیقه فروش یا مال خرهایی که مال دزدی میخرند نیاز دارند تا کسی برایشان دستفروشی کند بنابراین با مبالغ کم از این افراد می خواهند تا اموال دسته دومشان را بفروشند اما در اصل ماجرا فرقی ندارد چرا که این افراد در جامعه ای زندگی می کنند که دیده نمی شوند.

وی در ادامه مصاحبه خود از دستگیری سارقانی که بار اولشان بود سرقت می کردند گفت: در اتاق فکر آگاهی حضور دارم در هفته گذشته هزاران سارق و کیف قاپ دستگیر شدند که برای اولین بارشان بود که دست به چنین کاری میزند و وقتی با آنها صحبت می کردیم متوجه شدیم از روی نداری و درماندگی دست به چنین ریسکی زده اند افزایش دزدی یکی از آسیب های اجتماعی است رسپی گری فروش دختران توسط خانواده ها برای کسب درآمد این ها آسیب هایی است که اقتصاد بیمار کشور به وجودمی آورد وگرنه هیچ آدمی از روی شکم سیری دزدی یا دستفروشی نمی کند.

برای مقابله با دستفروشان مشکلاتشان را حل کنیم کافی ست

امان الله قرائی در پایان اظهارداشت: دستفروشان شریف هستند به جا اینکه با آنها مقابله کنیم درد آنها را متوجه شویم که چرا چنین می کنند این ها نتیجه اقتصاد بیمار در کشور است که باید رفع شود و تا وقتی که اقتصاد اینگونه باشد مشکلات چندین برابر خواهد شد.