روابط تجاری ایران و افغانستان به دلیل همسایگی ایران و افغانستان برای هر دو کشور اهمیت دارد. افغانستان یکی از بازارهای عمده برای کالاهای ایرانی است.

تلاطم در تجارت با افغانستان بخشی از کارنامه تجاری ایران را هدف گرفته است؛ کشوری همسایه که با چند صد کیلومتر مرز مشترکی که با ایران دارد، این روزها شاهد فتح گمرکاتش یکی پس از دیگری از سوی طالبان است.

حال بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی که حرفه‌شان تجارت با افغانستان است، روزهایی را به نظاره نشسته‌اند که مرز ناآرام است و هر محموله‌ای که به آنجا می‌رسد، معلوم نیست که در چه شرایطی پای خود را به خاک افغانستان باز می‌کند؛ ممکن است طعمه طالبان شود و شاید هم در قفسه‌های مغازه‌های افغان.

در این میان البته اظهارات ضد و نقیضی در رابطه با آینده تجارت ایران و افغانستان مطرح می‌شود؛ برخی می‌گویند که استقرار طالبان در گمرکات مرزی موقت و زودگذر است، برخی دیگر هم می‌گویند حتی اگر این استقرار موقتی باشد، باز هم ناامنی ایجاد شده تا ماهها، دل تجار و فعالان اقتصادی دو طرف را در ادامه مسیر دچار لرزش می‌کند.

تبادلات با وجود طالبان به سختی پیش خواهد رفت

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق درخصوص تجارت ایران و افغانستان به خبرنگار ما گفت: افغانستان نه تنها با ایران بلکه برای تبادل با سایر کشورها با مشکل رو به رو خواهد شد چرا که در شرایط مشکوکی در افغانستان حکم فرما است روی کارآمدن طالبان آن هم به صورت کاملا مشکوک از سوی آمریکا و خاورمیانه معلوم نیست تبادلات تجاری در این کشور چگونه پیش خواهد رفت.

وی در ادامه اظهارداشت: طالبان بدون پشتوانه و مشکوک روی کار آمده است و نگهداری و سازماندهی در این شرایط دشوار خواهد بود از طرفی پاکستان وقطر و مقامات امریکایی که با برنامه قبلی چنین خواسته اند باید دید برای تبادلات تجاری این کشور چه فکری دارند چرا که افغانستان تاکنون با پول غرب مبادلات تجاری انجام می داد امروزه باید دید چه خواهد کرد از سوی شاید فروش تریاک بتواند بخشی از مبادلات تجاری افغانستان را تامین کند اما این اتفاق و روی کار آمدن طالبان در افغانستان می تواند نقشه دیگری پشت پرده نیز به همراه داشته باشد.

فروش نفت ایران به هر کشوری ممکن است ایران تحریم یک کشور است نه سازمان ملل

این دیپلمات سابق در بخش دیگر مصاحبه خود از فروش نفت به لبنان گفت: ما نفت را به لبنان نمی دهیم به حزب الله می دهیم و اینکه پولی دریافت می کنیم یا نه مشخص نیست چرا که ما به حزب الله غذا و لباس هم میدهیم اما رایگان این نمی تواند تاثیری بر تجارت داشته باشد چرا که ما تحریم از سوی سازمان ملل نیستیم و تحریم ها از سوی آمریکا است و کشورهایی که با آمریکا مشکل دارند می توانند از ما نفت خریداری کنند هیچ مشکلی هم نیست. فریدون مجلسی در پایان تبادل تجاری ایران را اینگونه ارزیابی کرد: باید دید مذاکرات وین چگونه پیش می رود چرا که نتیجه مذاکرات می تواند راه را برای تجار سهل یا مشکل سازد به نظر بنده مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید بنابراین تجارت با دیگر کشورها با مشلات زیادی رو به رو خواهد بود چرا که تحریم ها به همین محدود نخواهد ماند.