احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اعلام کرده است تمام تلاش خود را برای تأمین کسری بودجه از روش‌های غیر تورم‌زا، کنترل رشد بی ضابطه نقدینگی و مدیریت بازار ارز و کنترل نوسانات ارزش پول ملی به کار خواهد بست.

مونا رمضانپور/از میان وعده های اقتصادی وی می توان به صحبت های خاندوزی در خصوص کنترل نرخ تورم اشاره کرد؛ وی در جلسه صحن علنی مجلس در دفاع از خود گفت: تورم بی سابقه و مزمن و کاهش درآمد سرانه شکاف بزرگی بین درآمد و هزینه خانوارها ایجاد نموده، سفره مردم را کوچک کرده و معیشت روزمره اقشار متوسط و کم درآمد را با دشواری و صعوبت همراه ساخته است. اگر چه حل مساله تورم هماهنگی همه دستگاه‌های سیاستگذار و مجری را می‌طلبد و نیاز به زمان کافی دارد اما اینجانب تمام تلاش خود را برای تأمین کسری بودجه از روش‌های غیر تورم‌زا، کنترل رشد بی ضابطه نقدینگی و مدیریت بازار ارز و کنترل نوسانات ارزش پول ملی به کار خواهم بست.

وی همچنین وعده داده است که زمینه های حضور گسترده سرمایه‌های خارجی در ایران را فراهم کند و در این خصوص گفته است که ما خواهیم کوشید زمینه حضور گسترده سرمایه‌های خارجی از جمله سرمایه ایرانیان خارج از کشور را در اقتصاد ایران فراهم سازیم به گونه‌ای که هموطنان مذکور نه تنها معادل بلکه بیش از سرمایه‌گذار خارجی تشویق شوند.

موانع اجازه عملکرد وعده ها را نمی دهد

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی درخصوص وعده هایی که دولت سیزدهم می دهد به خبرنگار ما گفت: متاسفانه نه تنها این دولت بلکه همه دولت ها هر کس رییس جمهور یا وزیر می شود فکر می کند قدرت مطلق به دست آورده است و براساس این احساس شروع می کند به وعده دادن به مردم وعده هایی که با وجود موانع موجود در کشور عملی نخواهد شد بنابراین اعتماد مردم نسبت به دولت از بین خواهد رفت چرا که مردم توقع دارند که وعده هایی که به زبان می آید حداقل عملی شود.

وی در ادامه اظهارداشت: وعده ها به خاطر مجموعه ای از موانعی که وجود دارد از تحریم ها تا ریسک های سرمایه گذاری در کشور همه این ها موانعی هستند که هیچگاه اجازه نخواهند داد که وعده ها عملی شوند اگر چه وعده هایی که داده می شود اعتماد نخ نمای مردم را نخ نما تر می کند.

بخش خصوصی به دنبال منافع خود خواهد بود

این کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه بخش خصوصی می تواند کمکی بر تحقق وعده ها باشد گفت: بخش خصوصی در فضای ناکارآمد وارد نمی شود باید یک بستری ایجاد شود تا بخش خصوصی رغبت کند تا سرمایه گذاری انجام دهد بخش خصوصی تا از سود مطمئن نشود وارد کاری نمی شود برعکس دولت که براساس بودجه کار را انجام می دهد و سود برایش اهمیتی ندارد با توجه به اینکه تحریم ها پابرجا خواهد ماند و این وعده ها غیر عملیاتی است از خاندوزی که دکتر اقتصاد دارد بعید است که گفته شود

وی وعده افزایش تجارت با سایر کشورها را مثال زد و گفت: تجارت با کدام کشور وقتی کشوری حاضر نیست با ایران تبادل داشته باشد و از تحریم آمریکا می ترسد حتی کشورهای همسایه حاضر به همکاری با ایران نیستند این وعده توخالی یکی از وعده های غیر عملی وزیر اقتصاد است.

مرتضی افقه درخصوص وعده مالیاتی که وزیر اقتصاد داده است گفت: مالیات ها رویا پردازی است که وزیر اقتصاد دارد که اگر قرار به محقق شدن بود در این مدت ۳۰ ساله محقق شده بود وزیر اقتصادی رویا پردازی را کنار بگذار و واقع بیینانه صحبت کند.

وی در ادامه از وعده های دولت های قبل گفت: همه این وعده ها را دولت های قبل هم داده بودند به طور مثال سند چشم انداز که ۴ سال دیگر به اتمام می رسد و هیچ وقت محقق نشد یا سال ۹۷ که اعلام کردیم ما قطب تولید در کشور خواهیم شد که هیچ وقت اقتصاد کشور به گونه ای پیش نرفت که بتوانیم قطب تولید کشور شویم اگر براساس شعار باشد اقتصاد هیچ وقت موفق نخواهد بود بهتر است به جای وعده دادن کمی تجارب دیگر دولت ها را بخوانیم بعد وعده دهیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهارداشت: تا وقتی که موانع وجود دارد هیچ اقتصادی موفق نخواهد بود رفع موانع نیز در کوتاه مدت صورت نخواهد پذیرفت و این کار ساده ای هم نیست که دولت می خواهد انجام داد بنابراین بهتر است قبل از هر صحبت و وعده ای تجارب دیگران را نیز ببینیم.