افزایش قیمت مسکن برخی از مردم را به سمت خرید دانگی مسکن ترغیب کرده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش معاملات دانگی مسکن می‌گوید: «مردم پول ندارند و به صورت دانگی مسکن می‌خرند.»

مونا رمضانپور/ برخی به حاشیه شهر رانده شدند و برخی نیز به خرید و اجاره مسکن به صورت شریکی روی آورده‌اند. این حاصل افزایش سرسام آور قیمت مسکن تهران نسبت به سال گذشته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز می‌گوید معاملات دانگی مسکن افزایش پیدا کرده.

قیمت مسکن در سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بود. تا جایی که خانه‌دار شدن برای برخی به رویای دست‌نیافتنی تبدیل شد. در بهار ۱۴۰۰ بازار مسکن بیشترین تورم نقطه به نقطه را داشت که برابر با ۲۹٫۱ درصد بود. حالا افرادی که سال گذشته می‌توانستند خانه‌ بخرند حالا با همان مقدار پول فقط می‌توانند چند دانگ از همان خانه را صاحب شوند. مثلا دو یا سه دانگ!

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک  تهران: خرید ملک شریکی در تهران

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک  تهران درخصوص وضعیت بازار مسکن به خبرنگار ما گفت: درحال بیشت روز است وزیر مسکن تغیییر کرده است و توقع معجزه در این بازار را نباید داشته باشیم درست است که درخصوص ساخت مسکن صحبت هایی شده اما عملی شدن این صحبت ها زمان لازم دارد.

وی در ادامه از اینکه وزارت دفاع قرار است کمکی برای مسکن سازی باشد نیز گفت: وزارت دفاع اعلام کرده که در کمترین زمان ساختمان های ۱۵ طبقه ای را تحویل می دهد اما باز این ساخت زمان خود را می خواهد رییس جمهور در تلویزیون اعلام کرد که سالانه ۱میلیون مسکن ساخته خواهد شد هنوز یک سال نشده که بگذارید یک سال از زمان ورود این دولت بگذرد بعد شروع به گله گذاری کنیم.

رییس اتحادیه املاک تهران درخصوص اینکه مردم دونگی خرید می کنند گفت: سالیان درازی است که مردم به صورت دونگی یک دونگ یا نیم دونگ مسکن می خرند و این افتاق تازه ای نیست که رخ داده است آن هم برای این است که عرضه و تقاضا در بازار مسکن همخوانی ندارد بنابراین نتیجه هشت سال رکود مسکن سازی این خواهد بود از تازه نفس ها نمی شود گله کرد.

در ده سال اخیر برنامه ای برای بازار مسکن وجود ندارد

وحید شقاقی شهری؛ رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی درخصوص بازار مسکن به خبرنگار ما گفت: در طول ده سال اخیر یک سیاست مشخص و یک برنامه بهم پیوسته در بخش مسکن وجود نداشته است و امارهایی که اعلام می شود نسان از این دارد که باید سالانه ۱ میلیون خانه عرضه شود اما در دهه ۹۰ میانگین ۳۵۰ هزار مسکن تولید و عرضه شده است.

وی در ادامه از بلاتکلیفی در حوزه مسکن گفت: درحوزه عرضه مسکن در طول دهه ۹۰ بلاتکلیفی در کشور داشتیم مسکن نیاز به سرمایه گذار دارد و اگر سرمایه گذاری نشود طبق برنامه پیش نخواهند و با توجه به اینکه افزایش قیمت در مسکن به صورت نوسانی افزایش داشته است به همان نسبت قیمت اجاره بها نیز افزایش داشته است سیاست های دستوری و سلبی نمی تواند بازار مسکن را اداره کرد.

رییس دانشکده اقتصاد خوارزمی درباره سیاست های سلبی دولت نیز اظهارداشت: سیاست های سلبی درباره بازار مسکن کاملا رد می شود و با ایجاد مشوق های تشویقی می توان کمی عقب ماندگی فاحشی که در بازار مسکن به وجود آمده را کمی جبران کرد؛ سیاست های مهاجرت به کلانشهرها یکی از مسئله ای است که باید به آن رسیدگی شود.

وحید شقاقی شهری درخصوص کمبودهای بازار مسکن گفت:در حال حاضر تولید مسکن با متراژ کوچک انجام نشده است و خونه هایی با متراژ ۵۰ الی ۱۰۰ متری تولید و عرضه نمی شود در صورتی که متراژ های بالاتر وجود دارد و مردم نمی توانند مالک خانه شوند چرا که مالیات خانه های خالی یا سیاست های دستوری باعث کنترل در بازار مسکن نمی شود.

وی درباره مستاجرین اظهارداشت:مستاجرین هم به دلیل اینکه نمی تواند جایی را پیدا کنند حااضر هستند با پول بیشتر همان خانه خود بمانند در حال حاضر با واژگان اجاره پشت بام ها یا مساول دیگری که رخ می دهد این نشان از بی برنامگی است ما حتی برای حاشیه نشین های کلانشهر ها برنامه نداریم و یک شبه نمی شود که مسکن تولیدکرد.

وحید شقاقی درباره علت مهاجرت ها گفت: با ایجاد اشتغال می توان کاری کرد که مردم به جای مهاجرت به شهرها در همان روستای خود بمانند قیمت ها با توجه به تورم موجود باعث شده تا حاشیه نشینی گسترده ای به وجود آید و دولت نیز با بی برنامگی نتوانسته این موضوع را سازمان دهی کند و وضعیت در بخش مسکن روز به روز بهرنج تر خواهند شد.