یک محرک در بازار مسکن، «تقاضای تبدیل مصرفی» و «صاحبان املاک سرمایه‌ای» را پای میز معامله ملک آورد و اتفاقی عجیب را در بازار رقم زد.

گرانی مسکن باعث شده بسیاری از مستاجران مسکن را به صورت اشتراکی اجاره کنند.

نتایج تحقیقات میدانی نشان می‌دهد طی هفته‌های اخیر با وجود «تداوم رکود سنگین معاملات مسکن» دو گروه خریدار و فروشنده مقابل هم نشسته و در حال انجام معامله هستند. معاملات ملکی این دو گروه، شکل جدیدی از معاوضه است.

ماه پایانی فصل اصلی نقل و انتقالات ملکی در حالی سپری می‌شود که در شرایط ابررکود معاملات مسکن، رگه‌هایی از تحرک نسبی دو گروه از معامله‌گران به تازگی مشاهده شده است.

یک گروه خریداران سرمایه‌ای حاضر در بازارهای مختلف از قبیل بازار ملک ظرف دو، سه سال گذشته هستند که این روزها در حال تحرک و معامله در بازار مسکن هستند.

گروه دوم نیز متقاضیان تبدیل به احسن آپارتمان مصرفی هستند. این دو گروه اکنون در بازار با یکدیگر برخورد کرده‌اند و در نتیجه رگه‌هایی از تحرک نسبی معاملات مسکن در شرایط ابررکود پایتخت مشاهده شده است.

در این میان خانواده هایی هستند که به دلیل نداشتن بودجه کافی نمی توانند خانه اجاره کنند بنابراین دو خانواده در یک خانه اجاره ای زندگی می کنند و این به خاطر گرانی هایی است که این اواخر بازار مسکن دچار تشویش شده است.

بازار مسکن دچار تزلزل شده است /شکاف عمیق بین قدرت خرید مردم و مسکن ایجاد شده است

وحید شقاقی شهری ، اقتصاددان درخصوص افزایش اجاره بهای مسکن و اجاره اشتراکی مسکن به خبرنگار ما گفت: اقتصاد دستور پذیر نیست واین مسئله بسیار مهمی است که در اقتصاد رخ داده است در طی سال های ۹۷ تا ۹۹ بیش از ۱۱۰ درصد تورم تجمعی را در بازارهای احساس کرده ایم و تا به امروز سال ۱۴۰۰ شاهد تورم بیش از ۴۰ درصدی بوده ایم و این باعث شده تا وضعیت اقتصادی خانوارها دچار تزلزل گردد و وضعیت مناسبی ندارشته باشند از طرفی بازار دارایی ها (بازار ارز، خودرو، مسکنو..)بیش از میانگین تورم رشد داشته است.

وی درادامه گفت: دستمزدها رشد کمتری داشته است و عملا یک کاف عمیقی بین قدرت خرید مردم و مسکن ایجاد شده است که در حال حاضر قیمت خانه متری ۳۱ میلیون تومان در تهران است به همین نسبت اطراف تهران و حاشیه ها نیز این رشد را تجربه کرده است و طبیعتا وقتی افزایش قیمت مسکن با یان شدت ایجاد می شود قدرت خرید و اجاره نیز کاهش پیدا می کند چرا که مسکن یکی از کالاهای ضروری هر خانواده ای است و این افزایش قیمت ها باعث بد مسکنی یا حاشیه نشینی به ویژه در کلانشهرها ایجاد می شود ریشه کار در تورمی است که در کشور ایجاد شده است.

دهک های ۵ و ۶ به سمت حاشیه نشینی سوق داده می شوند

این اقتصاددان در ادامه از افزایش قیمت مسکن در دهه ۹۰ گفت: وقتی اقتصادی تورمی باشد دارایی ها رشد شتابانی پیدا می کند به چنانچه قیمت مسکن در سال ۱۳۹۰ متری حدود یک میلیون تومان بوده است و در سال ۱۴۰۰ بالای سی میلیون تومان رسیده است و این گرانی ها در اجاره بها نیز تاثیر گذاشته است و این دهک های ۵و ۶ را به سمت حاشیه نشینی در کلانشهر ها یا بدمسکنی همان اجاره اشتراکی سوق می دهد.

اقتصاد تورمی باعث رشد شتابان قیمت دارایی ها

وی ریشه این گرانی را در پایان اینگونه بیان کرد: اقتصاد ایران با تورم بالا مواجه است و این باعث گرانی در بخش مسکن و بخش دارایی ها شده است و با ساخت یک میلیون خانه در سال هم این مشکلات برطرف نخواهد شد چرا که مشکلات تورمی است بنابراین تا وقتی تورم کنترل نشود با ساخت مسکن هم مشکلی برطرف نمی شود از طرفی هم مردم به سمت کلانشهر ها می آیند تا رفاه اجتماعی را بدست آوردند و با بدمسکنی و حاشیه نشینی هم راضی هستند از سوی ساخت یک میلیون مسکن برای کل ایران است نه تنها کلانشهر بنابراین تاثیری بر کاهش قیمت مسکن نخواهد گذاشت و معضل مسکن همچنان پابرجا خواهد ماندتا وقتی که تورم در اقتصاد ایران به اینگونه است رشد بازارهای دارایی ادامه خواهد داشت.