در پایانه های مرزی دستگاههای متعددی حضور و در اعمال مدیریت آن ایفای نقش می نمایند. تا جائی که بسته به نوع پایانه و دسترسی ریلی و دریائی تا 28 دستگاه اجرائی و نظامی و امنیتی متصدی امور مدیریت پایانه ها می باشند و بصورت جزیره ای ایفای نقش و وظیفه می نمایند.

البته در قوانین و مقررات موارد  مختلفی چون «قانون مقررات صادرات واردات»، «آئین نامه اجرائی ساماندهی مبادلات مرزی» و «آئین نامه پیشنهادی وزارت راه و واگذاری مدیریت واحد پایانه های مرزی به وزارت راه و شهرسازی» موید اعمال نوعی از  مدیریت یکپارچه و یاواحد (پنجره واحد) است که تا لحظه تنظیم این مرقومه منتج به موفقیت نگردیده است.در این خصوص با با جهانبخش سنجابی شیرازی؛ دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق به گفت و گو پرداختیم.

*موانع صادرات از پایانه های مرزی برداشته شود

بر حسب بررسی های انجام شده مهمترین موانع کارکرد صحیح پایانه های مرزی۱۲ مورد به شرح  وجود قوانین ومقررات موازی و دست و پا گیر، تشریفات اداری زائد، تاخیر فراوان در صادرات یا ترانزیت کالا، تعدد و تعلل سازمان های تصمیم گیر و اجرائی، اقدامات کنترلی مضاعف و بلا اثر ، دخالت در وظائف سازمان های تجارت خارجی بدون هماهنگی با آنها با بهانه های امنیتی، عدم انطباق مقررات حمل و نقل بین المللی و گمرگی ایران با عرف رایج بین المللی و نگاه جزیره ای سازمان های مرتبط با امور تجارت مرزی و نبود نگرش کلان مثبت و متعدد نهادهای تصمیم گیری در مرز مسئولیت های بین آنها، فقدان وجود قوانین و مقررات یا شفاف نبودن  آنهاو ابهام در سطوح اختیارات و مسئولیت ها می باشد.

پروضح است برای مقابله با این چالش، راهکار پیشنهادی جهت دستیابی به مدیریت کارآمد مرزها در جمهوری اسلامی ایران بدون شک « ایجاد و استقرار ساختار متمرکز مدیریت یکپارچه مرزها» متشکل از پنج بخش

نظامی و دفاعی

اطلاعاتی و امنیتی

فرهنگی – اجتماعی

حقوقی – سیاسی

اقتصادی – تجاری می باشد.

*یکپارچه سازی بین المللی بین کشورهای همسایه

 البته این یکپارچه سازی فقط محدود به یکپارچه سازی مدیریت داخلی نمی باشد، بلکه باید مدیریت یکپارچه مرزی به دو بخش زیر تقسیم شود.

الف) یکپارچگی داخلی بین سازمانهای دولتی در داخل یک کشور یا اتحادیه گمرگی

ب) یکپارچه سازی بین المللی بین کشورهای همسایه

شایان ذکر است هر دو نوع این مدیریت و یکپارچه نیازمند همکاری دو طرفه، پردازش موازی  و همکاری در بنادر و گذرگاهها، بار اندازها و نقاط ورودی مرزی برای بهره وری مؤثر از موسسات مرزی است.

مدیریت یکپارچه سازی مرزی

باید مدنظر داشت که بررسی تجربه کشورهای موفق در اعمال مدیریت یکپارچه مرزی حکایت از این دارد که شرط لازم و اساسی برای اعمال مدیریت یکپارچه « داشتن یک راهبرد (استراتژی) مدیریت یکپارچه ملی مرزی است» که مورد قبول و اعمال دستگاههای اجرائی دخیل در امر باشد.موارد ذیل مشت نمونه خروار در این مورد است :

در فرانسه چهار وزارتخانه درگیر مدیریت مرز، وزارت دفاع، وزارت کشور،وزارت برنامه و بخش تجهیزات  با راهبرد امنیتی اقتصادی با یکدیگر هماهنگ گردیدند.

در انگلستان استراژی مشترک مرزی برای مدیریت مرزی بین گمرگ، پلیس واداره مهاجرت وجود دارد.

در آمریکا یک استراتژی مشترک یک روش متمرکز مدیریت مرزی از طریق وزارت امنیت  ملی وجود داردکه تاکید آن بر امنیت ملی است.

در جمهوری اسلامی ایران برای اعمال مدیریت یکپارچه کرزی چه باید کرد:

در جمهوری اسلامی ایران باید با مشارکت ۲۸ سازمان مندرج در جدول  ذیل ابتدا  استراتژی ملی را تدوین و به تصویب مرجع آن ( شورای عالی امنیت ملی) رساند. سپس بر اساس این استراتژی ملی اولا قوانین و مقررات مورد نیاز را تدوین و تصویب شود ثانیاً نسبت به تصحیح و اصلاح قوانین اقدام شود. ثالثاً قوه مجریه بر اساس استراتژی ملی و قوانین موضوع جدید الحدوث اعمال مدیریت یکپارچه را در هیات وزیران تدوین و در قالب آئین نامه ای تبیین نماید.

جدول  سازمان ها و نهادهای مرتبط با مرز در ج.ا.ایران

۱ستاد کل نیروهای مسلح۲ارتش جمهوری اسلامی
۳سپاه پاسداران انقلاب اسلامی۴ریاست جمهوری
۵قوه ی قضائیه۶وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
۷شورای عالی امنیت۸وزارت کشور
۹وزارت امور خارجه۱۰وزارت اطلاعات
۱۱وزارت نیرو۱۲وزارت جهاد و کشاورزی
۱۳وزارت نفت۱۴وزارت راه و ترابری
۱۵وزارت بازرگانی۱۶وزارت صنایع و معادن
۱۷وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی۱۸سازمان مناطق آزاد تجاری- صنعتی
۱۹وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک)۲۰وزارت تعاون
۲۱سازمان حفاظت محیط زیست۲۲وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۳وزارت کار و امور اجتماعی۲۴سازمان صدا و سیما
۲۵سازمان حج و زیارت۲۶سازمان هلال احمر
۲۷ستاد مبارزه با مواد مخدر۲۸ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

 قابل ذکر و تاکید است که در تدوین استراتژی ملی تهیه قوانین و مقررات مورد نیاز باید همپوشانی های مندرج در جدول  زیر بعنوان چالش های کلیدی موضوع مورد توجه قرار گیرد.

              جدول همپوشانی زمینه های همکاری بین وزارت کشور و مرزبانی با سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط  با مرز  

زمینه همکاری بین مرزبانی با وزارت کشورسازمان و نهادهای مرتبط
انعکاس گزارشات حوادث مرزی در مواردی که منجر به درگیری مسلحانه مأمورین مرزی خودی با نیروهای مرزی یا اتباع کشورهای همسایه می گردد.وزارت امور خارجه، وزارت نمیرو، ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، شورای عالی اکمنیت ملی
انعکاس اخبار و اطلاعات مرزی در زمینه های سیاسی، اجتماعی و امنیتیوزارت اطلاعات، وزارت راه و ترابری، وزارت اطلاعات و ارتباطات، ستاد کل نیروهای مسلح، شورای عالی امنیت ملی
انعکاس گزارش تجاوزات مرزی(هوایی، دریایی و زمینی) توسط نیروهای مسلح کشورهای همسایه به خاک ج.ا. ایرانوزارت امور خارجه، ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، شورای عالی امنیت ملی
انعکاس گزارش تحرکات و عملیت گروه ها و اشرار مسلح و ضد انقلاب در مناطق مرزیوزارت اطلاعات، شورای عالی امنیت ملی ، ستاد کل نیروهای مسلح
انعکاس خلاءهای حقوقی و نواقص قوانین موجود مرزی و ارائه پیشنهادات اصلاحیوزارت امور خارجه، قوه قضائیه، وزارت بازرگانی، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت نفت، ریاست جمهوری
هماهنگی در خصوص وضعیت بازارچه های مرزی از نظر جانمایی اولیه، راه اندازی و بهره برداری از آنهاوزارت بازرگانی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و ترابری، شورای عالی امنیت ملی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و ارز، ستاد مبارزه با مواد مخدر
انعکاس مسائل و مشکلات مرزنشینانوزارت بازرگانی، وزارت کشاورزی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت تعاون، وزارت آموزش و پرورش، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و ارز، ستاد مبارزه با مواد مخدر
هماهنگی در خصوص مسائل مربوط به امنیت و عمران مرز، طرح های کنترل و ایجاد موانع فیزیکی در مرزوزارت اطلاعات، وزارت کشاورزی، شورای عالی امنیت ملی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و ارز، ستاد مبارزه با مواد مخدر
انعکاس مشکلات و کمبودهای مختلف موجود در مرزهاوزارت نیرو، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت تعاون، شورای عالی امنیت ملی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و ارز
انعکاس ناهماهنگی احتمالی بین ارگان هایی که در مرز فعالیت دارند ( در صورت ضرورت)ریاست جمهوری، ستاد کل نیروهای مسلح، شورای عالی امنیت ملی
همکاری در زمینه برگزاری اجلاس های عالی مرزی و عالی امنیتی با هر یک از کشورهای همسایهوزارت امور خارجه، وزارت نفت
هماهنگی در خصوص عزیمت هیئت ها به سایر کشورهای همسایه از طریق مرزهای زمینی یا دریایی برای شرکت در اجلاس های مرزی و بین المللی در امور مرتبط با مرزوزارت امور خارجه، وزارت بازرگانی، وزارت نیرو،وزارت راه و ترابری، ریاست جمهوری ، ستاد مبارزه با مواد مخدر
هماهنگی در خصوص عزیمت مسئولین محلی استان های مرزی با کشورهای همجواروزارت بازرگانی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نیرو، وزارت راه و ترابری، وزارت آموزش و پرورش، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و ارز، ستاد مبارزه با مواد مخدر
هماهنگی و انعکاس مسائل و مشکلات مربوط به امور پناهندگان، آوارگان و معاودین در خصوص نحوه تردد، اقامت و نحوه هدایت آنها به کشورهای متبوعهوزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، وزارت کار و امور اجتماعی
و…….—-