سبد تقریباً واقعی که بر مبنای محاسبه‌ی نرخ غذاهای واقعی، نرخ‌گذاری شده، در شهریورماه ۱۴۰۰ به ده میلیون و ۹۵۲ هزار تومان رسیده است. سبد معیشت خانوارهای کارگری در مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ که براساس داده‌های آماری بهمن ماه سال گذشته محاسبه شده بود، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان نرخ داشت؛ با این حساب، در شش ماه نخست امسال، هزینه‌های حداقلی زندگی، ۵۸.۸۵ درصد افزایش داشته است.

بیش از دو ماه از روی کار آمدن دولت جدید و تیم مدیریتی آن می‌گذرد؛ کارگران از همان ابتدا بدون حاشیه و سرراست اعلام کردند خواستار برگزاری جلسات شورایعالی کار و ترمیم مزد و مستمری در نیمه‌ی دوم سال هستیم؛ چراکه حداقل دستمزد ۴ میلیون تومانی، حتی نیمی از هزینه‌های ماهانه‌ی زندگی خانواده را تامین نمی‌کند.

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی: مردم قربانی

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی درخصوص افزایش ده درصدی حقوق کارمندان در سال اینده به خبرنگار ما کفت: دو سه روز پیش اعلام شد حقوق کارمندان ۱۰ درصد الی الحساب افزایش خواهد یافت درصورتی که سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی افزایش حقوق باعث شد تا ۱۵ درصد اتوبوس گران شود و به همان رویه همه کالا ها افزایش یافت تا به امروز که تورم بالای ۵۰ درصد و سال اینده اگر بیشتر نشود کمتر نخواهد شد بنابراین افزایش حقوق بی تاثیر در سفره مردم است

وی در ادامه اظهارداشت : حقوق بگیران هر ساله نابود می شود از سوی دیگر دزدی زورگیری اعتیاد تجاوز در کشور بیشتر می شود وقتی میزان درآمد با میزان قیمت کالاها تناسب نداردافزایش آسیب های اجتماعی در کشور بیشتر از قبل خواهد شد.

پدرمددکاری اجتماعی از اخذ مالیات ها گفت: وقتی ما از مردم فقیر به جای ثروتمندان مالیات می گیریم کسی که حقوقش ماهی ۲ میلیون است چطور باید برای این دومیلیون مالیات پرداخت کند به جای دریافت مالیات از مردم بهتر است که از کسانی که دو یا چند خانه دارند مالیات گرفته شود از طرفی هم در حال حاضر آب خوردنی که بطری ۸۰۰ بود به ۶۰۰۰هزار تومان رسیده یعین مردم بنزین بخروند برایشان ارزانتر درمی آید.

وی در ادامه اظهارداشت: چگونه مردم با این گرانی زندگی کنند فردی که ۴ میلیون حقوق می گیرد اگر کار دیگری نکند که نیم تواند زندگی کنند برق در این مدت ۱۰۰ درصد گران شده است مالیات هم از مردم گرفته می شود مردم روز به روز فقیر می شوند و اغنیا روز به روز اغنیا تر مردم قربانی تورمی هستند که مسوولین برایشان ایجاد کرده اند.

امان الله قرائی مقدم،جامعه شناس: فرو گاشی اجتماعی

امان الله قرائی مقدم،جامعه شناس درخصوص افزایش ۱۰ در صدی حقوق کارمندان در سال آینده به خبرنگار ماا گفت: وقتی معیشت مردم با پول تعیین می شود کسی که ۵ میلیون حقوق دارد با افزایش ۵ درصدی یعنی ۵۰۰ تومان به حقوقش اضافه می شود و معیتش باز هم تامین نخواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: سبد معیشتی به ۱۱ میلیون تومان رسیده است کسی که کارمند است ۱۱ میلیون ندارد  از سوی دیگر اجاره نشینان بیشتر از ۱۱ میلیون باید داشته باشند تا زندگی کنند.

این جامعه شناس اظهارداشت: با این وضعیت گرانی باید نگران سو تغذیه در بین مردم باشیم چرا که مردم فقط دو عده غذا می خورند و این باعث ایحاد سو تغذیه خواهد شد و روز به روز مردم به سمت فقر بیشتر می شوند در نتیجه بحران های اجتماعی بیشتر می شود از سوی دیگر فروپاشی اقتصادی ایجاد خواهد شد

امان الله قرایی مقدم در باره امینت نیز گفت: وقتی مامور نیرو انتظامی در دادگاه است و زودتر از او دزد آزاد می شود دیگر امنیتی وجود ندارد از سوی دیگر نیروی انتظامی جانش را کف دست گذاشته دزد را دستگیر می کند که زودتر از آن بیرون باشد این یعنی تمسخره نیروی انتظامی و این را بارها بارها تذکرداده شده است با این گرانی ها ما شاهد افزایش دزدی خواهیم بود دزدان به ریش پلیس می خندن و این زمینه بروز نابسامانی در کشور است.

وی رد پایان بیان کرد: در حال حاضر ۳۲ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و آن هم به دلیل تورم موجود دولت هم نمی تواند کاری کنند و تا وقتی که تورم در کشور روز به روز بیشتر می شود این اتفاقات کاملا طبیعی است وما شاهد فرو پاشی اجتماعی خواهیم بود