در حالی که چند قدم به بازگشایی تدریجی مدارس مانده است، اما حواشی پیرامون واکسیناسیون دانش آموزان و پروتکل‌های کنترل کرونا در مدارس هنوز محل بحث و اختلاف‌نظر است.

واکسیناسیون دانش‌آموزان، یکی از اختلاف‌برانگیز‌ترین مباحث با سرعت گرفتن واکسیناسیون در روزهای اخیر بود و در این میان نیز نحوه بازگشایی مدارس بیشتر از همه مورد انتقاد قرار گرفت. مساله‌ای که وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش از تابستان بر اجرای آن تاکید داشتند. زمان اما به سرعت پیش می‌رود و تردیدها و ابراز نگرانی‌ها درباره واکسیناسیون دانش آموزان و نحوه بازگشایی مدارس نه صرفا از سوی والدین که از سوی برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران نیز به گوش می‌رسد.

مونا ربیعیان/هرچند که به گفته سخنگوی آموزش و پرورش، این بازگشایی‌ها مرحله به مرحله و با تفویض اختیار به عهده مناطق و مدارس گذاشته شده، اما حضور ایران در میان کشورهایی که بیشترین آمار ابتلا را در ماه‌های اخیر تجربه کرده‌اند و اذعان برخی مقامات به فاصله آمار رسمی با تلفات واقعی کرونا، نگرانی‌ها در این زمینه را تشدید کرده است و از طرفی از پیک بعدی کرونا به عنوان انبار باروتی یاد شده است که هیچ کس نمی‌خواهد دوباره شعله‌ور شود.

هرچند که طبق برخی پیش بینی‌ها، با توجه به واکسیناسیون این پیک شاید به شدت پنجمین موج نباشد، اما سهل انگاری‌ها در مدیریت مسافرت‌ها در روزهای اخیر و افزایش تدریجی آمار ابتلای تعدادی از استان‌ها درحالی که به آبان ماه، موعد بازگشایی همه مدارس نزدیک می‌شویم، تردیدها  درباره درست بودن تصمیمات بهداشتی و آموزشی دولت قوت گرفته است

بهناز شهنواز، کارشناس مسائل آموزشی : شرایط بد کرونایی نباید مدارس بازگشایی شود

بهناز شهنواز، کارشناس مسائل آموزشی درخصوص بازگشایی مدارس با وجود اوجگیری کرونا به خبرنگار ما گفت: شرایط فوق العاده بد است با توجه به اینکه دانش اموزان واکسینه نشده اند دبیران هم تازه واکسیناسیون آنها شروع شده است تا وقتی که دانش اموزان و دبیران سه دز واکسن را تزریق نکنند نمی توان مدارس را بازگشایی کرد با توجه به وجود گونه جدید کرونا در کشور بازگشایی می تواند یک نسل کشی باشد.

وی در ادامه اظهارداشت: سال گذشته هنرستان ها به دلیل دورس عملی که داشتند بازگشایی شدند و این باعث شد تا نیمی از دانش آموزان هنرستانی کرونا بگیرند و خانواده ها را نیز درگیر کرده بودند اگر بخواهیم مدارس را بازگشایی کنیم باید به این نکته توجه کنیم که نباید جان هیچ یک از افراد به خطر بیوفتد همچنین باید از نظر ایمنی مدارس را تضمین کنند که بیماری منتقل نشود چرا که با توجه به اتفاقاتی که دیده شده است ایران هنوز زیر ساخت لازم برای بازگشایی را ندارد و بهتر است که همان مدارس بسته بمانند.

این کارشناس ماسئل اموزشی در بخشی از مصاحبه خود از به خطر افتادن جان دانش اموزان گفت: دانش اموزان نسل آینده این کشور هستند و در آینده قرار است سکاندار این مملکت باشند اگر مدارس بازگشایی شود با جان ایندگان بازی شده است از طرفی بازگشایی مدارس می تواند ترک تحصیلان را نیز بیشتر از کسانی کند که به خاطر مجازی شدن از درس بازمانده اند چرا که خانواده ها به خاطر جان عزیزانشان هم که شده اجازه نمی دهند که کودکاشان به مدرسه برود اگر هم به اجبار بخواهند چنین کاری را ایجاد کنند درگیری بین مسولین و خانواده ها ایجاد می شود چرا که ابتلای یک دانش آموز می تواند یک خانواده را نابود کند.

وی در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ نفر در اثر کرونا فوت می کنند و همچنین ۶۰۰ خانواده داغدار شده اند اینب ه زبان آسان است اما دیدن این همه داغ می تواند امید زندگی را بگیردمتاسفانه پافشاری مسوولین برای بازگشایی مدارس اشتباه است و اگر این پافشاری را برای قرنطینه یا کنترل این بیماری می گذاشتند قطعا این بیماری در کشور ما کنترل می شد اما این پافشاری های نادرست باعث شده تا عزیزانی را از دست دهیم.

وی در پایان اظهارداشت: اگر مسوولین می خواهند ایران را بدون سکن کنند بازگشاییی را انجام دهند مدارس و دانشگاه را بدون واکسیناسیون باز کنند در اسلام هم آمده است که حفظ سلامت مهمترین رخ داد است و بعد اموزش این را اسلام نیز گفته است چرا باید با بازگشایی ها جان مردم را به خطر بیاندازیم.

مسعود یونسیان: نمی شود تا ابد مدارس را تعطیل کرد

مسعود یونسیان؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص بازگشایی مدارس از نیمه دوم آبان ماه به خبرنگار ما گفت: مدارس را نمی شود تا ابد تعطیل کرد و به فضای مجازی منتقل کرد اما همانطور که سازمان بهداشت جهانی بارها اعلام کرده شهرها رصد شود و براساس آن تصمیم گیری در خصوص بازگشایی ها صورت گیرد بنابراین وزارت بهداشت هم باید مناطق را زیر نظر داشته باشد و تصمیم منطقی دخصوص بازگشایی مدارس اتخاذ کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود:  وزارت آموزش و پروش نمی تواند به تنهایی تصمیمی درخصوص بازگشایی مدارس بگیرد مگر اینکه وزارت بهداشت تایید کند منطقه ای امن است می توان مدارس را بازگشایی کرد همانطور که بارها گفته ام بازگشایی مدارس نمی تواند پیک کرونا را تشدید کند.

وی در پایان درباره اینکه مدارس باید باز شوند نیز باین کرد:انتقال بیماری در دانش آموزان کمتر از بقیه بوده است تعطیلی مدارس دانش اموزان را منزوی می کند در صورتی که دانش اموزان باید برای آینده بهتر با اجتماع باشد ضرر انتقال بیماری کرونا در مدارس خیلی کمتر از اداره ها بوده است اگر مدرسه ای در منطقه ای باز می شود باید وزارت بهداشت هر دو هفته وضعیت آن منطقه را چک کند که اگر کرونا بیشتر شده مدرسه تعطیل شود اما اگر وضعیت ثابت بوده چرا دانش اموزان با رعایت پرتکل های بهداشتی با یکدیگر بازی نکنند. رصد وزارت بهداشت در این موضوع خیلی می تواند موثر باشد.