مونا ربیعیان- نقشه کرونایی ایران قرمزتر شده است و تعداد شهرهای پرخطر در کشور در حال افزایش است. در ابتدای پیک ششم کرونا آنچه در این میان بیشتر باعث نگرانی کارشناسان و متخصصین بهداشتی و سلامت شده است، عادی انگاری در جامعه تا حد لغو دورکاری کارمندان و بازگشایی مدارس از اول آبان بوده است.

یک کارشناس و پژوهشگر حوزه بهداشت و سلامت درخصوص آخرین تحولات بیماری کرونا در ایران گفت: مقامات سلامت کشور در حالی از افزایش مختصر کرونا در ۴ استان از جمله تهران خبر می دهند که همزمان عادی سازی می کنند و نمی پذیرند که پس از مراسم مناسبتی در دو هفته پایانی ماه صفر و انجام ترددهای بین شهری گسترده و مسافرت ها پیک ششم بیماری از دو هفته قبل آغاز شده است.

دکتر محمدرضا محبوب فر در گفتگو با خبرنگار روزنامه «اقتصاد پویا» افزود: مقامات وزارت بهداشت و درمان همچنان معتقد هستند که کشور در پیک پنجم کرونا به سر می برد در صورتیکه پیک پنجم بیماری تمام نشده، پیک ششم بیماری به آن متصل شده است و می رود که شرایط کشور را همزمان با عادی انگاری ها و بازگشایی ها دشوار کند.

سرازیری سویه های جدیدتر ویروس کرونا به ایران

وی در ادامه با اشاره به پیدایش سویه های جدیدتر ویروس در کشورهای همسایه ایران گفت: متاسفانه علاوه بر سویه دلتا، اکنون نوع دیگری از ویروس در برخی کشورهای همسایه ایران و کشورهای آسیایی از جمله روسیه شناسایی شده است که قابلیت گسترش بسیار سریع تری نسبت به انواع قبلی ویروس داشته است و به همین منظور، کشور روسیه همزمان با افزایش مبتلایان و تعداد جان باختگان، کشور را تعطیل و در حالت قرنطینه قرار داده است.

این عضو مؤثر و پیوسته مجامع علمی سلامت در ایران تصریح کرد: با توجه به ترددهای هوایی و زمینی ایران با کشورهایی که نوع جدید ویروس در آن ها مشاهده شده است، می توان اظهار نظر قطعی کرد که ویروس های جدیدتر کرونا اکنون در کشور در حال گردش و چرخش هستند و عدم شناسایی سویه های جدیدتر ویروس کرونا در ایران به منزله عدم حضور آن ها و بی خطر نبودن عادی انگاری ها در جامعه نیست.

محبوب فر اضافه کرد: کشورهایی در جهان تاکنون موفق به کنترل بیماری شده اند که علاوه بر واکسیناسیون عمومی با واکسن های معتبر، نسبت به شناسایی سویه های جدیدتر ویروس از طریق بیماریابی فعال اقدام نموده اند و سپس با شناسایی حتی موارد مختصر بیماری، مناطق آلوده را تعطیل و در قرنطینه قرار دادند. حتی اخیرا کشور روسیه اکتفا به قرنطینه صرف مناطق آلوده نکرد و با مشاهده موارد ابتلا به بیماری و افزایش آمار، اقدام به تعطیلی و قرنطینه کل کشور نموده است.

ایران در عرصه کنترل کرونا درمانده است

وی به عقب افتادگی ایران در زمینه کنترل و مهار بیماری اشاره کرد و گفت: کشورهای دنیا به محض جهش ویروس دست به کار می شوند و ویروس را شناسایی می کنند و تحت عنوان واکسن تقویتی یا دز سوم، اقدام به طراحی واکسن های جدید می کنند. اما ایران به دشواری می تواند اقدام به بیماریابی فعال و شناسایی ویروس های جدیدتر کرونا در کشور کند. ایران به دلیل عقب ماندگی علمی و فناوری از جهان و عادی رفتار نکردن در عرصه بین المللی و عدم رابطه با کشورهای جهان اکنون از دستاوردهای علمی و پزشکی جهان درخصوص بیماری کرونا از واکسن های معتبر پیشگیری کننده و قرص های جدید درمان کننده کرونا گرفته تا روش های نوین شناخت ویروس های جدید کرونا بی بهره است و درخصوص مهار و کنترل بیماری در کشور درمانده است.

بیمارستان های کشور در حال پر شدن هستند

خطر اصلی پیک ششم متوجه کودکان و نوجوانان است

این کارشناس و پژوهشگر برجسته کشورمان در عرصه بهداشت و سلامت، در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بازگشایی ها در ایران پرداخت و گفت: لغو دورکاری سازمان ها و ادارات کشور به همراه بازگشایی مدارس و نماز جمعه ها در شرایطی که روز به روز بر تعداد شهرهای تغییر وضعیت داده شده به رنگ قرمز افزوده می شود موجب نگرانی عمیق کارشناسان بهداشتی و سلامت کشور را فراهم کرده است. در حال حاضر، بیمارستان ها در حال تکمیل ظرفیت خود هستند و تعداد مبتلایان بین ۶۰ تا ۸۰ درصد در کشور افزایش یافته است.

وی افزود: خطر اصلی در پیک ششم و پاییزی کرونا در کشور متوجه کودکان و نوجوانان است که بازگشایی مدارس از روز شنبه این خطر را دو چندان کرده است. تبلیغات و نمایشی که رسانه های دولتی و حکومتی در ایران درخصوص بازگشایی مدارس و نظم و ترتیب دانش آموزان و رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در مدارس نشان می دهند تنها مربوط به برخی مدارس خاص و لاکچری آن هم در حین فیلم برداری بوده است و در شرایط طبیعی و واقعی گزارش ها حاکی از این بوده است که متاسفانه در شرایط عادی قبل از کرونا بازگشایی شده اند و تنها مسئله خلط آموزش حضوری و مجازی بوده است که با عمل بازگشایی مدارس محقق شده است.

اختلاف نظر در بین مقامات کشور بازگشایی مدارس را ممکن ساخت

محبوب فر درخصوص بازگشایی مدارس به اختلاف نظرها بین اعضای جدید ستاد کرونا و بخش علمی تر آن با مقامات سیاسی در دولت و وزارت بهداشت و درمان خبر داد و گفت: نظر برخی چهره های علمی تر و تخصصی تر ستاد ملی کرونا بر تعویق بازگشایی مدارس بوده است، اما مجموعه دولت اعم از وزرا و شخص رییس جمهور و شخص وزیر بهداشت و درمان بیشتر از این تعطیلی مدارس را جایز ندانسته اند و علی رغم اینکه شنیده شده است که در ستاد مطرح شده که واکسیناسیون دانش آموزان ناقص است و واکسیناسیون با استقبال مناسبی از سوی خانواده ها مواجه نشده است و همچنین خانواده ها و برخی معلمان نسبت به بازگشایی ها در استان های مختلف کشور شاکی و معترض بوده اند، با بازگشایی مدارس موافقت می شود.

کنترل پیک پنجم بیماری از طریق رعایت پروتکل های بهداشتی

سبد فعلی واکسیناسیون در کشور برای سویه های جدیدتر ویروس طراحی نشده است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص کم و کیف واکسیناسیون کرونا در کشور، اظهار داشت: کاهش آمار کرونا طی هفته های گذشته در پیک پنجم بیماری و عبور از قله آن، به همت و تلاش مردم درخصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی باز می گردد و نه افزایش واکسیناسیون، چراکه رقم واکسینه شده ها در کشور تاکنون کمی بیشتر از ۲۰ میلیون نفر است که با وجود مصرف دو دز واکسن، به علت تاثیرگذاری و ایمنی زایی پایین واکسن های تزریق شده، تاکنون ایمنی جمعی در جامعه پدید نیامده است.

عضو مؤثر و پیوسته مجامع علمی سلامت در ایران ادامه داد: واکسن های مصرفی موجود در کشور چه ایرانی و چه خارجی عمدتا اهدایی بوده اند یا از طریق تهاتر نفت و کالا تبادل شده اند و به کشور ایران وارد شده اند یا اینکه اصلا تکنولوژی و علم و امکانات و تجهیزات آن در داخل کشور وجود نداشته است یا ناکافی بوده است. سبد فعلی واکسیناسیون در کشور برای سویه های جدیدتر ویروس مانند: دلتا، لامبدا و مو و انواع جدیدتر ویروس طراحی و ساخته نشده اند. بنابراین واکسن های مصرفی تنها برای ویروس های قبلی مثل آلفا و بتا موثر هستند که این نوع ویروس ها انتشار کمتری در نتیجه غالب شدن سویه های جدید پیدا کرده اند.

مهار بیماری از طریق نمایش سازی!

محبوب فر تصریح کرد: واکسنی امروزه در برابر کرونا موثر است که کشور تولید کننده یا مصرف کننده، تکنولوژی و علم آن را داشته باشد یا اینکه کشور مصرف کننده با کشورهای جهان تعامل داشته باشد و منزوی نشده باشد تا قادر به پرداخت ارز و ورود واکسن های معتبر خارجی و قرص های درمان کرونا باشد. در مورد خاص ایران این دو مورد متاسفانه وجود نداشته است و به خاطر همین مسئله بیماری در کشور در عمل کنترل و مهار نخواهد شد و مهار بیماری در ظاهر به اصطلاح نمایش سازی می شود.

تاثیر تزریق دز سوم واکسن علیه ویروس های جدیدتر مبهم است

وی به آغاز تزریق دز سوم واکسن در کشور نیز پرداخت و گفت: دز سوم واکسن باید متوجه واکسن هایی باشد که برای سویه های جدیدتر ویروس ساخته و طراحی شده اند. در حال حاضر، دولت ایران به سیاست ترکیب واکسن های موجود در دز سوم روی آورده است و به عنوان نمونه، برای تزریق کنندگان واکسن های سینوفارم و آسترازنکا پیامک ارسال شده است که برای دز سوم از واکسن هایی فخرا و برکت استفاده کنند. در صورتی که این روزها واکسن هایی که در جهان تولید می شوند مثل: فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون، آسترازنکا، اسپوتنیک و سینوفارم و سینوواک برای سویه های جدیدتر ویروس ساخته و تولید  شده اند و در کشورهایی که تعامل جهانی دارند و تحریم نیستند به عنوان دز سوم و تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرند و نه کشور ایران که روز به روز بر دامنه بحران های سیاست خارجه آن با کشورهای دنیا افزوده می شود.

کشور غافلگیر کرونا خواهد شد اگر آمار واقعی منتشر شود

این کارشناس و پژوهشگر بهداشت و سلامت در پایان در پاسخ به پرسشی درخصوص این سخن رییس جمهور که نباید اجازه داد موج جدید کرونا کشور را غافلگیر کند، بیان داشت: موج ششم و به نظر من پیک ششم کرونا از حدود دو سه هفته گذشته درپی عادی انگاری ها در جامعه و برگزاری مراسم های مناسبتی و افزایش مسافرت ها در کشور آغاز شده است و بسیار عجیب است که تاکنون مقامات سیاسی و سلامت کشور تاکنون به این مسئله نپرداخته اند و موضوع را پنهان می کنند یا اصلا صورت مسئله پیک یا موج ششم را تا به امروز پاک می کنند. غافلگیری دولت و حکومت و جامعه درخصوص این پیک اجتناب ناپذیر است مخصوصا اینکه پیک ششم با سردی هوا و آنفلوآنزا و آلودگی هوا همپوشانی خواهد داشت و وضعیت بیماری در روزها و هفته ها و ماه های آینده به طرز غیر باوری تشدید خواهد شد، اما دولت و نهادهای حاکمیتی ترجیح می دهند آمار بیماری همچنان محرمانه و طبقه بندی شده باقی بماند تا با عدم شفاف سازی در اطلاع رسانی درخصوص بیماری، مردم وحشت نکنند و فضای کشور مثل پیک پنجم بیشتر از این امنیتی نشود.