جلسه چندروز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی با مدیران هلدینگ‌ها، سهامداران حقوقی و نیز صحبت‌های مطرح شده در این جلسه از سوی وزیر درخصوص قیمت‌گذاری دستوری، فروش اوراق دولتی و اشتباه انجام شده در تغییرات مکرر قیمت خوراک، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها، قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداران، سبب واکنش مثبت نسبت به معاملات این بازار در میان سهامداران شد که این اتفاق به دنبال خود زمینه بازگرداندن شاخص بورس به مدار صعودی را فراهم کرد.

مونا ربیعیان/سهامداران در پایان معاملات روز گذشته ایجاد چنین روندی را در بازار موقتی می‌دانستند و معتقد بودند بازار تحت تاثیر صحبت‌های مطرح شده و جلسه وزیر اقتصاد برای امروز وارد مدار صعودی شده است و دوباره شاهد بازگشت شاخص بورس به مدار نزولی خواهیم بود. این در حالی است که امروز هم بازار تحت تاثیر تصمیمات روز گذشته مسیر صعودی خود را حفظ کرد و با رشد بیش از ۱۴ هزار واحد به معاملات خود پایان داد.

کنترل بازار سرمایه با دستور

مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوصو وضعیت بورس به خبرنگار ما گفت: با کدام علم دستوری می توان بازارها را کنترل کرد واقعا باور نکردند اقتصاد یک علم است که دستوری نبوده است و تعادل با دستور حل نخواهد شد با مسکن و تقویت نمی شود مشکل بورس حل شود.

وی در ادامه اظهارداشت: ریشه اصلی تعادل در بازار بورس تولید است وقتی تولید در کشور متوقف شده است بورس هم همچنان به قرمزی ادامه خواهد داد چرا که بازار سرمایه واسطه بین تولید و سرمایه مردم است ، وقتی تولید از رونق بیافتد بورس هم رونقی نخواهد داشت به نوغی باید گفت تولید قلب تپنده بازار بورس است و این قلب در حال حاضر نمیتپد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه از نوع سرمایه گذاری ها در بورس گفت: بورس پس انداز مردم را به چرخه تولید میبرد بنابراین تولید نابود شده است بنابراین بورس هیچگاه قرمز خواهد ماند.

وی در ادامه اظهارداشت: درحال حاضر بورس با دوپینگ و مسکن های تصنعی استفاده کرده ایم در کوتاه مدت شاید بشود بورس را سبز نگاه داشت اما در بلند مدت خیر تا وقتی که برنامه ای برای رفع موانع تولید در کشور وجود نداشته باشد و موانع ۲۰ ساله تکرار گردد دستور ها نمی تواند راهکار را درستی باشد.

فروپاشی اقتصادی

مرتضی افقه درپایان از عملکرد وزرا گفت: متاسفانه وزیران انقلابی متوهمان نمی توانند کاری پیش ببرند البته وزیر صمت تجربه دارد اما باز هم از کوتاهی دلار در بخش گرانی می گوید اما خاندوزی و ملکی وزیرانی است که جوان هستند و تجربه کار ندارند با شعار و این صحبت ها سرمایه ها را از بین می برند و این ریزش اعتماد مردم را در پی خواهند داشت در پایان باید بگویم که اگر مشکل تحریم ها حا نشود مشکلات جامعه از بورس و مشکلات اقتصادی ادامه خواهد داشد و اگر تحریم ها ادامه داشته باشد فروپاشی اقتصادی نزدیک خواهد بود