کارشناسان و فعالان بخش مسکن معتقدند، که طرح‌های گوناگون دولتی از جمله مسکن اجتماعی نتوانسته به رهایی خانوارهای کم درآمد از اجاره نشینی که امروز گریبان شهرهای بزرگ و کوچک را گرفته کمکی کند. بر اساس طرح اولیه دولت در قالب «مسکن‌اجتماعی» قرار بود مسکن ‌اجاره‌ای برای حداکثر ۱۵۰ هزار خانوار مستأجر که این شمار فقط از دهک‌های پایین جامعه هستند، طی هر سال تأمین شود.

مونا ربیعیان/ اما بر اساس آمارها اکنون ۴میلیون خانوار در کشور در ۳/۱ میلیون مسکن به صورت «چند خانواری» سکونت دارند که گسترش این پدیده می‌تواند افزون بر پیامدهای اجتماعی، موضوع تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد را دچار چالش‌های جدی‌تر کند.

کارشناسان معتقدند، دولت، وزارت راه و شهرسازی و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط در این مسئله باید این اقشار کم‌درآمد را به طور موقت در بحث تأمین مسکن پوشش دهند و به عبارتی مسکن ‌رایگان یا ارزان‌قیمت در اختیار آن‌ها قرار دهند تا حداقل خانوارها بتوانند به چرخه‌ عادی اقتصادی در تأمین معیشت و مسکن بازگردند.

بد مسکنی به دلیل سو مدیریت های دهه ۹۰

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی درخصوص افزایش پدیده های بد مسکنی به خبرنگار ما گفت: متاسفانه پدیده بد مسکنی در حال افزایش است و این اتفاق برای این رخ داده است که در دهه ۹۰ قیمت دارایی ها سر به فلک کشید.

وی در ادامه اظهارداشت: ۵ نوع داریی در کشور داریم که وقتی تحریم ها تشدید شد و کرونا وارد کشور شد این برروی ۵ دارایی تاثیر مستقیم گذاشت وقتی که ارز پول ملی در یک دهه کاهش پیدا می کند دارایی ها (دلار؛طلا، خودرو، مسکن و بازار سرمایه ) افزایش پیدا کرده است در دهه ۹۰ این ۵ دارایی جهش قیمتی پیدا کرد بعداز افزایش دارایی ها قیمت کالاها و خدمات افزایش پیدا کرده است.

افزایش پدیده خانه های اشتراکی در کشور/ افزایش سهم مسکن در سبد خانوارها

این کارشناس اقتصادی در بخشی از مصاحبه خود از بد مسکنی ها گفت: جهش قیمت بازار مسکن باعث ایجاد سه پدید در بد مسکنی شده است از خانه های اشتراکی که یک پدیده نوظهور است تا مهاجرت از کلانشهرها به حاشیه نشینی و پدیده سوم خانواده هایی که از خانه های ۷۰ متری به ۴۰ متری رسیده اند و از همه بدتر این است که پشت بام اجاره ای که از سال گذشته در کلانشهرها رخ داد بود اما بعداز افزایش قیمت ها به خانه های اشتراکی رسیده ایم.

وحید شقاقی شهری در ادامه از افزایش سهم مسکن گفت: درآمد و هزینه ها با هم همخوانی ندارد یعنی اینکه در گذشته ۳۰ درصد سهم مسکن بود اما امروزه بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده است یعنی اگر در گذشته ۱۰ میلیون حقوق ماهیانه بود ۳ میلیون تومان هزینه اجاره و رهن داده می شد اما امروزه ۷ میلیون باید سهم خانه داده شود

وی در ادامه اظهارداشت: به دلیل افزایش سهم مسکن در کشور خانواده ها مجبور شدند نیازهای اولیه از آموزش، بهداشت و تفریح بزنند چرا که با وجود شرایط بد اقتصادی ایجاد شده نیمه تعطیل شدن بنگاه های اقتصادی به دلیل کرونا و تحریم ها افرادی که با ۲ الی ۳ شغل زندگی خود را می گرداندن تک شغلی شده اند بنابراین نیمی از درآمد خود را از دست داده اند و این باعث شده تا مردم روی به پدیده های جدید و نوظهور بزنند.

این کارشناس در ادامه از زندگی دو خانواده در یک خانه دو خوابه گفت: در حال حاضر برخی از خانواده ها دو خانواده در یک خانه زندگی می کنند و  سرویس و آشپزخانه مشترک دارند اما در اتاق های جدا زندگی می کنند مهاجرت از روستاها به کلانشهرها باعث شده تا جمعیت زیادی وارد کلانشهرها شوند و این باعث افزایش موج بیکاری در کشور و تعطیلی روستاها می شود بنابراین پدید خانه های اشتراکی ایجاد شود.

وحید شقاقی شهری در پایان علت را اینگونه بیان کرد: این پدیده به دلیل عدم ساخت و ساز در ده سال گذشته بوده است که تعادل بازار مسکن و تقاضا را ایجاد نکرده و از سوی هزینه های مسکن سرسام آور جهش پیدا کرده است و ماحصل آن می شود این پدیده های بد مسکنی در کشور.