مونا ربیعیان- افزایش تعداد شهرهای قرمز کشور نگران کننده است. بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نیز وضعیت کشور را وخیم تر کرده است. اکنون براساس گزارش های دریافتی، پیک ششم کرونا در بین دانش آموزان و معلمان به صورت خزنده در حرکت است و می رود که وضعیت شهرها را حاد و بحرانی کند.

شنیده ها حاکی از آن است که صدای اعتراض خانواده ها و معلمان و کادر اجرایی مدارس طی روزهای اخیر بلنتر شده است و روزهای بازگشایی مدارس طی هفته جاری بسیار بی رمق بوده است و خانواده ها اجازه حضور به فرزندان خود برای شرکت در کلاس های حضوری را نداده اند.

بازگشایی ۸۰ درصدی مدارس

یک کارشناس حوزه سلامت درخصوص بازگشایی مدارس می گوید: در این مدت با چند مدرسه در شهرهای مختلف کشور از جمله: تهران، قم، اصفهان و شیراز که صحبت داشتم تعداد واکسینه نشده ها در بین دانش آموزان و خانواده ها بیشتر از حد تصور است و وقتی علت را جویا می شویم می گویند که «واکسن نمی زنیم چون به واکسن های وارداتی یا تولیدی اعتمادی نداریم» بنابراین این آماری که از سوی مقامات وزارت بهداشت درخصوص رقم واکسیناسیون دانش آموزی و واکسیناسیون عمومی بیان می شود همه واقعیت نیست و مردم را گمراه می کند. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد مدارس بازگشایی شده اند و دانشگاه ها نیز دروس عملی برگزار می کنند و از اول آذرماه کلاس های نظری هم به صورت حضوری شروع خواهد شد.

محمدرضا محبوب فر در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد پویا» درباره علت بازگشایی زودهنگام و بی موقع مدارس و دانشگاه ها با وجود پیک ششم کرونا اظهار داشت: جمعیت دانش آموزان و دانشجویان کشور به همراه معلمان مدارس و اساتید دانشگاه، بار زیادی به شبکه اینترنت جمهوری اسلامی ایران وارد می کنند و به دلیل اینکه مقامات کشوری در سازمان های مدیریت بحران و پدافندی درپی حملات اخیر سایبری به شبکه سوخت کشور غافلگیر شده اند، زمان را مناسب و مغتنم شمرده اند تا فشار شبکه اینترنت را کاهش دهند تا زیرساخت های اینترنت ملی یا اینترانت کشوری را به حالت اورژانسی فراهم کنند. آنچه مسلم است؛ با وجود بار اضافی دانش آموزان و دانشجویان به شبکه اینترنتی کشور به اسم آموزش آنلاین و مجازی، امکان فراهم سازی زیرساخت شبکه ملی اینترنت مقدور نخواهد بود.

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه افزود: راه اندازی سریع اینترنت ملی به دلیل حملات سایبری در داخل صورت می گیرد چرا که سازمان ها و شبکه های نفوذی دست به کار شده اند و حملات سایبری فقط به سامانه سوخت رسانی کشور ختم نخواهد شد و احتمال اینکه در آینده به شبکه های حمل و نقل و برق و آب و مترو و… نیز حملاتی صورت گیرد وجود خواهد داشت. بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به دلیل اضافه باری که بر اینترنت وارد شده است صورت می گیرد.  

کرونا مردم را تحت فشار روانی و سوء تغذیه قرار داده است

وی در ادامه درباره عقب ماندگی مدیریت و کنترل بیماری کرونا در ایران نسبت به دیگر کشورها و خاورمیانه گفت: در حال حاضر ایران در مخمصه ای افتاده است که ناگزیر باید تغییر رفتار دهد و به دنیا سلام کند. تحولات اجتماعی و سیاسی اکنون در خاورمیانه تغییر کرده است و ایران نیز باید همسو با خاورمیانه عمل کند. کشوری قوی و نیرومند است که با دنیا تعامل داشته باشد و مردمش در رفاه و آرامش باشند. اکنون کشوری که میلیون ها خانوار زیر خط فقر دارد نمی تواند ادعای کنترل و مدیریت پاندمی کرونا داشته باشد. لزوم مقاومت مردم در برابر تحریم ها و فشارهای بین المللی اقتصادی یک قصه تکراری است. مردم تحت فشار هستند و جیب هایشان هر روز خالی تر می شود و کرونا نیز در ایران با این فشار روانی و استرس و اضطراب و سوء تغذیه ای که در کشور غالب شده است کنترل شدنی نیست.

عادی انگاری به نام واکسیناسیون

محمدرضا محبوب فر در ادامه درباره عادی انگاری ها در سطح کشور گفت: به اسم واکسیناسیون، عادی سازی می کنند و این کشور را به خطر می اندازند. در حال حاضر کشورهایی هم که واکسن های معتبر تزریق کرده اند مثل اروپا و آمریکا و چین و روسیه دچار پیک جدید کرونا شده اند. به طور مثال آلمان، مغرور از واکسیناسیون، مدارس را بازگشایی کرد و کرونا فراگیر شد و اکنون در حال بازگشت به وضعیت مجازی گذشته هستند. ویروس کرونا دلتا تاکنون حداقل ۵ جهش داشته است و واکسن ها برای سویه کرونا دلتای اولیه بوده است و نه سویه های دیگر؛ بنابراین واکسن های جهانی براساس جهش کرونا به روز رسانی می شوند، اما در ایران خبری از کیفیت و ایمنی زایی واکسن های مصرفی در برابر سویه های جدید ویروس در دست نیست و در صورت تداوم این شرایط، آینده مبهمی در انتظار کشور و حداقل از نظر کنترل بیماری کرونا خواهد بود.

وی در ادامه از آغاز مصرف قرص ضد کرونا در ایالات متحده و انگلستان داد و گفت: در انگلستان و آمریکا قرص ضد کرونا در حال تست روی مردم است و ایران باید این قرص را تهیه کند. این قرص باید در سراسر کشور پخش شود و این بار نباید اجازه داد سرنوشت فایزر و مدرنا بر سر این قرص هم تکرار شود.

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه گفت: ایران در حال تهاتر نفت با غذا و دارو و واکسن از کشورهایی مثل چین و امارات و هند و پاکستان است. همانطور که مقامات اقتصادی در کشور اشاره داشته اند اکنون وضعیت کشور به جایی رسیده است که برنج های وارداتی بی کیفیت هندی و چینی در برابر نفت، تهاتر می شود. امیدورام این ماجرا درخصوص سیل واکسن های وارداتی به کشور تکرار نشده باشد.

واکسن پولی مردم را تزریق واکسن فراری می دهد

محبوب فر با اشاره به سخنان کمال حیدری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت و درمان درخصوص پولی شدن تزریق واکسن کرونا در کشور گفت: مقامات سلامت کشور فکر می کنند با پولی شدن تزریق واکسن می توانند واکسن های فعلی را در ذهن مردمی که تاکنون واکسن تزریق نکرده اند پرارزش جلوه دهند. در صورتیکه این حق مردم ایران است که به عنوان اولین یا دومین کشور ثروتمند دنیا به بهترین و موثرترین واکسن های تولیدشده در دنیا دسترسی داشته باشند. پولی کردن واکسن در ایران وضع را بدتر می کند و تازه به واکسن هراسی و واکسن گریزی بیشتر در جامعه دامن خواهد زد.

وی در پایان به سخنان بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت و درمان و ادعای او درخصوص پیدایش ایمنی جمعی تا آذرماه پرداخت و گفت: تاکنون ۴۰ درصد جمعیت کشور به طور کامل واکسینه شده اند و تا ایمنی جمعی حداقل یک سال فاصله است، بنابراین سخنان او را نباید جدی تلقی کرد تا جایی که دستورالعملها و شیوه نامه های بهداشتی به محاق برده شود و بازگشایی ها را توجیه کرد.