تصمیمات دولت درباره کاغذ همواره تصمیماتی عجولانه و غیرکارشناسی بوده و اکنون نیز همینگونه است زیرا بدون شک توجه به تولید داخلی کاغذ، راهکاری بوده که می‌توانسته و می‌تواند مسئله فعلی گرانی کاغذ را در کشور ما بهبود ببخشد.

به گفته برخی کارشناسان، طی ۲۰ سال اخیر اما کسی به این موضوع توجه نکرد، زیرا کاغذ با وجود اینکه یک کالای فرهنگی و استراتژیک است اما برای تولید داخلی آن کسی اهتمام و توجه لازم را ارائه نکرد.

مونا ربیعیان / در واقع، ما در ۲۰ سال گذشته همه امکانات خود را در زمینه تأمین کاغذ در اختیار واردکنندگان آن قرار دادیم و منابع، صرف این کار شدند، یعنی در زمانی که پول نفت در ایران فراوان بود واردات کاغذ منابع تولید داخلی آن را نابود کرد و حالا هم که وضعیت ارزی کشور نُرمال نیست باز صحبت از واردات است و راه حل این مسئله ناامید می‌شود.

اما برخی کارشناسان معتقدند این حرف‌ها غیر کارشناسی و غیر قابل قبول است زیرا کشور ما در بحث کاغذ تحریر تقریباً ۳۸۰ هزار تن نیاز دارد و ما امکان تقریبی تولید ۱۸۰ هزار تن از آن را داریم.

منابع جنگلی و آبی زیادی در کشور وجود ندارد که همه کاغذ تحریر مورد نیاز در داخل تامین شود بنابراین برای تولید کاغذ تحریر باید مقدار زیادی پالپ به کشور وارد و آب مورد نیاز آن ها نیز تامین گردد.

مصرف آب در تولید کاغذ بسیار زیاد است و در مواردی تولید آن توجیه محیط زیستی و اقتصادی ندارد بنابراین بخشی از نیاز کشور در داخل تامین می‌شود، برای مثال در بخش کاغذهای بازیافتی خوب عمل شده و در تامین بخشی از پالپ کاغذ دچار مشکل هستند. به طور کلی بخشی از مواد سلولزی کاغذی که آب مصرف آب شیرین آنها کمتر است و می‌توان از آب بازیافتی برای تولید آن‌ها استفاده کرد، در داخل قابل تامین هستند. از جمله این کالاها کاغذهای بازیافتی مثل مقوای به اصطلاح پشت طوسی هستند که اکنون در داخل کشور تولید می شوند.  عابدینی با بیان اینکه کاغذ تحریر و روزنامه نیز در کشور تولید می‌شود اضافه کرد: نمی‌توان توقع داشت این کاغذها که آب شیرین زیاد در پروسه تولید آنها استفاده می شود و نیاز به چوب دارند، کامل در داخل تامین شوند چرا که توجیه اقتصادی زیادی ندارد که به خاطر آن جنگل‌های موجود خرد شود و آبی که برای مصارف دیگر نیاز است صرف تولید کاغذ تحریر شود.

تا پایان سال مشک نشریات برطرف می شود

علی اصغرعنابستانی، نماینده مجلس درخصوص کمبود کاغذ نشریات به خبرنگار ما گفت: وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی در هفته کتاب و کتابخوانی اعلام کرد که تا پایان سال مشکل کاغذ نشریات برطرف خواهد شد و برای رفع این مسئله نیز راهکارهایی را ارائه کرد.

وی در ادامه راهکار وزیر را گفت:  مسئله تولید کاغذ مسئله پیچیده ای نیست و با توجه به اینکه مواد اولیه تولید کاغذ را در کشور داریم می توانیم تولید را شروع کنیم چرا که هم کارخانه های تولید کاغذ در کشور نیمه فعال شده اند که می توان با فعالسازی این کارخانه ها مشکلات را برطرف سازیم از سوی دیگر واردات کاغذ باید به تدریج کم شود و ما متکی به داخل شویم این یکی از نیازهای ساده است که در کشور می توان برطرف کرد.

این نماینده مجلس در ادامه درباره عدم واردات کاغذ گفت: واردکنندگان علاقه ای به واردات کاغذ ندارند چرا که ارز ۴۲۰۰ دیگر به این کالا تعلق نمی گیرد بنابراین واردکنندگان وارد نمی کنند و کاغذ مطبوعات و نشریات با بحران رو به رو می شود.

سهمیه بندی های رانتی

وی در ادامه درباره سهمیه کاغذی که ارشاد به روزنامه ها می داد گفت: در هر کجا که سهمیه بندی صورت گرفته است فساد و رانت ایجاد شده بنابراین وزیر ارشاد باید به جمع آوری این رانت ها در ارشاد رسیدگی کند.

علی اصغر عنابستانی در پایان بیان کرد: در شان نشریات ایران نیست که با مشکلاتی که برطرف کردن آنها به راحتی است و می توان این مشکل را به سادگی حل کرد و تولید را افزایش داد نابود کنیم نشریات باید حمایت شوند تا مردم آگاه گردند