در حالی که ابراهیم رئیسی عنوان کرد تورم خط قرمز دولت است اما اقتصاد کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با تورمی است که در 43 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. درحالی‌که نرخ تورم سطح کم‌سابقه‌ای را در تجربه می‌کند، حجم نقدینگی از چهارهزار میلیارد تومان عبور کرده است و پایه پولی به سطح پانصد‌وبیست‌هزار میلیارد هزار تومان رسیده است. چشم‌انداز کسری بودجه کشور نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و انتظارات همچنان صعودی است؛ همچنین پیش‌بینی‌ها درباره مسائلی چون حجم فروش نفت و درآمدهای نفتی کشور، حل و فصل مشکلاتی چون پیوستن به اف ای تی اف و چشم‌انداز تورمی بسیار دشوار است.

مونا ربیعیان/ این در حالی است که شاخص پیش‌نگر رشد از کاهش تولید خبر می‌دهند و رشد اقتصادی منفی در پاییز و زمستان دور از انتظار نیست. با این حال با وجود این چشم‌اندازها و شرایط نامساعد موجود، همچنان دولت این پتانسیل را دارد تا شرایط موجود را تا بهبود بخشد.

اقتصاد دستوری و سیاسی مشکل اصلی اقتصاد کشور

امیر واعظ آشتیانی، نماینده سابق مجلس درخصوص اصلاح ساختاری اقتصادی به خبرنگار ما گفت:  تا زمانی که ساختار اقتصادی اصلاح نشود و اقتصاد دستوری و سیاسی اداره شود اوضاع اقتصادی بدتر از این خواهد شد و مشکلات روز به روز بیشتر گریبانگیر کشور شود.

وی در ادامه اظهارداشت: قریب بر ۴۲ سال است که دولت ها با دستور اقتصاد را اداره کرده اند واین باعث شده روز به روز دولتهای بعد با مشکل رو به رو شوند تا وقتی که این اصلاحات انجام نشود مشکلات ادامه خواهد به نظر بنده چترنجات اصلاح اقتصادی در دولت سیزدهم باید بازگشایی شود.

استفاده از ظرفیت ها و منابع برای حل مشکلات اقتصادی

این نماینده سابق درباره چگونگی نجات اقتصادی گفت: اگر بنا به رشد اقتصادی باشد افزایش تولید را داشته باشیم چرا که رشد اقتصادی به دلیل تولید ناکافی به مشکل خورده است و نیازمند این هستیم که تکنولوژی را به روز کنیم و از منافع انسانی بیشتری استفاده کنیم حال این تولید در عرصه های مختلف باید صورت گیرد مانند کشاورزی، کالای اساسی و… باشد.

وی در ادامه بیان کرد: تولید رد عماق زمین و دریا باید صورت گیرد البته این ثروت نباید به گونه ای استفاده شود که  برای آیندگان نماند اما همه این استفاده ها باید از طریق بازگشایی چتر نجات اقتصادی باشد که گام اول باید از اقتصاد دستوری  و اقتصاد دولتی دور کنیم و طبق قانون اساسی از خصوصی سازی و تعاونی استفاده شود.

امیر واعظ آشتیانی در ادامه بیان کرد: اقتصاد ایران باید به سمت تعاونی ها برود که متاسفانه در برخی از دولت ها تعاونی ها مورد هجوم قرار گرفته اند و برخی از دولت ها با ان ها همراهی کرده است بنابراین این بلاتکلیفی ادامه خواهد داشت در خصوص خصوصی سازی نیز به گونه ای بوده که اموال بیت المال را تضعیف کرده ایم تا اینکه به نفع مردم کار کنیم در خصوصی سازی ما غیر قانون عمل شده است.

رشد اقتصادی ۸ درصدی اقتصاد ایران را به سال ۹۰ بازخواهد گرداند

وی در پایان از دولت رییسی خواستار شد: دولت رییسی باید به دنبال عملی کردن برنامه های خود باشد با توجه به اینکه رییس برنامه بودجه اعلام کرده اگر رشد اقتصادی بر مبنای ۸ درصد در نظر بگیریم اقتصاد ایران به سال ۹۰ باز خواهد گشت  این رشد منفی اقتصادی میراث دولت های قبل است واین منصفانه نیست که از دولت رییسی توقع داشته باشیم که یک شبه مشکلات را برطرف کند برای اصلاح ساختاری باید به دولت فرصت داد البته دولت هم از ظرفیت های منابع انسانی و مادی برای رشد اقتصادی استفاده کند و از سوی دیگر دولت هم نباید فرصت را از دست بدهد با فرصت سوزی نمی تواند رشد اقتصادی مثبت ایجاد کرد.