مونا ربیعیان- براساس آخرین رنگ بندی اپلیکیشن ماسک، با عبور کشور از موج پنجم کرونا، تعداد شهرستان ‌های قرمز مجددا به صفر رسید. پویش مردمی علیه کرونا با این وجود تاکید می کند که تداوم مراقبت ‌های بهداشتی ضروری است چراکه وضعیت آبی به منزله پایان کرونا نیست و حتی افرادی که دو نوبت واکسن دریافت کرده ‌اند می ‌بایست کماکان مراقبت ‌ها را ادامه دهند زیرا اعلام وضعیت آبی منجر به شروع دورهمی ‌ها و مهمانی و مراسم در محیط سربسته می شود، و بازهم احتمال افزایش آمار مبتلایان و شروع یک خیز جدید وجود دارد. کارشناسان هشدار می دهند که موج جدید بیماری می تواند این بار با ظهور ویروس جهش یافته کرونا یعنی اومیکرون ابعاد تازه ای در کشور به خود بگیرد.

ویروس جدید در حال حاضر به کشور ورود پیدا کرده است

یک کارشناس حوزه سلامت با هشدار نسبت به ورود سویه جدید ویروس به ایران می گوید: بر اساس ادعاهای اپلیکیشن ماسک، در حال حاضر ۲ شهرستان که تا روز گذشته در وضعیت قرمز قرار داشتند، پاک شدند و نقطه قرمز رنگ در نقشه کرونایی کشور نداریم. البته معلوم نیست که طی دو روز گذشته چه معجزه ای از واکسن ها یا رعایت پروتکل های بهداشتی که اکنون در همان شهرستان های قرمز یعنی طبس و بهاباد زیر ۳۰ درصد بوده است، مشاهده شده است که اینگونه نسبت به بیماری در کشور عادی سازی و عادی انگاری می شود.

محمدرضا محبوب فر در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد پویا» افزود: این روزها شرایط کشور از نظر بیماری کرونا عادی و طبیعی نیست و مشاهدات میدانی از تظاهرات بالینی بیماری نشان می دهد با توجه به اینکه ویروس اومیکرون اکنون در کشورهایی مثل ترکیه، امارات متحده عربی، اسرائیل و عربستان سعودی و نزدیک به ۵۰ کشور دنیا مشاهده شده است، ویروس جدید در حال حاضر به کشور ایران ورود پیدا کرده است و در حال انتقال بین اشخاص واکسینه شده و واکسینه نشده به سر می برد.

واکسن های سبد واکسیناسیون کشور فاقد کارایی روی اومیکرون است

وی تصریح کرد: واکسن های موجود در ایران حتی با وجود تزریق دوز سوم، اثرگذاری خود را روی سویه های جدید ویروس از جمله اومیکرون از دست داده اند و ایمنی زایی نسبت به جهش های جدیدتر ویروس صرفا از طریق واکسن هایی ممکن خواهد بود که در سطح جهان به روز رسانی شده باشند و از طریق کشورهای مبدأ تولیدکننده مانند ایالات متحده آمریکا و انگلستان و آلمان به کشور ایران وارد شوند.

این عضو موثر و پیوسته مجامع علمی سلامت در ایران با بیان اینکه نمی توان به آمار نهادهای سلامت در کشور از جمله وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا و اپلیکیشن ماسک وابسته به این دو ارگان دولتی دل بست و خوشبین بود، تاکید کرد: اینکه رنگ کرونایی ۳۲۱ شهرستان آبی شده است و نقطه قرمز کرونایی در کشور وجود ندارد خلاف واقع است چراکه اکنون بازگشایی های ترکیبی و همزمان مدارس و دانشگاه ها و همچنین لغو دورکاری ها در کشور، میزان ابتلا به بیماری در کشور را افزایش داده است و مبتلایان کرونا در کشور از کودکان و نوجوانان دانش آموز گرفته تا جوانان و بزرگسالان به اسم اینکه بیماری آنان سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می باشد جزو آمار بیماری کرونا محسوب نمی شوند.

تظاهرات اومیکرون در ایران پدیدار شده است

محبوب فر در ادامه اظهار داشت: تظاهرات بیماری که اکنون در کشور مشاهده می گردد از لحاظ اپیدمیولوژی جزو خانواده کرونا ویروس ها به حساب می آید و مربوط به علائم بیماری کرونا از نوع ویروس آفریقایی اومیکرون می باشد که خوشبختانه بیماری، علائم خفیفی بر جای گذاشته است و بیماران نیازی به بستری در بیمارستان به دلیل کاهش حجم اکسیژن خون ندیده اند.

این کارشناس حوزه بهداشت و سلامت تاکید کرد: اپیدمیولوژیست های دولتی عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا، از احتمال حضور اومیکرون در کشور یاد می کنند، در صوتیکه شواهد و مدارک میدانی موجود از قطعی بودن حضور ویروس جدید در ایران خبر می دهند و نمی توان دیگر با حدس و گمان نسبت به وجود اومیکرون در کشور سخن گفت.

واکسن های معتبر خارجی می توانند اومیکرون را مهار کنند

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ایمنی زایی واکسن های موجود در کشور با وجود اجباری کردن واکسیناسیون و اجبار مردم به تزریق دوز سوم واکسن، گفت: واکسن های موجود که به کشور در حجم بالا وارد شده اند گفته می شود که درخصوص سویه ویروس از نوع دلتا نیز ایمنی زایی پایینی داشته اند و حتی به استناد پژوهش های دولتی، واکسن سینوفارم تاکنون توانسته است ۵ درصد در برابر بیماری کرونا پیشگیری انجام دهد. واکسن ‌های تقویتی کرونا که این روزها تحت عنوان واکسن های معتبر خارجی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند علیه اومیکرون موثر هستند و سومین دز تقویت‌ کننده واکسن ها چون به روز رسانی شده اند می توانند تا حداکثر ۷۵ درصد از عفونت علامت ‌دار سویه اومیکرون ویروس کرونا را محافظت کنند.

هرج و مرج آموزشی در مدارس کشور

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس از ابتدا اشتباه بود و از اول مهرماه تا به امروز که شاهد بازگشایی مدارس هستیم تعدادقابل توجهی از معلمان و دانش آموزان مبتلا به کرونا شده اند. بازگشایی مدارس برای احیای آموزش حضوری در سطح مدارس صورت گرفت اما امروز متاسفانه مدارس با ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی به سردرگمی آموزشی معلمان و سردرگمی تحصیلی دانش آموزان دامن زده اند به طوریکه وضع تحصیلی و آموزشی دانش آموزان نسبت به دوره ای که آموزش به صورت غیرحضوری برگزار می شد وخیم تر و بی نظم تر گزارش می شود. حتی شنیده شده است که درپی شیوع بیماری در سطح مدارس، مقامات بهداشتی در استان ها و شهرستان ها از مدارس بازدید به عمل آورده اند و شرایط بهداشتی از نظر پروتکل ها و شیوه نامه ها و عدم حسن نظارت مدیران بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی به قدری ضعیف بوده است که تعداد زیادی از مدارس در کشور به صورت روزانه از سوی مراکز بهداشت در حال توقیف و تعطیلی هستند، و سرانجام نیز اختلافات به قدری بین مقامات ادارات آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها و مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی به قدری در این خصوص افزایش یافته است که گوش شنوایی از سوی مدیران آموزش و پرورش برای تعطیلی و اصلاح رویه های بهداشتی در مدارس وجود ندارد.

لزوم تجدید نظر در بازگشایی ها همزمان با تشدید پروتکل ها

محمدرضا محبوب فر در پایان تاکید کرد: اینکه اومیکرون یک بیماری خفیفی را پدید می آورد که می توان با استراحت در منزل و تقویت قوای بدنی فرد از لحاظ ایمنی بر بیماری فائق آمد صحیح است، اما چون در کشور همچنان ویروس های کرونا از نوع چینی، انگلیسی و هندی وجود دارد، اومیکرون می تواند به صورت ترکیبی با سویه های ویروس کرونا و حتی ویروس های سرماخوردگی و آنفلوآنزا ترکیب مرگ باری را پدید آورد که می توان از آن تحت عنوان سورپرایز زمستانی کرونا در ایران و وقوع پیک ششم بیماری در کشور یاد کرد. بنابراین بهتر است در گام نخست در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها تجدیدنظر کرد و در گام دوم با نظارت جدی و کارآمد بر حسن اجرای پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه، مردم کشور را بیشتر از این در تله عادی انگاری بیماری نینداخت.