مونا ربیعیان- در حالی که ادعا شده است برای نخستین بار تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا در کشور به صفر رسیده است، اخبار و گزارش های نگران کننده ای از ابتلای تعداد زیادی از هموطنان به یک نوع بیماری با علائم سرماخوردگی منتشر می شود. کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت جامعه، بروز و ظهور چنین بیماری را بیشتر از آنکه متوجه سرماخوردگی و آنفلوآنزا بدانند، آن را مرتبط با سویه ای از ویروس کرونا می دانند که سرایت پذیری بالایی دارد به طوریکه این روزها چنین ویروسی چندین تن مرگ به دنبال داشته است و بیمارستان های کشور را به حالت آماده باش کشانده است.

رنگ‌بندیجدید نقشه جغرافیایی ایران در حالی وانمود می کند که کشورباعبورکاملازپیک پنجم کرونا به حالت عادی درآمده است و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجیبه سر می برد که نگرانی ها درخصوص سویه جدید کرونا یعنی «اومیکرون» به اوج رسیده است و گمانه زنی ها در خصوص شکل گیری موج جدید بیماری در کشور بالا گرفته است. یک کارشناس حوزه بهداشت و سلامت در رابطه با ورود اومیکرون به کشور و افزایش موارد بیماری کرونا می گوید: در حالی که ویروس اومیکرون یک ویروس ضعیف در جهان پنداشته می شد، ویروس در حدود چند هفته ای بود که در کشور ایران در حال چرخش و گردش و انتقال به سر می برد تا اینکه دولت مجبور به اعتراف درخصوص حضور ویروس جدید در کشور گردید.

دولت در کاهش برقراری محدودیت ها غافلگیر شد

محمدرضا محبوب فر در گفتگو با خبرنگار روزنامه «اقتصاد پویا» افزود: ویروس اخیر کرونا سرایت پذیری بالایی دارد و از جنبه اپیدمیولوژی بیماری های واگیر تنفسی حائز اهمیت است و هر چند بیماری حادث شده از نظر بالینی ضعیف و خفیف است، اما ویروس اومیکرون می تواند در صورت ابتلای فرد به بیماری کرونا منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد بیمار شود و زمینه را برای بیماری های بعدی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا و حتی بیماری های نقص ایمنی و حتی بیماری سرطان مهیا کند.

این عضو مجامع علمی سلامت در ایران ادامه داد: ستاد ملی کرونا زمانی مجبور به اعلام حضور ویروس در کشور شد که در نتیجه چرخش بیماری در شهرها و کاهش برقراری محدودیت ها غافلگیر شد و عنان کار از دستش در رفت و بهتر دید برای فرار از فشار افکار عمومی نهایت به حضور ویروس جدید در کشور اقرار کند و در عین حال فضای اطلاع رسانی در کشور از سوی رسانه ها را محدود به انتشار اطلاعات بیماری توسط سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا کند و صرفا استناد جامعه به سخنان او باشد.

مردم گول نقشه های رنگ بندی منتشرشده را نخورند

وی در ادامه با طرح این پرسش کلیدی که چطور ممکن است با وجود تزریق واکسن های معتبر در سطح جهان، کشورهای اروپایی و آسیایی و خاورمیانه و ایالات متحده آمریکا طی هفته ها و چند روز گذشته رکورد ابتلای روزانه جهان به کرونا شکسته و به قرنطینه و تعطیلی در حد ورود قوای نظامی و ارتش و پلمپ خانه های مردم بپردازند اما در کشور ایران همه چیز در امن و امان باشد و کشور به طور کامل آبی تلقی گردد؟!، تاکید کرد: مردم به هیچ وجه مجاز به عادی انگاری وضعیت موجود کشور نیستند و نباید گول نقشه های رنگ بندی منتشرشده را بخورند. اکنون موج جدید بیماری در ایران آغاز شده است و فاصله کشور با پیک ششم کرونا خیلی نزدیک است. افراد جامعه ملتفت باشند که اگر علائم سرماخوردگیدر خود مشاهده یا احساس می کنند نباید از منزل خارج شوند و خود را قرنطینه کنند و نزد پدر و مادر و افراد مسن خانواده و بستگان و همچنین در مدرسه، دانشگاه، باشگاه، مترو و اتوبوس و سایر تجمعات حضور پیدا نکنند.

محبوب فر تصریح کرد: صحبت از محدودیت ها و ممنوعیت ها و همچنین رعایت پروتکل ها در جامعه بیشتر شبیه شوخی است و دولت و مجموعه های وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا فقط به شعار و حرف های تکراری بسنده می کنند چراکه تقریبا یک ماه از ضرب العجل و مهلت طلایی کمیته علمی کرونا درخصوص رکوردشکنی اومیکرونو لزوم بازگشت محدودیت ها و قرنطینه به کشور می گذرد اما سکوت پرابهام دولت درباره بیماری همچنان ادامه دارد و تاکنون اقدامی عاجل و موثری برای مهار و کنترل بیماری صورت نگرفته است. حتی پروتکل های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و درمان درخصوص ممنوعیت سفر برای ۶۸ کشور پرخطر به درستی اجرا نمی شوند و دستورالعمل های بهداشتی بیماری کرونا روی کاغذ مانده اند.

موج جدید کرونا در کشور به راه افتاده است

وی با بیان اینکه موج جدید کرونا این بار توسط ویروس اومیکرون در کشور ایران به راه افتاده است و اوج بیماری و نقطه پیک ششم بیماری طی یک تا چهار هفته آینده به طور حتماتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: واکسن های مورد استفاده در کشور تاکنون در برابر سویه های ویروس از نوع آلفا و بتا و دلتا موثر بوده اند و با توجه به جهش های بی پایان ویروس و عدم تأثیر گذاری واکسن های قبلی بر جهش های جدید از جمله اومیکرون، اعمال فوری تدابیر جدی برای جلوگیری از افزایش مبتلایان، ضروری است.

این کارشناس حوزه سلامت اضافه کرد: با وجودی که آمار واکسیناسیون در کشورهای رکورددار کرونا اومیکرون بالا بوده است،تزریق واکسن های به روزنشده به اسم دوز سوم و دوز چهارم به تنهایی کافی نیست و استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت های اجتماعیدر تجمعات و بازنگری در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها ضروری است.نگرانی‌ها از اوج گرفتن سویه اومیکرون در ایران از حدود دو هفته قبل از تایید رسمی ویروس، همواره توسط کارشناسان مستقل حوزه سلامت کشور بیان می شد. حتی پس از اعلام رسمی حضور ویروس در کشور، فرصت ۱۴ روزه طلایی برای کنترل بیماری نادیده گرفته شد و صرفا روی تزریق دوز سوم واکسن کرونا تاکید گردید. حتی با وجود تاکید بر انجام نوبت سوم واکسیناسیون کرونا و احراز تاثیرگذاری قابل توجه واکسن انگلیسی آسترازنکا روی سویه جدید، این واکسن در مراکز واکسیناسیون کشور اندک یا اصلا نایاب شده است و بسیاری از متقاضیان واکسن، سرگردان شده و با تاخیر در انجام دوز سوم واکسیناسیون خود رو به رو شده اند. حتی با وجودی که واکسن اخیر به تازگی وارد کشور وارد شده است، متاسفانه هنوز تعداد زیادی از مراکز واکسیناسیون کشور عاری از واکسن آسترازنکا هستند و این واکسن در دسترس مردم نیست و به آن ها گفته شده است باید صبر کنند.

ماجرای اهدای واکسن به کشورهای همسایه

محبوب فر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره اهدای واکسن از سوی ایران به کشورهای همسایه و گمانه زنی ها درخصوص ممنوعیت واردات واکسن به کشور گفت: همزمان با ناپدیدشدن واکسن انگلیسی در کشور و سرگردانی متقاضیان، به ناگاه اعلام به توقف واردات واکسن به کشور می شود. در این حین، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۹ دی اعلام می کند یکی از کشورها هفته گذشته «دو میلیوندوز واکسن» به ایران هدیه کرد که تهران آن ها را به یمن، سوریه و افغانستان می‌فرستد. هر چند حسین امیرعبداللهیان نام کشور اهداکننده و نوع واکسن اهدایی را اعلام نکرد، اما خبر می رسد واکسن های اهدایی همچون ماه های گذشته در زمره واکسن های معتبر خارجی و از نوع آسترازنکا بوده است که مستقیما از کشورهای اروپایی به ایران ارسال شده است و ایران به دلایل نامعلوم از پذیرش آن سر باز می زند و محموله واکسن پس از تفکیک، به چندین کشور همسایه هدیه داده می شود.

وی ادامه داد: فعلا واکسن آسترازنکا برای سویه های جدیدتر ویروس کرونا از جمله اومیکرون به روز رسانی و تولید شده است و در اختیار کشورها قرار می گیرد. خبرها همچنین از کشف فرمولاسیون جدید واکسن های فایزر و مدرنا دلالت می کند و چون اومیکرون آخرین سویه ویروس کرونا نخواهد بود، برنامه ریزی برای تهیه دوزهای چهارم تا ششم واکسن کرونا در دنیا انجام شده است و با این وجود، دولت ایران ابتدا واردات واکسن به کشور را متوقف می کند، اما پس از قطعی شدن موافقت بانک جهانیو صندوق بین المللی پول با اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران، تصمیم به عقب نشینی درخصوص واردات واکسن به کشور گرفته می شود.

فرجام وام ۹۰ میلیون دلاری بانک جهانی

این کارشناس حوزه سلامت در پاسخ به این پرسش که وام بانک جهانی چگونه مصرف خواهد شد، گفت: براساس وام بانک جهانی، تمامی نیازهای دارویی و تجهیزاتی وزارت بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی خریداری و به کشورمان تحویل می‌شود و به این ترتیب مشکلات نقل و انتقال بانکی و تحریم‌ها در این خصوص بی‌اثر خواهد بود.از جمله نیازهای دارویی ایران درخصوص کرونا، واکسن بیماری است که جمهوری اسلامی می تواند از محل سبد کوواکس جهانی نسبت به واردات واکسن های معتبر و به روزشده خارجی مانند: فایزر، مدرنا و آسترازنکا اقدام کند. البته عکس العمل و واکنش مقامات دولت ایران درخصوص مصرف واکسن های اصلی انگلیسی و آمریکایی که پیش تر در این کشور حرام و تحریم شده بود، تاکنون مشخص نیست، اما با مراجعه به سابقه اخیر دولت و ارسال محموله واکسن انگلیسی به کشورهایی چون: یمن، افغانستان و سوریه، به نظر می رسد حداقل مصرف واکسن های خریداری شده از محل وام بانک جهانی در داخل کشور منتفی باشد. این در حالی است کهتاکید روی تزریق دوز سوم واکسن کرونا از نوع چینی و ایرانی نمی تواند عامل موثر در برابر ویروس های جدید قلمداد شودو اگر تخصص و تجهیزات آزمایشگاهی و تکنولوژی انجام تست های تشخیصی اومیکرون در کشور وجود می داشت، آتش زیر خاکستر اومیکرون برملا می شد و غیرواقعی بودن آمار وزارت بهداشت و درمان درباره رقم مبتلایان بیماری مشخص می گردید.

واکسیناسیون ۹۰ درصدی جمعیت کشور حقیقت ندارد

محمدرضا محبوب فر در پایان تاکید کرد: در کشورهای همسایه مانند: ترکیه و عراق و پاکستان و امارات و اسرائیل، افزایش موارد ابتلا به کرونا حاکی از گردش سویه اومیکرون بوده است و صعودی شدن موارد ابتلا به بیماری های تنفسی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در ایران،ناشی از کرونا اومیکرون بوده است که کشور ناتوان از شناسایی آن می باشد. با توجه به عادی انگاری ها و کاهش پروتکل های بهداشتی تا ۳۰ درصد، آن هم به اسم واکسیناسیون ۹۰ درصدی جمعیت کشور که حقیقت ندارد، در روزهای آینده، تشدید بیماری حتمی است و باید مثل کشورهای دیگر علاوه بر خریداری و واردات واکسن های جدید و به روزشده خارجی، نسبت به برقراری محدودیت های اجتماعی درحد تعطیلی و قرنطینه اقدام فوریتی انجام داد.