بر اساس چنین راهبردی دولت سیزدهم با تمام توان کوشیده است تا هم با همسایگان و هم با قدرت هایی چون روسیه و چین فارغ از نتیجه میدان مذاکرات هسته ای حرکت کند. اکنون فرصتی تاریخی برای ایران به وجود آمده تا با گسترش روابط با روسیه هم به توافق خوب در برجام نزدیک تر شود و هم اینکه بدون معطلی مسیر دیپلماسی اقتصادی خود را بپیماید و با درک عمیق از منافع ملی و مصالح انقلاب اسلامی به توسعه روابط با آن کشور بپردازد.سفر دکتر رییسی به مسکو نقطه عطفی در مناسبات اقتصادی و همکاری های راهبردی دو کشور به شمار می آید.

مونا ربیعیان/ در چنین فرصتی کوبیدن بر طبل روسیه ستیزی نمی تواند مصالح ایران را تامین کند. بلکه کشور را از رسیدن به شرایط پایدارتر اقتصادی و سیاسی باز می‌دارد. نخبگان دانشگاهیان و متخصصان عرصه های بین المللی اقتصادی و فرهنگی بر خلاف برخی فضاسازی های سیاسی می توانند با کمک مشورتی و فکری به دولت در جهت حفظ و بیشینه سازی منافع ملی کشور گام بردارند. جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف اثبات کرده است که هیچ گاه استقلال ایران را به هیچ قربانگاهی نخواهد برد. فرصت بدست آمده در گسترش روابط با روسیه را با دقت در تاریخ معاصر و التفات به راهبردها و اهداف نهضت امام خمینی(رض)  و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می توان به بهترین نحو دنبال کرد.

قرار دادها براساس به نتیجه رسیدن مذاکرات بسته می شود

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی درخصوص سفر رییسی به روسیه و نتیجه آن بر مذاکرات را به خبرنگار ما گفت:چین و روسیه نمی توانند کاری انجام دهند حتی در گذشته شاهد این بودیم که در شورای امنیت نیز چین و روسیه پشت ایران نبودند و ایران را همراهی نکردند.

وی در ادامه بیان کرد: اصل همراهی کشورهای همسایه رفع تحریم ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات می باشد اگر در ایران قطعنامه ای علیه ایران صورت گیرد قطعا روسیه و چین همراه ایران نخواهند بود و در شرایط عادی می توان از این دو کشور و بازارهای آنها حساب کرد.

مرتضی افقه در باره قراردادها اظهارداشت: قراردادهایی که بسته می شود نشان بر این دارد که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و شرایط عادی خواهد شد.

نه تنها مذاکرات بلکه اف ای تی اف نیز باید حل شود

این کارشناس اقتصادی در ادامه از عدم همکاری ایران با غرب اظهارداشت:ایران با شرق مبادلات خود را آغاز می کند با توجه به اینکه غرب پیشرفته تر از شرق است ایران تصمیم گرفته تا با شرقی ها همکاری کند.

مرتضی افقه درباره اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد چه اتفاقی رخ خواهد داد: در صورت عدم توافق این قراردادها برد برد نخواهد بود البته نه تنها مذاکرات بلکه اف ای تی اف نیز باید حل شود تا مبادلات بانکی نیز صورت گیرد.

ایران برای اجرایی شدن تفاهم نامه نیاز به نتیجه مذاکرات دارد

مرتضی افقه درخصوص آغاز همکاری ایران و چین به خبرنگار ما گفت: آغاز تفاهم نامه با اجازه آمریکا شروع شده است مانند آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران در کره که با اجازه آمریکا صورت گرفته است و این امریکا است که اگر تصمیمی بگیرد می تواند باعث شود که این تفاهم نامه مانند سال های گذشته اجرایی نشود اما وقتی مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن است این اتفاق افتاده است یه طرح دیگه هم است که ایران قسط دارد با باج دادن به چین وقتی پرونده به شورای امنیت رفت چین بتو کند و از ایران حمایت کند.

وی در ادامه اظهار داشت : ایران اگر مذاکرات به نتیجه نرسد باید کشورهایی را داشته باشد که پرونده ایران وقتی به شورای امنیت رفت این کشورها از ایران حمایت کنند تا تحریم ها بیشتر اجرایی نشود.

چین و  روسیه همانند هند به دنبال منافع خود است

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه سرمایه گذاری با ورد چینی ها صورت خواهد گرفت یا اینکه همانند بندرچابهار که قرار بود هندی ها سرمایه گذاری کنند در اقتصاد حضور چین بی تاثیر خواهد بود: در حال حاضر شرایط رقابتی اگر باشد مراودات تجاری می تواند صورت گیرد و یک برد برد در این تفاهم نامه صورت می گیرد چرا که همه چیز دو طرفه خواهد بود اما اگر ایران فقط برای استفاده از چین شروع به همکاری کرده باشد باید هرچه چین بگوید ایران باید عمل کند و این یک باخت مقابل چین و دیگر کشورها خواهد بود.

مرتضی افقه در پایان اظهارداشت: چین همانند هند نمی تواند همکاری داشته باشد و فقط به دنبال منافع خود است بنابراین این کشور هم بعداز رسیدن به منافع خود از ایران حمایت نخواهد کرد ایران با آمریکا، اروپا و .. که همکاری اغاز نکرده که امید داشته باشیم صنعت و سرمایه گذاری رشد کند با این همه باید منتظر نتیجه مذاکرات بود.