نشست وین همانطور که انتظارش می رفت تا امروز خوب پیش رفته است و این هفته نتیجه مذاکرات مشخص خواهد شد طوری که انریکه مورا، دیپلمات اروپایی که اداره این نشست را برعهده دارد، در توئیتی در این باره نوشت: بازگشتیم به وین برای کمیسیون مشترک برجام، مذاکرات کارشناسی و تماس‌های جداگانه با آمریکا در سومین هفته مذاکرات، برای پیشبرد اهداف مان شامل الحاق مجدد آمریکا به برجام و اجرای کامل توافق است. هر چند وی در گفت وگویی با یک تارنمایی اسپانیایی از موانع متعدد در احیای برجام از جمله سیاست داخلی تهران و واشنگتن، ارائه بیش از حد پیشنهادات، ساز و کار رفع تحریم ها از سوی ایالات متحده و همچنین بازگشت ایران به روند عمل به مفاد تعهدات خبر داده است.

 مذاکرات وین در حالی از سر گرفته شد که دو واقعه بر این مذاکرات سایه انداخته بود. انتظار می‌رفت انفجار و خرابکاری رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای نطنز این مذاکرات را منحرف کند و به توقف بکشاند؛ در آن سو ایران در پی این خرابکاری اعلام کرد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را کلید خواهد زد.اما خوشبختانه این مذاکرات همچنان ادامه یافت و  محمد جواد ظریف پنج‌شنبه‌شب در یادداشتی در اینستاگرام با تأکید بر اینکه امروز از مذاکره برای مذاکره، با جدیت امتناع خواهیم کرد، از مخالفان داخلی مذاکره خواست آرزوی تعویق مذاکرات تا انتخابات را کنار بگذارند و نوشت: زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی و نه فرصت‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی تعیین می‌کند.

  این تاریخ از دو نظر اهمیت دارد؛ یکی این که توافق سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ادامه بازرسی‌ها تا حد قابل قبول را ممکن کرده ۲۲ مه خاتمه می‌یابد و دیگر این که در خرداد ماه انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز می‌شود.

همچنین شبکه خبری بلومبرگ، جمعه دهم اردیبهشت (۳۰ آوریل) از قول دو مقام اروپایی، گزارش داده که قدرت‌های جهانی در پی احیای برجام تا پایان این ماه هستند. فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی پس از این نشست به خبرگزاری مهر گفت: «طبق گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تحریم‌های موضوعی مانند تحریم‌های مربوط به نفت، بانک، کشتیرانی، صنعت و اقتصادی را لغو کنند.»

شبیه این صحبت را یکی دیگر از نمایندگان هم تکرار کرده بود اما عراقچی هنگام خروج از نشست معاون وزیر خارجه در اظهاراتی که ویدئوی آن، از جمله در حساب توئیتری باشگاه خبرنگاران منتشر شده می‌گوید در زمینه تحریم‌های موضوعی که بخش‌های مختلف اقتصاد ایران نظیر نفت، پتروشیمی، بیمه، خودرو و ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند “تفاهم بهتری” وجود دارد.

  • نویسنده : حسین کریمی ؛ مدیرمسوول