کره جنوبی با پرداخت بدهی ۱۸ میلیون دلاری ایران از محل دارایی های بلوکه شده ایران در این کشور، مشکل حق رای تعلیق شده ایران در این نهاد بین المللی را مرتفع کرد.

مونا ربیعیان/بلومبرگ به نقل از وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی اعلام کرد: «۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است.»

پیش تر به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا و عدم پرداخت حق عضویت، حق رای ایران در این نهاد به حال تعلیق درآمده بود. با این حال، مقامات سئول اکنون می گویند این پول را از محل دارایی های بلوکه شده تهران پرداخت کرده اند.

گفتنی است بیش از هشت میلیارد دلار از دارایی های ایران هم اکنون در کشور کره جنوبی بلوکه شده است و این کشور به دلیل تحریم های آمریکا حاضر به پرداخت پول ایران نیست.

تحقیر ایران در سازمان ملل

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایران در خصوص آزادسازی ۱۸ میلیون دلاری بدهی ایران به خبرنگار ما گفت: این آزادسازی هم می تواند چراغ سبزی برای مذاکرات باشد هم هشداری برای ایران که کشوری ثروتمند است باتوجه به اینکه ایران ییک از ثروتمند ترین کشورهای دنیا محسوب می شود و یک دوره زمانی ایران قوی ترین اقتصاد خاورمیانه را داشته است به جایی رسیده که نمی تواند بدهی خود به سازمان ملل را پرداخت کند بنابراین کره جنوبی از محل مطالبات خود ایران این بدهی را پرداخت می کند تا ایران در سازمان ملل بتواند حق تصمیمگیری داشته باشد این یعنی ایران استقلالش را از دست داده و هشدار جدی برای ایران محسوب می شود .

وی در ادامه بیان کرد: دلایلی که ایران نمی تواند به تعهدات مالی خود عمل کند یکی این است تحریم هاب اعث شده تا مبادلات بانکی ایران با سایر کشورها حذف شود و عزت ملت ایران را زیر سوال برده است چرا که ایران تا کنون یک کشور دارای استقلال بوده که امروزه با توجه به مشکلات استقلال خود را از دست داده محتاج به کشورهایی شده که در بازده زمانی پشت آنها بوده است.

تفاهمنامه های بی پایه و اساس

این دیپلمات سابق در بخش دیگر مصاحبه خود از قراردادهای ایران و چین و روسیه انتقاد کرد و اظهارداشت: تفاهمنامه با قرارداد فرق دراد کشو رچین برخی از تعهدات خود را عملی کرده است  و ایران هم برای بقا راهی جز بستن قرارداد و تفاهمنامه نداشته است اما روس ها به هیچکدام از تعهدات خود نه تنها پایبند نبوده اند بلکه به ظار فقط همراه ایران بوده اند در عرصه بین المللی این تفاهمات به نوعی تعارفات سیاسی است که به اجرایی شدن هم نخواهد رسید چرا کهب رای اجرایی شدن باید مجلس و شواری نگهبان حرف آخر را بزنند وقتی به مجلس این تفاهمنامه ها ورود نگرده است نشان از بی عمل بودن آنها دارد.

وی در پایان بیان کردک هر گونه قراردادی که جنبه تبلیغاتی نداشته باشد و به نفع مردم باشد و عزت مردم را زیر سوال نبرد می تواند به ایران از نظر بازرگانی و تجارت کمک کند ایران تا مشکل فروش نفت و تولیداتش حل نشود نمی تواند رد عرصه بین المللی ایفای نقش کند یکی از نیاز های اصلی ایران تجارت است که راه استقلال رابرای ایران باز خواهد کرد.