مونا ربیعیان- طبق اعلام مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران، آمار مبتلایان شناسایی‌شدهدر کشور به بالای ۷۰۰۰ نفر رسیده است. برای اولین بار پس از پایان پیک پنجم کرونا در کشور، رنگ نارنجی به نقشه کروناییایران بازگشسته است و با افزایش موارد بستری، ۳۲ شهرستان از وضعیت آبی کرونا خارج و در وضعیت زرد قرار گرفتند.افزایش موارد بستری در شرایط شیوع کرونای امیکرون،نگران کننده است و زنگ‌ خطری جدی برایتلفات بیش از اندازه در موج ششم سراسری است. عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران معتقد است که تعداد مبتلایان و بستریو مرگ و میر اومیکرون در کشورهای آلوده جهان حتی کشورهایی که آمار بالایی از تزریق سه نوبت واکسن داشته‌اند، به مراتب بیشتر از نوع دلتا بوده است.

وضعیت ایران وحشتناک تر از دیگر کشورها

محمدرضا محبوب فر در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد پویا» افزود: آمار ارائه شده تازه براساس استانداردهای بهداشتی و پروتکل های درمانی در کشورهای اروپایی و آسیایی و همچنین ایالات متحده آمریکا می باشد و اگر بنا باشد شاخصه های بیماری کرونا با ویروس کرونا در کشور ایران را ارزیابی کنیم وضعیت وحشتناک تر از دیگر کشورها خواهد بود.

وی درباره اومیکرون و آینده بیماری در کشور گفت: تقریبا دو ماه است که ویروس جدید در ایران در حال چرخش و گردش است و علی رغم هشدارهای کمیته علمی ستاد ملی کرونا و کارشناسان و متخصصان بهداشتی و درمانی کرونا به روند نگران کننده بیماری توجه نشد. اگر بنا به کنترل و مهار بیماری می بود می باید در همان روز اول شناسایی اومیکرون در کشور صورت می گرفت نه اینکه پس از گذشت ضرب العجل کمیته علمی کرونا امروز دولت و حکومت غافلگیر شوند و در مقابل عمل انجام شده قرار گیرند.

این کارشناس حوزه سلامت درخصوص خصوصیات ویروس جدید و جهش یافته کرونا گفت: قابلیت سرایت این ویروس ۵۰۰ برابر بیشتر از دلتا است و تاکنون واکسنی در برابر آن موثر نبوده است. ویروس اکنون در کشور غالب شده است و می رود که روزانه حداقل ۳۰ هزار نفر مبتلا بر جای گذارد.

ایمنی بدن ایرانیان مناسب برای حمله ویروس شده است

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران تاکید کرد: ویروس به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. ویروس علاقه وافری به بدن انسان هایی دارد که سیستم ایمنی آن ها ضعیف است و مقاوم نیست. اکنون سیستم ایمنی بدن مردم ایران به دلایلی چون سوء تغذیه و استرس و اضطراب و نگرانی و بیماری های مهلک روانی که پیدا کرده اند تقلیل یافته است. این سوء تغذیه ناشی از گرانی و تورم در غذای مورد نیاز مردم و حذف مواد غذایی روزانه از سفره جامعه است. همچنین در حال حاضر حداقل۶۰ میلیون نفر از مردم ایران در مشکلات اقتصادی و معیشتی غرق و غوطه ور شده اند و کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته اند. بیش از ۶۵ درصد مردم کشورمان این روزها به بیماری های روحی و روانی دچار شده اند و همین مسئله سیستم ایمنی بدن آن ها را تقلیل داده است و نمی توانند دیگر در حملات مرگبار ویروسی مثل کرونا مقاومت کنند.

وی ادامه داد: امروز به جای برقراری محدودیت ها و ممنوعیت ها در سطح کشور شاهد بازگشایی های حداکثری هستیم و همین مسئله آینده بیماری را با موجی از بیم و ناامیدی و نگرانی مواجه نموده است. شمار مبتلایان و فوتی های کرونا تشدید یافته است و بیمارستان ها یکی پس از دیگری در حال پر شدن هستند.

مراسم راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی باید لغو شود

محبوب فر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره موج جدید کرونا و مراسم های مناسبتی پیش رو از جمله مراسم دهه فجر و راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: هر روز به دلایل نامعلوم شاهد برقراری تجمعات و برگزاری مراسم های مختلف هستیم. این کار از بدو پیدایش و شناسایی رسمی اومیکرون در کشور همچنان ادامه پیدا کرده است. ویروس اومیکرون به قدری خطرناک است که در بین عابرین و رهگذران هم می تواند منتقل شود. ویروس در هوای آزاد می تواند جابجا شود و مراسم دهه فجر و راهپیمایی ۲۲ بهمن را چاره ای نداریم جز اینکه لغو کنیم و اجازه برگزاری آن داده نشود. البته با وجود افزایش ابتلا و بستری و رقم فوت شدگان اومیکرون اعلام به برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران و دیگر شهرهای کشور شده است که این می تواند خیلی خطرناک باشد.

رعایت پروتکل های بهداشتی به جای تاکید بیهوده روی تزریق واکسن

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت همچنین در پاسخ به سوالی درباره نحوه کنترل پیک جدید بیماری در کشور گفت: باید هر چه زودتر در کشور قرنطینه و تعطیلی برپا کرد و نیز بازگشایی های مدارس و دانشگاه ها را لغو کرد. واکسن در برابر ویروس جدید موثر نیست و نباید به جامعه برای جلوگیری از افزایش ناگهانی آمار ابتلا و بستری آدرس غلط درباره تزریق نوبت سوم واکسن داد. بیشتر مبتلایان حاد و بستری شدگان از بین واکسینه شده ها بودند. باید تدابیر جدی از جمله الزامی شدن استفاده از ماسک در خارج از منزل، جلوگیری از برگزاری تجمعات و مراسم در محیط‌های بسته و باز، برگزاری کلاس‌ها صرفا به صورت مجازی، اجتناب جدی از سفرهای غیرضروری به خصوص با وسایل نقلیه عمومی، ممنوعیت برگزاری اردوها، ممنوعیت سرو غذا در رستوران‌ها و تالارها، دورکاری کارکنان ادارات، تهویه مناسب سیستم حمل‌ونقل عمومی به خصوص مترو و بی آر تی و اتوبوس‌های بین‌شهری، به حداقل رساندن تجمع مردم در مطب‌ها، کلینیک‌ها و داروخانه‌هااعمال کرد.