به تازگی ابلاغیه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر اخذ ۹ درصد مالیات ارزش افزوده از رسانه‌های کشور صادر شده است. همچنین این ابلاغیه به صورت بخشنامه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده است.

نظر به اینکه فرایند تهیه، تولید و توزیع نشریات در کشور ما در هیچ مرحله‌ای منطبق با تعریف ماده ۳ قانون مالیات از ارزش افزوده نیست و این ابلاغیه می‌تواند با ایجاد محدودیت، موجب در تنگنا قرار گرفتن هرچه بیشتر فعالیت رسانه‌ها؛ بخصوص رسانه‌های مکتوب و در نهایت فضای فرهنگی کشور شود؛ بیم آن می‌روند که روند پیش‌رو به پایان فعالیت مطبوعاتی در کشور منجر شود و در نتیجه آن، جمع زیادی از همکاران رسانه‌ای در سطح کشور بیکار شوند.

وزیر ارشاد در حق خبرنگاران با تصمیمات عجولانه جفا می کند /تیر خلاص وزیر ارشاد بر تن مطبوعات کشور

سردبیر روزنامه اقتصاد پویا (مونا ربیعیان) در اعتراض به اخذ مالیات از روزنامه ها مطلبی تهیه کرده است و مشکلات مطبوعات را با توجه به این موضوع اعلام داشته است با توجه به اینکه مطبوعات با مشکلات زیادی رو به رو هستند و این مشکلات روز به روز بیشتر می شود.

در ماه های گذشته رتبه بندی مشکل برای رسانه های مکتوب ایجاد کرد و رسانه ها اعتراض کردند چرا که در حق بسیاری از رسانه ها اجحاف شده بود و مدیران مسوول با درگیر رتبه بندی شدند و این درگیری باعث شد اتفاقات دیگری پس از آن رخ دهد به گونه ای که در آخرین روزهای سال بسیاری از رسانه ها به دنبال تعدیل نیرو رفتند و خبرنگاران زیادی دوباره بیکار شده اند.

گرانی کاغذ باعث شد تا بسیاری از روزنامه ها تعطیل شوند و آن هایی که به کار ادامه می دهند با کاغذ کتاب روزنامه را چاپ می کنند یا برخی ها تعداد صفحات را کاهش داده اند و گرانی کاغذ یکی دیگر از دلایل اخراج و تعدیل خبرنگاران شده است.

روز گذشته با شنیده خبر دریافت مالیات از مطبوعات دوباره تن مطبوعات به لرزه افتاد و مدیران مسوول راهکاری جز تعدیل نیرو به ذهنشان خطور نخواهد کرد یا اینکه حقوق ها از حقوق های اعلامی از سوی وزارت کار کمتر شود که خبرنگاران حقوقی دریافت نمی کنند که کمتر شدن حقوق برایشان ارزش داشته باشد این اتفاقات به مطبوعات لطمه وارد کرده است و خبرنگاران بیشتر از مدیران مسوول لطمه دیده اند در این میان حتی برخی خبرنگاران در تاکسی های اینترنتی کار می کنند این اتفاقاتی که وزارت و فرهنگ ارشاد در حق مطبوعات انجام می دهد جفای بزرگی است در حق خبرنگارانی که اولین سنگربان مشکلات هستند.

نکته این است که هرچه با نمایندگان تماس گرفتیم تا از دلایل اتفاقاتی که بر سر مطبوعات اورده می شود را بدانیم پاسخگو نبودند،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد بهتر از به فکر حمایت باشد تا نابودی مطبوعات و خبرنگارانی که با جان و دل کار می کنند.

وزیر ارشاد خبرنگاران را در نظر بگیرد تا اینکه مطبوعات را نابود کنند مطبوعات لزوم هر کشور است با این رویه به بیکاران کشور اضافه خواهد شد وزیر ارشاد بهتر است به دنبال حمایت از حقوق خبرنگاران باشد و با تصمیمات عجولانه مطبوعات را نابود نکنند.

امیر واعظ آشتیانی: اخذ مالیات از مطبوعات افزایش بیکاری و همچنین نابودی مطبوعات را به دنبال خواهد داشت/ مجلس حمایت کند

امیر واعظ آشتیانی، نماینده سابق مجلس در خصوص اخذ مالیات از مطبوعات به سر دبیر روزنامه گفت:  اول از همه باید دید این تصمیم از سوی دو زارتخانه ارشاد و فرهنگ اسلامی و اقتصاد گرفته شده است یا اینکه مجلس هم در خصوص مالیات در جریان بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به بیانه خانه مطبوعات نشان می دهد که مجلس در جریان نبوده است و وزیر ارشاد باید پاخگو باشد که چرا این اتفاق به یکباره رخ داده است ۹ درصد مالیات برای مطبوعات کم نخواهد در صورتی که در حال حاضر باید از رسانه ها حمایت شود تا بتوانند بهتر کار خود را انجا دهند و رساله خود را به نحوه احسن انجام دهند.

این نماینده سابق در ادامه افزود: اگر دولت در بودجه این مالیات را اعلام می کرد نمایندگان با مطبوعات نشست می گذاشتند و این موضوع را رد یا قبول می کردند اما در حال حاضر نمایندگان باید به داد مطبوعات برسند.

امیرواعظ آشتیانی درپایان بیان کر: در حال حاضر با توجه به مشکلات کاغذ و .. که مطبوعات درگیر هستند این مالیات می تواند به جای حمایت انها را نابود کند امیدوار هستیم که نمایندگان حداقل به داد مطبوعات برسند و نگذارند که خبرنگاران بیکار شوند و اینکه مطبوعات همیشه در صدر بودند و باید حمایت شوند.