تولید گوشی بومی در کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد توجه دولت قرار گرفته است. شیوع کرونا، دورکاری، آموزش مجازی و مسائلی بسیاری از این دست، باعث شده گوشی تلفن‌همراه جزو جدانشدنی زندگی افراد شود.

مونا ربیعیان/همچنین با توجه به افزایش لحظه‌ای تلفن‌همراه در بازار به دلایل مختلف، تولید گوشی بومی بیش از گذشته سرعت گرفته است. تا جایی که رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات بارها بر این مساله تاکید کردند.

۱۴ سال قبل آغاز طرح تولید گوشی بومی

سابقه تولید گوشی در ایران به ۱۴ سال قبل برمی‌گردد زمانی که دولت اعلام کرد قصد دارد گوشی تلفن همراه را به صورت بومی تولید کند.

مردادماه سال ۸۵ محسن شاطرزاده؛ معاون امور تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی نخستین خط تولید گوشی همراه خبر داد و گفت: دو کارخانه تولید گوشی همراه (موبایل)، ماشین آلات مورد نیاز خود را وارد کرده‌اند و تا یک ماه دیگر محصول تولیدی خود را عرضه خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: وزارت صنایع و معادن اعلام کرده بود که در سال جاری شاهد تولید گوشی همراه در کشور خواهیم بود که این امر در حال تحقق است و تاکنون ۱۲ شرکت ایرانی تمایل خود را برای تولید گوشی همراه اعلام کرده‌اند.

وی همچنین گفت: هیچ محدودیتی برای واردات گوشی تلفن همراه به کشور وجود ندارد. وزارت صنایع در صدد ایجاد انحصار و محدودیت نیست و با تولید گوشی های داخلی نیز مردم مختار خواهند بود، گوشی ساخت داخل خریداری یا گوشی های وارداتی را برای استفاده انتخاب کنند.

یک سال پس از اعلام این خبر، معاون تولید وزارت صنایع و معادن از افتتاح سومین خط تولید گوشی تلفن‌همراه با نام شرکت کارخانجات مخابراتی ایران ITMC در شیراز خبر داد و گفت: این واحد صنعتی با استفاده از تجهیزات پیشرفته با ظرفیت تولیدی ۱.۵ تا ۲‌ میلیون دستگاه در سال با همکاری مشترک یک شرکت کره‌ای در مرحله اس. کی. دی شروع به کار خواهد کرد و با کامل کردن تجهیزات خود ظرف مدت سه ماه در مرحله سی. کی. دی قرار خواهد گرفت.

از اعلام این اخبار و خبرهای مشابه آن تا الان ۱۴ سال می‌گذرد و شواهد نشان می‌دهد آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانسته‌ایم در این زمینه با اقبال روبه‌رو شویم. نبود خط تولید متناسب با نیاز کاربران، نداشتن کیفیت مناسب در مقایسه با گوشی‌هایی با همان قیمت، ترس تولیدکننده از ورود به بازار و مورد استقبال قرار نگرفتن و مسائلی از این دست، تولید گوشی بومی در داخلی کشور را با تعویق رو به رو کرد.

مردم پس از افزایش قیمت گوشی وارداتی روی به خرید گوشی داخلی آورده اند

حمید سعیدی؛ مدیر عامل جی ال ایکس درخصوص گوشی های داخلی به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر از اول سال تاکنون دو مدل گوشی معرفی شده است که برابر می کند با A50 سامسونگ از نظر قیمت هم تفاوت زیادی با قیمت گوشی های وارداتی دارد از طرفی نیاز مصرف کننده را نیز برطرف می سازد.

وی در ادامه درباره اختلاف قیمت گوشی های وارداتی و داخلی نیز افزود: اختلاف قیمت باعث شده تا مردم گوشی داخلی خریداری کنند و تولید گوشی در ایران افزایش پیدا کند در حال حاضر نیز چند شرکت دیگر همانند ما گوشی داخلی تولید می کنند تا  مردم از گوشی داخلی استفاده کنند از طرفی خط تولید افزایش پیدا کند اشتغال نمیز افزایش پیدا خواهد کرد.

میرعامل جی ال ایکس درخصوص مقایسه گوشی داخلی و وارداتی نیز افزود: از نظر کیفیت ما تمام تلاشما را انجام می دهیم تا کیفیت مناسبی داشته باشیم اما نمی توانیم با گوشی های وارداتی مقایسه کنیم چرا که هنوز به کیفیت مطلوب نرسیده ایم اما تمام تلاشمان را می کنیم تا بتوانیم –حداقل کیفیت را داشته باشیم و به مرور زمان شاید با برندهای وارداتی بتوانیم مقایسه شویم.

درحال حاضر نیز مردم به دلیل افزایش قیمت گوشی های وارداتی ترجیح می دهند گوشی داخلی با قیمت پایین تر و مناسب تر خریداری کنند.

طرح تولید گوشی دوباره در کشور

در همین راستا خبری منتشر شد مبنی بر حمایت شرکت ایدرو از تولید داخلی گوشی و همکاری با شرکت‌های آسیایی.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد که سازمان ایدرو تصمیم به حمایت از تولید تلفن‌های همراه‌ با ایفای نقش به‌هم‌رسانی، توسعه‌ای و تسهیل‌گرانه دارد.

این شرکت اعلام کرد که فعالیت خود برای تولید گوشی هوشمند را به‌صورت قطعات منفصله اعم از SKD و CKD و ازطریق به‌هم‌رسانی فعالان داخلی با شرکای آسیایی توانمند آغاز کرده است.

اما در همین خصوص، تولید داخلی گوشی توسط شرکت صاایران نیز سروصدا به‌پا کرد و خبرساز شد؛ بر این اساس طی هفته‌ی گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد سری اول گوشی‌های ساخت صاایران آماده شده‌اند و چند روز بعد مدیرعامل شاتل‌موبایل در توییتی از مشخصات فنی گوشی صاایران پرده‌برداری کرد. طبق گفته‌ی او، گوشی موردبحث دوربین دوگانه، نمایشگر ۶.۳ اینچ و باتری ۶٬۳۵۰ میلی‌آمپرساعتی دارد.

مدیرعامل شاتل موبایل مشخصات گوشی دیگری را با نام ویرا فاش کرد که بر اساس گزارش وی، دومین گوشی صاایران نمایشگر ۶.۱ اینچ دارد، در پنل پشتی خود از دوربین سه‌گانه با حسگرهای هشت و دو و دو مگاپیکسلی استفاده می‌کند، به دوربین سلفی پنج مگاپیکسلی مجهز است و سه گیگابایت حافظه‌ی رم دارد.

طبق اعلام وی، گوشی دوم صاایران مجهز به ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی است، برای پردازش وظایف مختلف از تراشه‌ی چهار هسته‌ای مدیاتک با سرعت کلاک ۱٫۳ گیگاهرتز استفاده می‌کند و الگوریتم ویژه‌ای برای جلوه‌ی هوش مصنوعی دارد.