ماسک، اپلیکیشنی رایگان، غیرانتفاعی و مورد تایید وزارت بهداشت برای کنترل شیوع و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در ایران است که این روزها همزمان با بالا گرفتن آمار اومیکرون در کشور، اطلاعیه هایی منتشر می کند که دولت ابراهیم رئیسی را برای تعطیلی و اعمال قرنطینه تحت فشار قرار داده است. ماسک در […]

ماسک، اپلیکیشنی رایگان، غیرانتفاعی و مورد تایید وزارت بهداشت برای کنترل شیوع و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در ایران است که این روزها همزمان با بالا گرفتن آمار اومیکرون در کشور، اطلاعیه هایی منتشر می کند که دولت ابراهیم رئیسی را برای تعطیلی و اعمال قرنطینه تحت فشار قرار داده است. ماسک در آخرین اطلاعیه خود بیان داشته است که «از چند روز قبل وزارت بهداشت تصمیم گرفته است رنگ ‌بندی شهرستان ‌ها توسط معاونت تحقیقات وزارتخانه انجام شود. بر اساس همین تصمیم، روند ارسال داده‌ های بستری از وزارت بهداشت به اپلیکیشن ماسک متوقف شده ‌است.» محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت که این روزها انتشار مصاحبه ها و یادداشت های او در رسانه ها سر و صدای زیادی درخصوص اومیکرون و روند واکسیناسیون در کشور به پا کرده است، درباره پشت پرده و حقایق توقف فعالیت اپلیکیشن ماسک در رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور به خبرنگار روزنامه «اقتصاد پویا» می گوید: مشخص بود که پس از انتشار اطلاعیه ماسک درخصوص لزوم تعطیلی و قرنطینه دو هفته ای کشور در کانال اپلیکیشن و درخواست از استانداران برای تعطیلی فعالیت ‌های غیر ضروری، رویکرد وزارت بهداشت و درمان نسبت به این پویش مردمی تغییر پیدا کند.

دولت چاره ای برای طغیان کرونا و سویه اومیکرون نمی بیند

وی تصریح کرد: ارتباط تیم اپلیکیشن ماسک و ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان طی دولت گذشته و دولت فعلی حسنه بوده است و حتی رسانه هایی که اطلاعیه و یادداشت ماسک را درخصوص تعطیلی و قرنطینه دو هفته ای کشور انتشار دادند، این یادداشت را به عنوان «درخواست وزارت بهداشت» بازنشر داده ‌اند به گونه ای که کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفت و به ناچار دولت و ستاد ملی کرونا چون از توان اقتصادی تعطیلی در کشور برخوردار نیستند و چاره ای برای طغیان کرونا و سویه اومیکرون نمی بینند، موضوع تعطیلی را تکذیب و ارتباط دولتی با اپلیکیشن ماسک را قطع کردند و دیگر، اطلاعات بیماری در اختیار ماسک قرار داده نشد.

این کارشناس حوزه سلامت با بیان اینکه اپلیکیشن ماسک توسط یک تیم از دانش‌ آموختگان دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌ های کشور به صورت داوطلبانه توسعه یافته است که در اجرای رنگ ‌بندی کرونایی و تهیه برخی تحلیل ‌های آماری فعالیت می کرده است، تاکید کرد: مسئول تیم اپلیکیشن ماسک از نظر فکری وابسته به دولت گذشته است و شنیده شده است که پس از روی کار آمدن دولت جدید عده ای در وزارت بهداشت و درمان قصد ملی و دولتی کردن آن را داشته اند و حتی عنوان شده بود که مسئول تیم ماسک باید از سوی وزارت بهداشت و درمان انتخاب شود و مسئول قبلی باید برکنار شود که جواب رد به این درخواست داده شد.

دولت ابراهیم رئیسی معتقد به محدودیت های کرونایی نیست

محبوب فر ادامه داد: تیم اپلیکیشن ماسک همواره نشان داده اند که مدافع و طرفدار سرسخت محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی در حد حکومت نظامی هستند. این در صورتی است که شخص ابراهیم رئیسی و مجموعه دولت او دست راستی و محافظه کار هستند و در کل اعتقادی به محدودیت های کرونایی دولت گذشته در دوره حسن روحانی ندارند. روز گذشته هم که همگان شاهد بودند شخص رییس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا علنا اعلام کردند که محدودیت ‌ها مثل گذشته نباید سراسری باشد و استاندار تهران هم تایید کرد که هیچ یک از مراکز تجمیعی نباید تعطیل شود.

وی اضافه کرد: احزاب و جناح های دست راستی در سراسر دنیا کارزاری علیه کرونا و محدودیت های کرونایی و واکسیناسیون اجباری به راه انداخته اند و در خیابان ها در حال اعتراض هستند. محافظه کاران معتقد هستند که نمی توان کرونا را با تعطیلی و قرنطینه و ماسک و واکسن مهار و کنترل کرد. آن ها مطرح می کنند که واکسن ها حتی موجب جهش بسیار بزرگی از عفونت در میان واکسینه شدگان شده اند و مدیریت بیماری کرونا از طریق ایمنی گله ای و به طور طبیعی ممکن است.

توقف فعالیت ماسک یعنی پنهان کاری طغیان کرونا

این کارشناس حوزه بهداشت و سلامت با تاکید بر اینکه ایجاد محدودیت برای اپلیکیشن ماسک به معنای پنهان کاری آماری و واقعیت های بیماری کرونا از نوع اومیکرون خواهد بود، گفت: در دولت گذشته این نوع پنهان کاری در رنگ بندی شهرها و آمار استان ها وجود داشت و وزارت بهداشت و درمان وقت آمار استانی را در دست گرفت و دیگر اجازه نداد آمار استانی به تفکیک اعلام شود. حال چون این دولت، راستی و محافظه کار است قصد ندارد که واقعیت های بیماری و آمار آن به صورت درست و صحیح در اختیار مردم قرار گیرد. حتی طی دو روز گذشته یک اتفاق نادری افتاده است و اینکه آمار فزاینده بیماری و مبتلایان که جهشی و راکتی منتشر می شد، تعدیل شده است و آماری که روزانه تا بیش از ۶۰ درصد به آن افزوده می شد به ناگاه کاهشی شده است.

محبوب فر در ادامه تصریح کرد: آنچه شنیده ها و خبرها دلالت می کند این است که کرونا این بار از سمت و سوی اومیکرون طغیان کرده است و بیمارستان های کشور از جمعیت بیماران پر شده اند. بیماران با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا به مراکز پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند و تقاضا برای انجام تست و آزمایش پی سی آر و همچنین بستری در بخش های آی سی یو افزایش یافته است و این در صورتی است که گزارش می شود بیمارستان ها اکنون با کمبود و فقدان ظرفیت بخش های ویژه و امکانات مواجه شده اند و حتی تعداد جمعیت کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران به جهت تغییر شغل یا ترک پست به دلیل مهاجرت کاهش یافته است که نمی تواند پاسخگوی حجم انبوه مراجعات باشند.

پذیرش نشدن بیماران به بهانه سرماخوردگی

وی از نکته دیگری پرده برداشت و گفت: تعداد مراجعین به بیمارستان ها به قدری افزایش یافته است که بیماران را به بهانه اینکه مبتلا به اومیکرون نیستند و تنها مبتلا به یک سرماخوردگی ساده یا آنفلوآنزا هستند پذیرش نمی کنند. خلاصه، وضعیت به گونه ای تیره و تار و مبهم است که نمی توان آینده بیماری و فروکش کردن پیک ششم را پیش بینی کرد.

محبوب فر همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص تاثیرگذاری واکسیناسیون در کشور، اظهار داشت: کشورهای دنیا از واکسن های موثر و قابل اطمینانی برای واکسیناسیون عمومی استفاده کردند و در حال حاضر نیز روند اومیکرون در آمریکا و اروپا و آسیا و کشورهای خاورمیانه کاهشی شده است. اما در ایران واکسن هایی مورد استفاده قرار گرفت که مجامع پژوهشی وابسته به دولت اثرگذاری آن را زیر سوال برده اند. ضمن اینکه به نظر می رسد که دولت جدید به جهت دست راستی بودن اعتقادی به واکسیناسیون ندارد و این اصراری هم که برای تزریق دوز سوم صورت می گیرد صرفا به این دلیل است که دولت گذشته با اخذ مبلغی از سازمان بهداشت جهانی ملزم به واردات واکسن و تزریق واکسن به مردم به منظور پیشگیری از بیماری شد. در کشورهای دیگر در حال حاضر علیه سیاست های گلوبالیستی و کمونیستی دولت ها و همچنین رویکرد فعلی سازمان بهداشت جهانی، مردم در کف خیابان ها در حال تجمع و اعتراض و تحصن و اعتصاب هستند به گونه ای که خبر می رسد در چندین کشور اروپایی و آسیایی و همچنین چندین ایالت آمریکا محدودیت های کرونایی و واکسیناسیون اجباری لغو شده است.