مجلس درحالی مشغول بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است که برنامه مدونی برای اصلاح آن ندارد. در این بین ناهماهنگی میان تیم اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس به حدی رسیده که بر سر بسیاری از مسائل مهم بودجه به جمع‌بندی نرسیدند.

مونا ربیعیان/ به نظر می‌رسد این دو نهاد تمام امید خود را در تدوین بودجه سال آینده بر حصول توافق و منابع حاصل از فروش نفت بسته‌اند. تیم اقتصادی دولت در لایحه بودجه دفاعی نکرد و این امر باعث شد تا ارز ۴۲۰۰ توسط مجلس حذف شود با توجه به اینکه تیم اقتصادی حتی برنامه ای برای جایگزینی ارز ۴۲۰۰ ارائه نکرده است و سکوت را در خصوص مشکلات اقتصادی و حل  آن  پیشه کرده است.

تحولی در اقتصاد دیده نمی شود

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، مشاور زیر اقتصاد در خصوص تیم اقتصادی دولت به خبر نگار ما گفت: واقعیت این است که دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی هنوز برنامه ی روشنی اعلام نکرده است و یک برنامه مشخص مبتنی بر اصلاح ساختاری منتشر نشده است در این مدت فقط دولت یک سند تحویل منتشر کرد که در آن سند نیز در حوزه اقتصاد اولویت بندی و نوع برنامه های اقتصادی مشخص نشده است و حتی درطول مدتی که دولت روی کار آمده است برنامه ای برای اداره ۴ ساله کشور مبتنی بر اقتصاد ارائه نکرده است.

وی در ادامه افزود: در طول این مدت اصلاحات اقتصادی نیز آغاز نشده است و حتی رد پایی از اصلاحات اقتصادی اعم از نظام بانکی، صندوق بازنشستگی، بازار سرمایه و … آغاز نشده است حتی ارزیابی ار کارآیی های بازارهای اقتصادی نیز نشده از این رو هنوز تیم اقتصادی کار خود را به صورت رسمی آغاز نکرده است.

تحولات جهانی به نفع ایران پیش می رود

مشاور وزیر با توجه به تحولات جهانی آینده اقتصاد ایران را پیش بینی کرد: با توجه به اینکه تحولات جهانی به نفع ایران پیش میرود از افزایش قیمت انرژی و نفت در جهان به نفع اقتصاد ایران است با توجه به جنگ در منطقه ایران می تواند بهره بری از این وضعیت داشته باشد و از سوی دیگر غرب به دلیل تنش در منطقه حاضر شده تا به نفع ایران کوتاه بیاید بنابراین این شرایط را برای ایران بهبود بخش  خواهد بود

وی در ادامه اظهارداشت: از سوی دیگر وضعیت واکسیناسیون که در جهان پیش روی داشته است نشان می دهد که مردم می توانند به کسب و کارهای خود بازگردند و فضای امنی برای کار ایجاد کرده است اما این ها ربطی به عملکرد دولت سیزدهم نخواهد داشت.

این اقتصاددان درباره بودجه و تیم اقتصادی دولت گفت:بنده برنامه ای از آغاز اصلاح ساختار اقتصادی مشاهده نکرده ام و حتی توانمندی در تیم اقتصادی دیده نمی شود حتی در موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مجلس تصمیم گرفت و اعلام کرد بازهم تیم اقتصادی دولت در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ و جایگزین های آن هیچ تصمیمی نگرفته است و مجلس تصمیم نهایی را گرفته است. حتی دولت از لایحه بودجه ۱۴۰۱ را نیز به دلیل ضعیف بودن نتوانست دفاع کند و ساختار لایحه در مجلس به گونه ای دیگر تغییر کرد به صراحت می توان گفت که شالکه لایحه تغییر کرده است و باید گفت که دولت به جای لایحه طرح بودجه را به مجلس ارائه کرده است .

وی درخصوص شایسته سالاری نیز بیان کرد: به طور حتما می توان گفت که شایسته سالاری که از اصول ۱۲ گانه رییسی بوده است رعایت نشده است و ضعف مدیریتی در تیم اقتصادی مشهود است.

برداشته شدن تحریم ها می توان ضعف های مدیریتی تیم اقتصادی را بپوشاند

وحید شقاقی شهری درخصوص آینده تحریم ها و ایران گفت:اگر تحریم ها برداشته شود و مذاکرات به نتیجه برسد درآمد نفتی ایران حداقل ۷۰ میلیارد دلار می شود که با این پول بخشی از ضعف مدیریتی تیم اقتصادی پوشیده خواهد شد و منابع ارزی دولت باعث می شود تا وضعیت تورمی کشور از بین رود و بسیاری از چاله های موجود پوشانده شود اما اگر برجام همچنان مبهم باقی بماند ضعف تیم اقتصادی می تواند اقتصاد کشور را نابود سازد و دولت مجبور به تغییر در تیم اقتصادی خود دهد چر که در نبود پول ضعف ها خودنمایی خواهد کرد مانند خانواده ای که درآمدی ندارند اما وقتی ارثی به آنها می رسد می توانند با آن ارث کاری راه اندازی کنند و درامدی کسب کنند و اون ضعف نداری خود را بپوشانند تیم اقتصادی هم در حال حاضر همچین حالتی را دارد.

وی در پایان از تجریه گذشته گفت:البته ما تجربه دوره‌های گذشته را هم داریم، فرضا سال ۹۵ تورم بنا به بحث‌های کاهش انتظارت تورمی به ۹ درصد رسید، اما همچنان ریشه‌های تورم در اقتصاد ایران وجود دارد که نیازمند اصلاحات ساختاری مانند اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام تجاری، بررسی ریشه‌های اصلی تورم و افزایش قیمت‌هاست. انتظار داریم روند افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و بحث برجام، انتظارات تورمی را کاهش دهد و سال آینده یک آرامش نسبی در حوزه تورم، قیمت کالاها و خدمات و نیز دارایی‌ها حاکم شود.