«در مذاکرات وین به ایرانی‌ها اجازه داده شده تا با مقاومت اندک آمریکا، شکل، ساختار، دستور کار، تقویم، سرعت و سطح شرکت‌کنندگان در مذاکرات را متناسب با اهداف خود تعیین کند و این یک شاهکار باورنکردنی است...»

مونا ربیعیان/ در گزارشی تحلیلی به بررسی آخرین نتایج مذاکرات وین پرداخته و وضعیت ایالات متحده را در تقابل با جمهوری اسلامی ایران در میز مذاکرات و سایر ابعاد مرتبط با آن مورد بررسی قرار داده است.

این گزارش با عنوان «دیپلماسی بی‌معنای ایالات متحده در برابر ایران» نکات مهمی را در ارتباط با دستاوردهای مذاکرات وین و احیای برجام بیان می‌کند.

براساس این گزارش «توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مرده و همه معنای خود را از دست داده است. آنچه ایران از زمان خروج آمریکا از برجام به دست آورده، تسلط بر فرآیندهای هسته‌ای و ایجاد راه‌های جدید برای دفاع از سایت‌های هسته‌ای بوده است. ایران نمی‌خواهد از پروژه ملی که در طول چندین دهه سرمایه‌گذاری کرده و هزینه آن را با خون پرداخته است، دست بکشد. حتی با بهترین نیت‌ها و سخت‌ترین تعهدات، توافق هسته‌ای قدیمی نمی‌تواند بطور پایدار احیا شود. پوسیدگی برجام مدت‌ها پیش از خروج ترامپ شروع شد. زمانی که ایران احساس نکرد که تحریم‌ها واقعا لغو شده‌اند.»

ضرر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلاری ایران

فریدون مجلس؛ دیپلمات سابق در خصوص ادامه دار بودن مذاکرات به خبرنگار ما گفت:  اینکه ادامه دار شدن مذاکرات در درجه اول ضرر بر اقتصاد کشور دارد و محرومیت در بخش صادرات نفتی و محصولات پتروشیمی روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار به کشور خسارت وارد می کند و این ضرر برای امروز و فردا نیست.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر اقتصاد زیان ده است و دیگران در این میان سود می برند چرا که در حال حاضر ایران بازار گاز را از دست داده است و با توجه به اینکه کشور ما دومین کشور گازی دنیا است از روسیه عقب افتاده و سود گازی را روسیه می برد جای ایران.

عراق بازهم به ایران خسارت زد

این دیپلمات سابق در ادامه در خصوص خسارت های ناشی از همسایگان را گفت: با توجه به اینکه امریکا از امارات و عربستان درخواست افزایش تولید نفت را داشته است و این دو کشور دست رد به سینه امریکا زده است و امریکا نیز عراق را جایگزین نفتی کرده باز ایران از عراق خسارت دیده است با توجه به اینکه تحریم ها از سوی عرق  به دلیل تحریم بودن ایران توسط امریکا اعمال شده است  ایران برای بقا در بازار نفتی و گازی نیاز به توافق ندارد و این توافق نمی تواند تعیین کننده فروش ایران باشد ایران باید از فرصت ها استفاده کند.

مذاکره راهی برای سرگرم کردن مردم

فریدون مجلسی درپایان درخصوص مذاکرات گفت: توافقی وجود ندارد و این راهی برای سرگرم کردن مردم است چرا که در حال حاضر توپ در زمین آمریکا است با توجه به اینکه توپی وجود ندارد و این ایران است که زیان می دهد با شعار اقتصاد ایران را نیم توان درست کرد با توجه به اینکه نابودی اقتصادی از موشک باران هم خسارت بیشتری خواهد داشت روسیه جای ایران را گرفته و ایران باید این جایگاه را پس بگیرد.