ایران در امر سهولت کسب و کار رتبه ۱۲۷ جهان است،شاخص تسهیل گری و مجوز دهنده کسب و کارها در ایران قابل قبول نیست و قطعا ادامه این روند کارآفرینی واقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.تا کنون به دلایل مختلفی در مجوز وفعالیت کسب وکار ها محدودیت ایجاد شده است ،در خصوص مجوز و تسهیل کسب و کارها ایران از میان ۱۹۰کشور رتبه ۱۷۸را کسب کرده است که امر نشان دهنده عملکرد ضعیف کشور درتسهیل مجوز وشروع فعالیت است.فقط ۱۲کشور در جهان وجود دارد که وضعیت کسب وکار آنها بدتر از کشور ما است.تنها ۶۳ کشور بعد از ایران قرار دارند و این امر نشان دهنده این که شاخص تسهیل گری ومجوز دهنده کسب وکارها در ایران مناسب وقابل قبول نیست.عملکرد ضعیف مجوز وتسهیل گری کسب وکار تاثیر به سزایی در برهم خوردن امنیت و افزایش هزینه و ریسک سرمایه گذاری دارد و این امر سبب می شود که فضای رقابتی بر کشور حاکم نباشد و به دلیل شرایط نامطلوب سرمایه گذاری شاهد خارج شدن سرمایه های داخلی از کشور هستیم .

مونا ربیعیان/ مجلس شورای اسلامی برای برون رفت از این شرایط لایحه تسهیل گرایی وثبت محور بودن را مصوب کرده است. در این لایحه به این موضوع اشاره شده است که تمام کسب و کارها نیاز به اخذ مجوز ندارند و هر کسب وکار با ثبت فعالیت خود می تواند کار خود را آغاز کند مگر آن که فعالیت به محیط زیست،منابع طبیعی و امنیت کشور ‌وغیره مغایر باشد در این صورت افراد باید مجوز خود را دریافت کنند.تسهیل فضای کسب وکار می‌تواند در شرایط کنونی گره گشای مشکلات کشور باشد.محدودیت کسب وکار سبب ایجاد و پیداش امضاهای طلایی است و در حال حاضر بسیاری از افراد تنها به دلیل داشتن امضای طلایی بدون تخصص ومهارتی فعال هستند.

*حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس: تاثیر امضاهای طلایی بر روند صدور مجوزهای کسب و کار

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص درباره میزان موثر بودن تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در راه از بین بردن امضاهای طلایی گفت: میزان موثر بودن تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در از بین بردن موانع موجود در این مسیر به میزان اجرایی سازی آن بستگی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی در گفت گو با اقتصاد پویا گفت: ما در گذشته قانون رفع موانع تولید را نیز داشتیم که همانند همه قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار بود ولی موفقیت آمیز نبود.

 عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بسیاری از بخش‌های قوانین در کشور ما برای تصویر زمینه فرایند تولید روی زمین مانده است و من معتقدم که قبل از اینکه بخواهیم به برویم به سراغ قوانین جدید باید به سراغ اجرای قوانین روی زمین مانده خودمان برویم.

سلیمی افزود: میزان موفقیت آمیز بودن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به میزان اراده دولت برای اجرای آن و دیگری میزان نظارت بر نحوه اجرای آن بستگی دارد. این دو عامل می تواند این قانون را به عنوان یک ابزار برای چابک سازی در حوزه مجوز ها ایجاد کند.

سلیمی اضافه کرد: یکسان شدن فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار نیز می تواند به تسهیل فرآیند اعطای مجوزها کمک کند.

*محمد علی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس : به یک تغییر ساختار جدید در نظام اداری خودمان نیازمندیم

محمد علی محسنی بندپی  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات موجود در مسیر تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به اقتصاد پویا گفت: به طور کلی به یک تغییر ساختار جدید در نظام اداری خودمان نیازمندیم شاید یکی از علت‌هایی که سوای خروج نخبگان علمی باعث خروج نخبگان اقتصادی شده به خاطر این ساختار موجود است.

بندپی گفت: ما در کشور آنقدر ساختار را پیچیده و سخت می‌کنیم که باعث خسته شدن سرمایه‌گذار از گرفتن مجوز تولید می‌شود.

 این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما برخلاف کشورهای توسعه یافته که مسیر صدور مجوزها را تسهیل کرده‌اند و تا توانسته‌اند مسیر صدور مجوزها را راحت کرده اند، کار می‌کنیم.

بندپی در ادامه اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته در همه زمینه‌ها سعی کردند مسیر و فرایندها را کوتاه کنند ولی در کشور ما این وضعیت کاملاً برعکس است. در چین یا حتی سنگاپور کره جنوبی مالزی مسیر صدور مجوز و کوتاه شده و هماهنگی بین دستگاهی فراوان شده است  و در نتیجه هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست از کشورش برود.

بندپی ادامه داد: علاوه بر این در این کشورها این مسیر باعث جذب سرمایه گذاران خارجی شده است. این کشورها کشورهایی مثل سوئد و انگلستان نیستند و کشورهای همانند ما هستند.

 وی در ادامه گفت: امیدواریم درراجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و یکسان شدن سامانه صدور مجوزها موفق شویم. زیرا ما خیلی وقتها خیلی از موارد را روی کاغذ داریم ولی در اجرا ناموفق هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید وزارت اقتصاد و دارایی صدور تاثیر مجوزهای کسب و کار را بررسی کنند که چقدر در جامعه اجرا شده است. اینکه سامانه الکترونیک صدور مجوزها را اجرا کنیم بعد از آن باید نظارت هم داشته باشیم و متوجه باشیم که این سامانه چقدر فرآیند صدور مجوزها تحصیل ایجاد کرده است.

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر : تاثیر قانون کسب و کارها در کاهش امضاهای طلایی

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس هم در این باره درباره تاثیر الکترونیکی شدن صدور مجوزها گفت: دولت و مجلس برای ساماندهی فضای کسب و کار وظایفی بر عهده دارند باید در راستای این وظیفه این فضا را به گونه‌ای تسهیل کنند که در راستای دسترسی عادلانه همه مردم به فضای کسب و کار باشد.

درخشان در ادامه گفت: طرح تاثیر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار می تواند نقش عمده ای در کاهش رانت و امضاهای طلایی در مسیر صدور مجوزهای کسب و کار باشد.

 این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: ما اگر میزان سهولت در گرفتن مجوز را در کشور خودمان با سایر کشورها مقایسه کنیم متوجه تفاوت معناداری بین خود و سایر کشورها می شویم. در کشور ما گرفتن مجوز کسب و کار ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد و متقاضیان در گرفتن‌مجوز ناتوان عاجز و حتی درمانده می‌شوند و حتی فراموش می‌کنند به دنبال گرفتن مجوز بوده‌اند.

 نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس گفت: کشورهای همسایه ما همین مجوزها را ۲۴ ساعت صادر می‌کنند و این مسئله می تواند خیلی از موضوعات را تسهیل کند و به این وسیله فرآیندها و بروکراسی اداری شکسته خواهد شد و یک تحول نسبی در فضای کسب و کار ایجاد خواهد شد.

  این نماینده مجلس یازدهم گفت: یکسان شدن و ایجاد پنجره واحد صدور مجوزهای کسب و کار می تواند استعلام ها را اینترنتی و فرایند اخذ امضاهای لازم را فوق‌العاده کوتاه کند. زیرا در مسیر سنتی یک فرد باید ارگان‌های زیادی را طی کند تا چندین امضا بگیرد و خود به خود چندین روز و چندین هفته باید در سازمان‌های مختلفی رفت آمد کند تا بتوانند مجوزها را اخذ کند.

 نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس اظهار کرد: اگر این سامانه صدور مجوزها شکل بگیرد و همه موضوعات در یک سامانه شکل بگیرد می‌توانیم تسهیل صدور مجوزها را خود به خود مرتفع کنیم.