سفیر سوریه در سازمان ملل خواستار پاسخگو کردن کشورهایی شد که ضمن فراهم کردن حمایت‌های لازم از تروریست‌های سوری به آن‌ها نحوه دستیابی و استفاده از سلاح و مواد شیمیایی را آموزش می‌دهند.

 بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: کشورهایی که از سازمان‌های تروریستی در سوریه حمایت و آنها را در به دست آوردن سلاح‌ها و مواد شیمیایی و نحوه استفاده از آن کمک کردند، باید پاسخگو باشند.

صباغ افزود که کشورش همه جنبه‌های همکاری را داشته و امکانات لازم را در اختیار هیأت حقیقت یاب قرار داده است، اما این هیات به شروط کاری توافق شده پایبند نبوده، مفاد توافقنامه را رعایت نکرده و از حرفه‌ای بودن و استقلال لازم برخوردار نیست.

وی نسبت به تعلل هیات حقیقت یاب در تکمیل گزارش‌های خود در مورد رخدادهایی که سوریه درخواست تحقیق در مورد آن‌ها و استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی را کرده، ابراز نگرانی کرد.

الصباغ گفت: تحقق توافق منع تسلیحات شیمیایی در سطح جهانی تا وقتی کسانی باشند که برای مصونیت اسرائیل و زرادخانه سلاح‌های شیمیایی و سایر سلاح‌های کشتار جمعی آن که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت است، تلاش کنند، غیرممکن است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی در نتیجه تعلل آمریکا در اجرای تعهدات خود و همچنین دستکاری مفاد آن و سیاسی کردن اهداف آن توسط دولت‌های برخی کشورهای غربی با چالش‌های جدی مواجه شده است.