بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم‌خانگی (HAMex ۲۰۲۲) از روز (سه‌شنبه، ۲۹ آذر) تا روز جمعه (دوم دی‌ماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

بر پایه این گزارش، ثبت نهایی ۵۱۶ شرکت در این نمایشگاه انجام شده که ۴۵۶ شرکت داخلی هستند.

رضا قیدر/ در این دوره از نمایشگاه هشت برند خارجی با متراژ ۲۶۳ مترمربع حضور دارند و چینی‌ها با برپایی پاویون چین متشکل از هفت شرکت با ۱۱۸ مترمربع متراژ حاضر هستند.

مجموع متراژ اختصاص یافته در این نمایشگاه ۳۹ هزار و ۶۸۹ متر مربع است که شامل ۲۰ سالن سرپوشیده و همچنین فضای باز است. عضو هیات مدیره و مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی مطرح کردند.

ایران بی نیاز از هرگونه واردات لوازم خانگی

عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در حوزه لوازم خانگی امروز کشور بی نیاز از هرگونه واردات است و حتی به خارج از کشور قطعات صادر می‌کنیم.

داود نوده فراهانی عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان لوازم خانگی در مصاحبه با رسانه ملی گفت: کانونی را در دو سال گذشته با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری ایجاد کردیم با عنوان کانون دانش بازار و صنعت با هدف هم افزایی در حوزه فناوری و نوآوری در صنعت لوازم خانگی.

وی افزود: بعد از تحریم‌هایی که اعمال شد صنعتگران و سرمایه گذاران بر حوزه ساخت داخل تمرکز کردند و این کانون واسطه خوبی برای این کار بود نخستین رویداد تاب آوری صنعت لوازم خانگی در مقابل فشارهای خارجی با رشد عمق ساخت داخل و دومین رویداد هوشمندسازی، نوآوری و فناوری با کمک شرکت‌های دانش بنیان در عرصه این صنعت اتفاق افتاد.

عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه بیان داشت: دانش بنیان‌ها در حوزه طراحی‌های صنعتی، تجهیزات آزمایشگاهی، بردهای الکترونیکی، هوشمندسازی نرم افزارها و بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت لوازم خانگی تجربه و دانش را به سایر صنعتگران منتقل کردند.

نوده فراهانی گفت: قطعه سازان صنعت لوازم خانگی توانسته‌اند عمق ساخت داخل را در طراحی‌ها و کیفیت محصول بالا ببرند و این موضوع در حالی است که کشور در تحریم بسر می‌برد همچنین قطعه سازان با ایجاد شرکت‌هایی در منطقه به دنبال صادرات قطعات ساخت داخل به خارج از کشور هستند.

وی افزود: در حوزه لوازم خانگی امروز کشور بی نیاز از هرگونه واردات است؛ بخش خصوصی یا به تعبیر دیگر خود مردم در این حوزه وارد شدند و توانستند کشور را به این نقطه و جایگاه برسانند.

ارتقای کیفیت لوازم خانگی برای فتح بازارهای جدید

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروزه برای اینکه فرصت‌ها را از دست ندهیم توأمان چرخه یادگیری و برنامه‌ریزی را برای بازارسازی باید انجام دهیم و محصولات ساخت ایران را به بازارهای منطقه و سایر نقاط جهان معرفی کنیم.

محسن شکراللهی با اشاره به مزیت‌های برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی گفت: نمایشگاه لوازم خانگی فرصت خوبی برای واحدهای تولیدی و شرکت‌های لوازم خانگی است تا از آخرین توانمندی‌ها، دستاوردها و ابتکارات خود در تولید انواع لوازم خانگی برای بازدید عمومی رونمایی کنند و مردم عزیز، نخبگان و متخصصان از آخرین دستاوردهای صنعت لوازم خانگی بهره‌مند شوند.

وی افزود: یکی از مزیت‌های نمایشگاه لوازم خانگی، فرصت تعامل و گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه بین صنعتگران و اشتراک گذاری تجربه‌های موفق و همچنین تجارب ناموفق صنعتگران در طی سال‌های اخیر است. این گفت‌وگوها موجب می‌شود که محیط هم افزا کننده برای پیشبرد عمومی صنعت در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد و آسیب شناسی روش‌های تأمین، تولید و فروش و بازاریابی، و همچنین آسیب‌ها و خلأهای سیاست‌گذاری‌ها، تنظیم‌گری و اقدامات مختلف در پروژه‌های اجرایی مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار گیرد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه می‌تواند به یادگیری‌های جدید در روش‌های تولید و فروش و صادرات کمک نمای به طوری که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند خلق فرصت چرخه یادگیری در کشور هستیم و برنامه‌ریزی کلان کشور باید از استراتژی جایگزینی واردات به سمت استراتژی توسعه صادرات حرکت نماید و این مهم نیازمند گفتگوی بیشتر حول تحول و پیشرفت صنعت و اتخاذ رویکرد همکاری‌های مشترک و ارتقای دانش فنی در سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها می‌باشد.

این مقام مسئول اظهار کرد: ما به دنبال بازار تصادفی و صادرات به صورت تصادفی نیستیم، بلکه باید به دنبال بازارسازی و نفوذ در بازارها و ثبات حضور خود در بازارهای منطقه باشیم و مزیت‌های نسبی خود را تقویت کنیم و به خصوص مزیت‌های ایران در ارتباط با بازارهای منطقه تقویت شود.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از نگاه وزارت صمت، صنایع لوازم خانگی صنایع زیستی و مرتبط با معیشت مردم، رفاه خانوار و متن زندگی در جامعه است و هر نوع توسعه، پیشرفت و تحول در سطوح این صنعت، در نهایت موجب بهبود و ارتقای سطح زندگی مردم، قدرت خرید و رفاه خانوارها می‌شود و مردم می‌توانند محصولات مورد نظر را خریداری نمایند و محصولات کیفی و با شاخص‌های مختلف را در بازار مشاهده کنند و بر این اساس، برخورداری صنعت لوازم خانگی از تنوع محصول و قیمت‌ها و کیفیت مناسب، موجب می‌شود تا خانوار ایرانی از امکانات و رفاه عمومی متناسب برخوردار شود. همچنین در بازارهای خارجی و منطقه نیز، محصولات با کیفیت ایرانی مورد استقبال مردم کشورهای مختلف قرار می‌گیرد.

وی افزود: از این رو ما با یک نگاه راهبردی و اجتماعی به صنعت لوازم خانگی نگاه می‌کنیم و ارتقای کیفی صنعت لوازم خانگی، منجر به جلب رضایت مردم، تقویت سرمایه اجتماعی و حمایت از تولید ملی می‌شود و برعکس آن، در صورتی که به کیفیت در لوازم خانگی توجه نکنیم موجب از دست رفتن فرصت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد.

شکراللهی بیان داشت: لذا حرکت صنعت لوازم خانگی باید در لبه دانش و فناوری برای تامین رضایت مصرف‌کننده، خانوار ایرانی، و بازار داخلی باشد و همچنین منجر به حضور پررنگ در بازار منطقه‌ای شود؛ زیرا بهبود رضایت مردم و افزایش کیفیت راهی جز شتاب صادرات لوازم خانگی و ایجاد تحول در تولید ندارد و در صورتی که صنایع و شرکت‌های ایرانی بتوانند صادرات به کشورهای منطقه داشته باشند در آن صورت از مقیاس تولید مناسب و به صرفه اقتصادی استفاده خواهند کرد و تولید باکیفیت افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد: بدون تحقیق و توسعه، طراحی مناسب، تنوع محصول و تولید عالی نمی‌توان انتظار کالای با کیفیت را داشت. لذا باید تولید کنندگان تشویق شوند که در کنار افزایش کیفیت صادرات خود را نیز فزایش دهند تا تیراژ تولید بیشتر شود و از این طریق امکان توسعه محصولات و بهبود کیفیت را شاهد باشیم. زیرا با تیراژ اندک و بازار کوچک نمی‌توان انتظار تولید محصولات با کیفیت بالا را داشت.

شکراللهی تاکید کرد: مردم و مصرف کنندگان چه در بازار منطقه و چه در بازار داخلی محصولات باکیفیت را می‌شناسند و محصولات با کیفیت و برندهای معتبر را حمایت می‌کنند بر این اساس در نظر داریم که با مشارکت خانوارهای ایرانی و توسعه خدمات پس از فروش در کشورهای هدف نسبت به بهبود بهره وری لوازم خانگی و تشویق برندهای معتبر و تنوع محصولات و شرکت‌هایی که کالای با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه می‌دهند، اقدام کرده و با رتبه بندی فعالین صنعت و نام‌ها و نشان‌های مطرح در صنعت لوازم خانگی بهبود کیفیت و رضایت مردم را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تولیدکننده، مصرف‌کننده و فروشنده همه ما هم سرنوشت هستیم و یک خانواده هستیم و مصرف‌کنندگان با حمایت از تولیدکننده داخلی و تولیدکننده با کسب رضایت مصرف‌کننده بازی دو سر برد را رقم می‌زنند. تعامل دو طرفه مصرف‌کننده و تولیدکننده باعث کارآمدی و بهره‌وری بالاتر صنعت خواهد بود.

شکراللهی با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت گفت: وزارت صمت و دفتر تخصصی لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دنبال تحول در حوزه‌های مختلف صنعت لوازم خانگی است و برنامه‌های مشخصی را برای تحقق آن در نظر دارد تا روش‌های جدید در تولید، تامین مالی، فروش و خدمات پس از فروش در همه زمینه‌ها ارتقا یابد.

این مقام مسئول اذعان کرد: با کمک خود تولیدکنندگان، باید از بازی‌های کوچک و واگرا فاصله گرفته و به سمت بازی‌های بزرگ و همگرا حرکت کنیم.

وی در پایان اشاره داشت که نمایشگاه لوازم خانگی در سال‌های اخیر به طور نسبی روی فروش و خدمات پس از فروش و بازاریابی و معرفی محصولات و امضای قراردادها اثرگذار بوده است؛ اما نقش نمایشگاه تنها محل معرفی محصول نیست؛ بلکه در کنار معرفی محصول باید اقدامات هم افزا در یادگیری‌های جدید و گفتگوها پیرامون تحول صنعت در تکمیل زنجیره ارزش در قطعه سازی، طراحی‌های صنعتی و فروش و صادرات توجه شود به طوری که امروزه برای اینکه فرصت‌ها را از دست ندهیم توأمان چرخه یادگیری و برنامه‌ریزی را برای بازارسازی باید انجام دهیم و محصولات ساخت ایران را به بازارهای منطقه و سایر نقاط جهان معرفی کنیم.