تنفس هوای آلوده می تواند خطرناک تر و مرگبارتر از ویروس های شایع روزهای سرد سال باشد. بنابراین، باید مراقب باشیم تا سُرب وارد ریه های ما نشود.

رضا قیدر/سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ تخمین زده بود که آلودگی هوای آزاد و داخل در مناطق شهری و روستایی سالیانه منجر به بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس می‌شود.

همچنین بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۹ مشخص شد که در جهان به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد به دلیل بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی است. ضمن اینکه ۷ درصد از مرگ و میر زودرس ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری مزمن انسداد ریوی مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد است.

با ورود به ماه آذر باید شاهد تشدید وضعیت وارونگی هوا در کلانشهرهای کشور به ویژه تهران باشیم.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ شهرهای تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و کرج، کمتر از ۱۰ روز هوای خوب داشته اند.

به نظر می‌رسد که در این روزها باید بیشتر به فکر مراقبت از ریه‌های خود باشیم. از همین رو، لازم است به توصیه‌های بهداشتی کارشناسان سلامت، دقت و توجه کنیم. زیرا، تنفس هوای سُربی، می‌تواند خطرناک‌تر از ویروس‌های آنفلوانزا و کرونا باشد.

مرطوب نگه داشتن فضای خانه به خصوص مواقعی که از گرم کننده‌هایی مانند بخاری گازی، بخاری نفتی یا شومینه استفاده می‌شود، استفاده از ماسک‌های تنفسی مناسب (ماسک‌های تنفسی FFP۲ فیلتر دار)، از راهکارهای مقابله با اثرات زیانبار آلودگی هوا در شرایط آلوده عنوان کرد.

استفاده از ماسک‌های جراحی به هیچ عنوان برای فیلتر کردن ذرات ۲.۵ میکرون فایده‌ای ندارد. ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون اغلب جزو آلاینده‌های شهر تهران هستند بنابراین ماسکی که شما انتخاب می‌کنید، باید قابلیت فیلتر کردن این ذرات را داشته باشد.

افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند از ماسک‌های مخصوص P۲ استفاده کنند.

خودروهای فرسوده روزانه ۹۵ میلیون لیتر مصرف گازوئیل دارند

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم تاکید کرد: ماده ۱۲ رفع موانع تولید، به صراحت موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را مورد بحث قرار می‌دهد، تعداد زیادی خودرو فرسوده در حوزه حمل و نقل بار و مسافر از تاکسی گرفته تا اتوبوس و کامیون در درون و برون شهری فرسوده هستند با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم که روزانه حدود ۹۵ میلیون لیتر گازوئیل مصرف دارند، با افزایش کیفیت حوزه باری و مسافربری حداقل ۳۰ درصد معادل ۲۰ الی  ۲۵ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف روزانه  گازوئیل در کشور خواهیم داشت. 

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با مشکلات اقتصادی که در دولت‌ها وجود دارد، توجهی به جزئیات مسائل حمل و نقل از جمله نوسازی خودروها نمی‌شود، اگر حداقل ۵ سال سرمایه گذاری مستقیم روی این مسئله صورت پذیرد دیگر با مشکلات عدیده آلودگی و مرگ و میر جاده ای روبرو نخواهیم بود؛ انتظار داریم در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه مجلس با حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات و ترخیص کامیون‌های سه سال کارکرده  مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را برطرف کند.

وی در ادامه یادآور شد: نوسازی بخش حمل و نقل عمومی نه تنها منجر به کاهش آلودگی هوا خواهد شد بلکه عاملی برای افزایش ایمنی حمل و نقل است، انتظار داریم با حمایت از شهرداری‌ها عاملی برای توسعه حمل و نقل عمومی کشور باشیم از طرفی آلودگی هوا را کاهش دهیم.

مجلس برای نوسازی حمل و نقل عمومی پای کار آمده است

عضو کمیسیون عمران در مجلس یادآور شد: مجلس با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و افزایش سهم شهرداری‌ها از ۳ درصد به ۴ درصد، منابع جدیدی را برای درآمد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نظر گرفت تا مبلغی از این اعتبارات به نوسازی حمل و نقل عمومی اختصاص داده شد.

وی در ادامه با اشاره به معیشت فعالان حوزه حمل و نقل عمومی یادآور شد: مسائل اقتصادی از جمله معیشت کارکنان از وزارت راه و شهرسازی تا راهداری‌ها باید مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد تا حداقل‌های لازم برای زندگی آنها در نظر گرفته شود. عدم رعایت عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد، افزایش لوازم و تجهیزات یدکی خودرو و…..از جمله مشکلات این گروه هستند از طرفی مباحث بیمه رانندگان از دغدغه آنان است که باید مجلس با جزئیات تمام این موضوع را حل کنند.

در پایان باید بگوییم؛ در طی چند روز گذشته براساس جدیدترین گزارش پایگاه بین المللی سنجش و رتبه بندی کیفیت شهرها((IQAIR ، تهران با شاخص کیفیت هوای ۱۵۷ در بین ۱۰ شهر آلوده جهان در رتبه چهارم است. این شرایط در وضعیتی رسانه‌ای می‌شودکه چشم انداز روشنی برای رسیدن اتوبوس‌های نو به ناوگان فرسوده اتوبوسرانی نیست و مترو هم با کمبودهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند؛ کمبود و فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی از اتوبوس‌رانی گرفته تا قطار مترو برای پایتخت نشینان تبدیل به یک چالش بزرگ شده است که همواره مورد انتقاد نمایندگان مجالس بوده و است و هر بار با تغییر مدیران این حوزه شاهد وعده و وعیدهایی از جنس نوسازی و توسعه داده می‌شود؛ ناگفته پیداست بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی پایتخت منوط به تامین بودجه و پرداخت منابع مالی و همت مدیران است.