صرفه جویی در مصرف آن هم برای گاز محدود به مردم و جامعه نمی‌شود بلکه دارای مسائلی است که باید از لحاظ زیر ساختی مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال زمانی که ساختمانی شروع به ساختن می‌شود با رعایت نکاتی از قبیل عایق کاری، تأسیسات ساختمان‌ها و حتی دوجداره کردن پنجره‌ها راهی برای گریز از هدر رفت انرژی است و همین موضوع بارها کارشناسان را به این واداشته است که نسبت به عدم رعایت موارد فوق مجوز ساخت و ساز ابطال شود یا اصلاً مورد تأیید قرار نگیرد تا از این طریق بتوان در مسیر صرفه جویی انرژی گام برداشت که در این راستا می‌توان به اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌های جدید و بهسازی و نوسازی تمامی ساختمان‌های اداری و عمومی دولتی با هدف مصرف کمتر انرژی، سرمایه‌گذاری و بهبود راندمان نیروگاه‌های کشور با بهره‌گیری از تجهیزات و تکنولوژی‌های روز و تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی و همچنین نوسازی و بهسازی شبکه انتقال برق، توسعه و نصب فراگیر کنتورهای هوشمند و قرائت از راه دور با قابلیت قطع و وصل گاز و برق به منظور مدیریت پرمصرف‌ها اشاره کرد.

حسین قیدر/ اگر چه ارزان بودن حامل‌های انرژی در ایران باعث شده تا نه تنها مردم بلکه مسئولان امر نسبت به چنین اقداماتی بی توجه باشند و هر که به راه خود بروند، اما با تدابیری می‌توان از هدر رفت بیش از پیش گاز جلوگیری کرد. تعرفه پلکانی که دولت برای مشترکان پر مصرف در نظر گرفت یکی از راه‌های بازدارنده برای مردم باشد اما به عقیده برخی از کارشناسان امر این مساله تنها برای محدوده زمانی مشخصی کار ساز است و پس از مدتی به امری معمول تبدیل می‌شود.

البته مقولاتی که گفته شد چند راهکار برای بهینه سازی مصرف گاز است که عوامل دیگری هم بر آن تأثیر گذارند، به عنوان مثال جمع آوری مشعل‌های گازی می‌تواند راه حلی بلند مدت برای جلوگیری از ناترازی گاز است و باید به آن توجه ویژه ای داشت چرا که جمع‌آوری و استفاده از گازهای همراه به عنوان خوراک در پالایشگاه‌های گاز، می‌تواند بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب در روز به حجم تولید گاز طبیعی کشور اضافه کند.

صرفه جویی در دنیای امروز یکی از معیارهای سنجیدن میزان توسعه و پیشرفت کشورها نیز است که با یک نگاه کوتاه به سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته اروپایی و ایالات متحده این موضوع را ملموس‌تر می‌کند، چرا که میزان مصرف گاز آنها در مقایسه با کشوری در حال توسعه مانند ایران، زمین تا آسمان تفاوت دارد. دلیل این کم بودن و بهینه بودن مصرف انرژی در کشورهای پیشرفته نیز استفاده از بروزترین تکنولوژی‌ها و رعایت نکات مهم برای صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت انرژی و منابع طبیعی است.

از دیگر اقداماتی که می‌توان در این راستا به آن عمل کرد جایگزینی انرژی خورشیدی با تسهیلات مناسب است که مردم را به سمت استفاده از آن سوق دهد. جمع آوری بخاری‌ها بحثی که مدت زمانی است بر سر زبان‌ها افتاده است و هیچ آمار و ارقامی در رابطه با چنین اقدامی منتشر نشده است. مسأله‌ای که در صورت اجرایی شدن آن نیاز به وسایل کم مصرف گرمایشی وجود دارد و همچنین از دور خارج کردن وسایل گرمایشی فرسوده می‌تواند در این راستا تأثیر گذار باشد اما کافی نیست.

افزایش قیمت گاز، مصرف را کاهش نمی‌دهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تجربه نشان داده با افزایش قیمت نمی‌توان مصرف را کاهش داد، هرچند حتی اگر اینگونه نیز باشد چنین منطقی پذیرفتی و قابل قبول نیست.

حبیب آقاجری با انتقاد از افزایش بهای قیمت گاز، گفت:اخیرا وزارت نفت اقدام به افزایش نرخ گاز کرده است اما مجلس و به‌ویژه نمایندگان کمیسیون انرژی با این موضوع مخالف است چراکه هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این وضعیت اقتصادی نابسامان مردم پذیرفتی نیست لذا نباید کاری کنیم که هزینه‌های زندگی مردم بیشتر شود.

نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت نفت برای کاهش مصرف باید بهینه‌سازی انرژی را در دستور کار خود قرار دهد چراکه تجربه نشان داده با افزایش قیمت نمی‌توان مصرف را کاهش داد، هرچند حتی اگر اینگونه نیز باشد چنین منطقی پذیرفتی و قابل قبول نیست.

وی با تاکید براینکه افزایش فشارهای اقتصادی به مردم نتایج ناخوشایندی را در جامعه به دنبال خواهد داشت و سطح نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهد، افزود: افزایش بهره‌وری از نیروگاه‌ها، جلوگیری از هدررفت انرژی در خطوط انتقال، افزایش تولید گاز، بهینه‌سازی مصرف انرژی با تولید بخاری‌های استاندارد و… ازجمله اقداماتی است که وزارت نفت می‌تواند برای کاهش ناترازی انجام دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مصارف در ادارات و سازمان‌ها است که افسارگسیخته مصرف می‌کنند اما هیچ توجه‌ای به این مسئله نمی‌شود در حالی که دولت باید رعایت الگوی مصرف را نهادینه کند.

افزایش بهای گاز راه مناسبی برای وادار کردن مردم به کاهش مصرف نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه به‌یقین افزایش بهای گاز راه مناسبی برای وادار کردن مردم به کاهش مصرف نیست، گفت: دولت باید بخاری‌های استاندارد را در اختیار مردم قرار دهند چراکه با این کار می‌توان روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور ذخیره‌سازی کرد.

احمد مرادی با انتقاد از افزایش بهای قیمت گاز، گفت: اگرچه ناترازی گاز در کشور وجود دارد چراکه دولت‌ها طی ادوار مختلف در زمینه سرمایه‌گذاری برای تولید گاز  بیشتر اقدام لازم را نداشته‌اند و این سبب شده امروز با کمبود گاز رو به رو باشیم اما به‌یقین افزایش بهای گاز راه مناسبی برای وادار کردن مردم به کاهش مصرف نیست و دولت باید قوانین مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی را پیگیری و پیاده‌سازی کند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بهای گاز در شرایط اقتصادی کنونی مردم جایز نیست، ادامه داد: دولت باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش تولید گاز را در دستور کار خود قرار دهند، به‌عنوان نمونه باید بخاری‌های استاندارد را در اختیار مردم قرار دهند چراکه با این کار می‌توان روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور ذخیره‌سازی کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش یکباره قیمت در قبوض گاز منطقی نیست لذا ابهاماتی در نحوه تعرفه‌گذاری وجود دارد، بنابراین در اولین فرصت این موضوع را در کمیسیون انرژی بررسی خواهیم کرد تا دلایل این تعرفه‌گذاری غیرمنطقی مشخص شده و جلوی آن گرفته شود.