بررسی شاخص‌های اقتصادی در سال گذشته حکایت از ثبات نسبی و حرکت رو به جلوی اقتصاد کشور دارد؛ به همین جهت با بروز التهابات ارزی بیم آن می‌رود که مردم در دام دلالان قرار گیرند.

افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته و به‌خصوص روزهای اخیر، موجی از نگرانی را میان مردم ایجاد کرده است. در شرایطی که نوسانات نرخ ارز افزایش می‌یابد و بازارها به سرعت از آن تبعیت می‌کنند، عموم جامعه به دنبال راهکاری برای حفظ سرمایه خود هستند. در این شرایط سوداگران با هدایت افکار به سمت بازار ارز در جهت کسب سود بیشتر، مردم را تشویق به خرید ارز می‌کنند.

اما بررسی بازارها براساس مؤلفه‌های سیاسی و اقتصادی کشور حکایت از هیجانات مقطعی نرخ ارز بر اساس اتفاقات سیاسی دارد و این مسئله، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز را افزایش می‌دهد. زیرا اگر رشد هر بازاری منطق اقتصادی نداشته باشد، به دلیل عدم پشتیبانی اقتصاد از آن، دوام نخواهد داشت.

افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای دولت نسبت به سال گذشته

گواه این ادعا اعداد و ارقام اعلام شده در خصوص بهبود منابع ارزی، افزایش فروش نفت و توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه نسبت به سال گذشته است. براساس گزارش‌ها، عملکرد ۱۱ ماهه بودجه عمومی دولت نشان می‌دهد ۱,۱۴۷ هزار میلیارد تومان مجموع درآمد واریز به خزانه دولت است که ۹۰ درصد رقم مصوب بودجه ۱۴۰۱ بوده و در مقایسه با پارسال ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به عادی بودن روال منابع و مصارف ارزی کشور گفته است؛ بر اساس گزارش خزانه داری مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ بابت تنخواه گردان عدد صفر است که در مقایسه با پارسال که ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده نشان می‌دهد که دولت انضباط بودجه‌ای را به شکل بی‌سابقه‌ای رعایت کرده است.

دولت روش هایی را برای ساماندهی بازار ارز انتخاب کرده که در گذشته آزموده شده است

عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:متاسفانه دولت روش هایی را برای ساماندهی بازار ارز انتخاب کرده که در گذشته آزموده شده است.

غلامحسین کرمی با اشاره به افزایش نرخ ارز و نابه سامانی در این حوزه،گفت:متاسفانه دولت از روش های گذشته برای ساماندهی بازار ارز استفاده می کند. دولت روش هایی را برای ساماندهی بازار ارز انتخاب کرده که در گذشته آزموده شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:نباید در زمینه ساماندهی بازار ارز  از راه هایی که نتیجه نگرفتیم و نتیجه عکس داشته، استفاده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسابات مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که باید در ترکیب تیم اقتصادی دولت تجدید نظر شود،بیان کرد: دولت باید وزرای اقتصادی خود را تغییر دهد؛ متاسفانه تیم اقتصادی دولت تیم قوی نیست و به همین خاطر اقدامات بزرگ،افراد بزرگ هم می خواهد.

کرمی با بیان اینکه باید در زمینه ساماندهی بازار ارز آسیب شناسی درستی از سوی دولت صورت گیرد، بیان کرد:قرار نیست ما تسلیم چهار دلال ارزی در بازار شویم تا تمام تلاش دولت را در این بخش از بین ببرد.

این نماینده مجلس با اشاره به مقوله کاهش ارزش پول ملی در پی افزایش نرخ ارز تصریح کرد: متاسفانه نرخ دلار خود به خود روی همه ابعاد زندگی مردم تاثیر گذار است و ما نمی توانیم به سادگی از کنار کاهش ارزش پول ملی  عبور کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسابات مجلس تصریح کرد: نقطه عطف تلاش های اقتصادی دولت باید پررنگ کردن سفره مردم باشد لذا دغدغه اصلی ما معیشت مردم است و مردم باید تغییرات اقتصادی را در درون سفره احساس کنند.

بانک مرکزی شمشیر را برای دلالان ارزی از رو بسته است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: محمدرضا فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی شمشیر را برای دلالان و سوداگران ارزی از رو بسته است.

بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی توسط بانک مرکزی؛ اظهار کرد: محمدرضا فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی شمشیر را برای دلالان و سوداگران ارزی از رو بسته و قرار براین است به بازار دلار و یورو سامان ببخشد؛ اما باز هم برخی با قضاوت‌های زودهنگام خود ادعا می‌کنند که سیاست‌های ارزی راه به جایی نمی‌برد اما روندها از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که مقوله ارز برای دوره مدیریت جدید بانک مرکزی با سایر کالا‌ها متفاوت است و دولت به دنبال ساماندهی بازار داخلی است.

وی افزود: مهم‌ترین و اولین اتفاق مهم در بازار ارز تعیین محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار کالا‌های اساسی و ماشین‌آلات بود که برخلاف اظهار نظر منتقدان تفاوت‌های اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی دارد .

نجم‌آبادی گفت: اقدام ارزشمند دیگر حذف ارز توافقی بود چرا که جز رانت و فرصت‌طلبی عده‌ای سودجو عایدی دیگری نداشت و نه تنها به اقتصاد و بازار کمکی نکرد بلکه کارت‌های اجاره‌ای را باب و به جولان بیشتر دلالان کمک کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح کرد: به هر حال با توجه به اینکه ضرورت تامین تمام نیاز‌های ارزی در بستر حاکمیت و مدیریت بازارساز بیش از پیش حس می‌شد، لازم بود تا سیاست جدیدی اجرایی شود تا بازار را ساماندهی کند.

وی گفت: نیاز‌های کاذب باید از نیاز‌های واقعی مجزا شود و این در حالی است که مرکز مبادله ارز و طلا نیازمندان واقعی را در سامانه‌ای تحت پوشش قرار می‌دهد که رئیس کل بانک مرکزی به درستی در ابتدا شروع کار خود در بانک مرکزی قول محقق شدن این اتفاق را داده بود.

نجم‌آبادی در پایان گفت: قرار بر آن است تا در این بازار (مرکز مبادله ارز و طلا) دولت نیازمندان واقعی را در سامانه‌ای شناسایی کند و تحت پوشش قرار دهد، بنابراین درصورت اجرای درست، باید عطش میل به خرید توسط مردم از بین برود و دولت معتقد است ارز کافی در اختیار دارد و اگر به اینگونه باشد باید شرایطی مهیا شود که جریان سوداگری به بازار ارز دامن نزند، زیرا در نتیجه آن اثرات منفی فراوانی به دلیل انتظارات تورمی ایجاد خواهد شد.