این روزها قیمت مرغ در بازار افزایش یافته و عرضه هم در بازار کم شده است به طوری که در برخی از فروشگاه‌های محصولات پروتئینی، خبری از مرغ تازه نیست و یا از بین چندین مغازه یکی دو مغازه مرغ دارد.

اقتصادپویا/ این موضوع اگرچه از دید سیاستگذاران در وزارت جهاد کشاورزی پنهان نبوده، اما در مورد آن نیز تصمیم‌گیری جدی نشد. به همین دلیل این رویداد منجر به بروز چالش تامین مرغ در ماه اول سال ۱۴۰۲ شده است. در این میان قیمت گوشت مرغ هم در تهران از سوی واحدهای فروش افزایش پیدا کرده است.

اگرچه قیمت مصوب مرغ کماکان ۶۳ هزار تومان است، اما فروشندگان حاضر به عرضه مرغ به قیمت مصوب نیستند، از نگاه مرغداران که تامین‌کننده اولیه نیاز بازار هستند نیز قیمت موجود به صرفه نیست و دولت باید طبق وعده‌ای که داده قیمت مرغ را در سال جاری افزایش دهد. بر همین اساس شاید مرغداران با مکانیسم «کاهش عرضه» شرایطی را فراهم کنند که پس از ماه رمضان قیمت مرغ رسما به ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان برسد.

نیاز بازار از ذخایر استراتژیک تامین شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کاهش جوجه ریزی در اسفندماه باعث شد تا میزان عرضه گوشت مرغ به بازار کاهش پیدا کند، گفت: درحال حاضر باید با توزیع ذخیره‌های استراتژیک و واردات گوشت مرغ گرم نیاز بازار تامین شود.

پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص کمبود مرغ و افزایش قیمت آن در بازار، گفت: متاسفانه در اسفندماه سال گذشته میزان جوجه ریزی کاهش پیدا کرد اما خوشبختانه در فروردین ماه سال جدید به میزان کافی جوجه ریزی صورت گرفته است و مطمئنا در ماه جاری و خردادماه شرایط به حال عادی باز می‌گردد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای دریافت شده در فروردین ماه حدود ۱۲۸ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته شده است، ادامه داد: کاهش جوجه ریزی در اسفندماه باعث شد تا میزان عرضه گوشت مرغ به بازار کاهش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی، افزایش هزینه تولید و عدم اصلاح قیمت گوشت مرغ انگیزه مرغداران را کاهش داده است عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه های حوزه صنعت تولید گوشت مرغ باید تحت یک فرماندهی واحد شرایط را به گونه ای مدیریت کنند تا شاهد پایداری میزان تولید در تمامی ماه‌های سال باشیم.

وی با بیان اینکه در گذشته سابقه نداشته است که طی یک دوره میزان جوجه ریزی به نصف کاهش پیدا کند، گفت: کاهش میزان چشم‌گیر جوجه ریزی در یک دوره حاصل سوء مدیریت است، درحال حاضر باید با توزیع ذخیره‌های استراتژیک و واردات گوشت مرغ گرم نیاز بازار تامین شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر استان ابتدا نیاز بازار خود را به گوشت مرغ تامین می‌کند و درصورت مازاد تولید آن را به سایر استان‌ها انتقال می‌دهد، ادامه داد: باید مجموعه وزارت جهاد کشاورزی تامین نیاز استان‌ها به گوشت مرغ را مدیریت کنند تا شاهد نارضایتی مردم نباشیم.

قطعه‌های مرغ با قیمت‌های گران موجود است

‌از سوی دیگر در نبود نظارت‌ها، برخی مرغ فروشی‌ها ‌برای گران‌فروشیِ راحت‌تر، تبدیل به قطعه‌فروش مرغ شده‌اند، این مرغ فروشان در پاسخ به تقاضای مرغ کامل، می‌گویند که ‌مرغ کامل ندارند اما ویترین مغازه هایشان پر از قطعه‌های مرغ است که با قیمت‌های تا ۱۴۰ هزار تومان روی آنها برچسب خورده است.

در این بازار، فیله مرغ هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان، سینه مرغ ۸۴ هزار تومان، ران مرغ ۷۹ هزار تومان، بال و کتف مرغ ۸۵ هزار تومان و ران مرغ ۷۵ هزار تومان به فروش می رود، از آنجا‌ که قطعه مرغ نرخ مصوبی ندارد فروشندگان قطعه مرغ را با قیمت های بسیار گران‌تری می‌فروشند.

این قیمت ها درحالی است که نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان است و مسئولان وزارت  جهاد کشاورزی می گویند فروش بالاتر از این نرخ تخلف است.

مسعود  امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی در این‌باره می‌گوید:‌ نرخ مصوب مرغ در بازار همان ۶۳ هزار تومان است و هیچ تغییری نکرده است،‌ در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی، با خاطیان برخورد می‌شود، اگر چنانچه شاهد افزایش قیمت نامتعارف در بازار باشیم، بازرسان ما در سراسر کشور آماده هستند با آن برخورد جدی داشته باشند.

بر اساس قانون انتزاع،  تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است و باید با ابزارهای لازم قیمت را در بازار کنترل کند.

میادین تربار خالی از مرغ کامل

در حالی که رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران می‌گوید در میادین تهران مرغ منجمد عرضه می‌شود، در میادین میوه و تربار تهران خبری از مرغ کامل نیست. جدیدترین نرخنامه سازمان میادین نشان می‌دهد، در میادین تهران صرفا مرغ‌های قطعه قطعه شده و بسته‌بندی عرضه می‌شود.

در این میادین قیمت یک کیلو ران مرغ بدون پوست ۹۷۲ هزار تومان، قیمت یک کیلو مغز ران بدون پوست ۱۰۲ هزار تومان و قیمت ساق مرغ بدون پوست ۱۱۰ هزار و ۷۰ تومان است. اما یک کیلو سینه مرغ با استخوان بدون پوست ۱۰۹ هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت سینه با استخوان بدون پوست و ران و سینه بدون پوست هم حدود ۱۰۳ هزار تومان تا ۱۰۶ هزار تومان است. ارزان‌ترین قطعه مرغ در این میادین به ترتیب پای مرغ و جگر مرغ است که ۱۱ هزار تومان تا ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.

حمایت از تولید کننده دوام داشته باشد

در زمان مازاد تولید، شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و در زمان نیاز عرضه کند، این شرکت در زمان مازاد به دلیل کمبود نقدینگی که داشت، مرغ بازار را جمع آوری نکرد.

از سویی حمایت‌های تامین مالی، ایجاد فرصت‌های صادراتی و تامین به موقع نهاده‌ها از دیگر مواردی است که می تواند به ثبات بازار مرغ بینجامد.

بنابراین گزارش ایران جایگاه هفتم در تولید مرغ را در جهان دارد، کشور ما ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرغ ‌ دارد و در برخی سال‌ها صادر‌کننده مرغ هم بودیم، حال چنین وضعی که کمبود مرغ در بازار باشد و یا قیمت‌ها به صورت نامتعارف بالا برود، قطعا شایسته نیست و مسوولان جهاد کشاورزی ضرورت دارد در این موضوع تصمیم مناسب و فنی بگیرند.