مقامات عالی‌رتبه ایران و کوبا در حضور روسای جمهور دو کشور، ۶ سند همکاری امضا کردند.

مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و کوبا در حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه دو کشور، ۶ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات بوده که به امضای مقامات عالی‌رتبه ایرانی و کوبایی رسید.

مردم قدرت تصمیم گیری بیشتری نسبت به دولت ها دارد

محمد غرضی؛ وزیر سابق نفت از قدرت مردم در مقابل ضد استقلال بودن این تفاهمنامه گفت: ظرف دهه های گذشته به دولت هایی که قدرت مردم را نادیده گرفته اند از نظر اقتصادی عقب افتاده اند در زمان قبل از انقلاب هم قدرت مردم در قراردادها نادیده گرفته شد که بعدها ثابت شد که مردم تصمیم گیرنده نهایی هستند دولت روحانی هم به دلیل سیاسی کاری های دولتش این تفاهمنامه را امضا کرد و بعد هم عقب نشینی کرده است و درگیر صحبتی هم از این تفاهمنامه انجام نمی دهد چرا که می داند از لحاظ سیاسی فقط این کار انجام شده است و جنبه اقتصادی نخواهد داشت چرا که ایران خودش یکی از کشورهای غنی از لحاظ اقتصادی و سیاسی است حتی از لحاظ تولید نفت و گاز ایران نیز دومین کشورجهان است.

الزامی بر اجرایی شدن بندهای این تفاهمنامه وجود ندارد

وی در پایان از اعتبار این تفاهمنامه تا پایان کار دولت گفت: این تفاهمنامه درست است که می توانایی اجرایی نخواهد داشت ولی باعث شده تا اعتبار دولت به مراتب از گذشته ازبین برود اما امضای تفاهمنامه یعنی یک شروع مذاکرات مدیریتی است و باز هم تاکید می کنم که این تفاهمنامه الزامی برای اجرایی شدن ندارد و هم ایران و هم چین می توانند این تفاهمنامه را اجرایی نکنند لذا در این تفاهمنامه ماده ای بر اجرایی شدن تمام بندها وجود ندارد.

بدون برجام و fatfسندهای همکار یاجرایی نخواهد شد

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی درخصوص تفاهنامه های همکاری در کشور به خبرنگار ما گفت:درحال حاضر این دیدارها می تواند کمکی بر اقتصاد و سیاست کشور باشد اما اینکه بخواهیم برجام را فراموش کنیم غیر ممکن است این دیدارها و سندهای همکاری نمی تواند اجرایی شود چرا که ایران نه در برجام است و نه در fatf بنابراین نیم توان از این دیدارها انتظاری داشت که اقتصاد کشور را رو به بهبود رود.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: عملکرد دولت در بخش سندهای همکاری و نوع اجرای ان بسیار مهم است و باید دید این اجرایات چگونه خواهد شد.

تفاهمنامه های اقتصادی

هادی حق شناس؛ کارشناس اقتصادی درخصوص ابعاد ارتباط ایران با کشورهای همسایه به خبرنگار ما گفت: اولا ارتباط با کشورهای ابعاد (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) مختلفی وجود دارد با توجه به اینکه روابط بین کشورهای دیگر می تواند برای اینران نه تنها از لحاظ اقتصادی مفید باشد بلکه از لحاظ سیاسی نیز می تواند مانع از برخی رخ دادها شود.

وی در ادامه مثالی زد: باید گفت همین هفته گذشته شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران داد با توجه به اینکه ۳۰ کشور علیه ایران رای دادند اما ۵ کشور که با ایران رابطه خوبی داشته اند رای منفی یا خنثی داده است و این ۵ کشور، کشورهایی بودند که با ایران رابطه تجاری داند مانند چین ، روسیه و…. که این نشان می دهد اگر ایران با سایر کشورها بتوانند مانند این ۵ کشور ارتباط برقرا کند می تواند جوامع بین الملل موفق باشد و دیگر این رخ داده های سیاسی رخ ندهد این دیپلماسی دیدار با سایر کشورها است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه از نفع ایران از این دیدارها گفت: دیپلماسی سیاسی با اقتصادی گره خورده است و این دیدارها نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ سیاسی منافع ایران باید در نظر گرفته شود چرا که امروز اقتصاد و سیاست در هم تنیده هستند و این دیدارها می تواند روابط ایران را در جوامع بین الملل باید دیده شود تا بتواند در بخش اقتصاد موفق شود.