وزیر بهداشت از افزایش چهار برابری تکمیل و راه اندازی پروژه های درمانی در دولت مردمی خبر داد.

دکتر بهرام عین اللهی در آیین افتتاح کلان بیمارستان غدیر که روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری فرمودند به رغم  همه مشکلات،  افتخارات بزرگی در حوزه سلامت در کشور رقم خورده است و خرسندیم که اولین کلان بیمارستان را در عید نیمه شعبان به نام مبارک حضرت مهدی(عج) افتتاح کردیم.

وی با اشاره به تاکید ریاست جمهوری اسلامی ایران بر عدالت و پیشرفت، خاطرنشان کرد: پروژه های بسیاری برای تحقق عدالت در سلامت در سراسر کشور در حال ساخت است. از سوی دیگر در طول سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۳۴ پروژه درمانی در کشور افتتاح شد و حال آن که در طول ۲۲ ماه از  تشکیل دولت مردمی، ۴۹۴ پروژه درمانی بهره برداری شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: از مجموع پروژه های درمانی افتتاح شده در دولت مردمی، ۱۶ پروژه مربوط به اورژانس بیمارستانی  عمدتا در مناطق محروم و کمتر برخوردار و  ۱۶ پروژه مربوط به کلینیک های ویژه تخصصی و فوق تخصصی بوده است. همچنین در این مدت ۱۰۶ پروژه بیمارستانی از جمله دو کلان بیمارستان مهم تهران تجهیز شده اند.

دکتر عین اللهی با بیان اینکه در طول سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ حدود ۷۳۹۱ تخت بیمارستانی در کشور راه اندازی شده، از تکمیل و افتتاح ۱۵ هزار و ۳۹۹ تخت بیمارستانی در دولت مردمی خبر داد و گفت: تعداد کل تخت های بیمارستانی کشور ۱۵۰ هزار تخت است که در دولت مردمی، معادل ۱۰ درصد مجموع  تخت های بیمارستانی به ظرفیت درمان کشور اضافه شد.

‎وی  همچنین به توسعه تخت های مراقبت‌های ویژه نوزادان در دولت مردمی اشاره و عنوان کرد:  در دوران همه گیری کرونا  به ویژه در موج اُمیکرون، نیاز جدی به افزایش این تخت ها وجود داشت و در حالی که تعداد کل تخت های ویژه نوزادان در کشور تا قبل از دولت مردمی، ۵۵۶ تخت بود؛ این تعداد  به ۱۰۵۰ تخت افزایش یافت.

به گفته وزیر بهداشت در طول سه سال قبل از دولت مردمی، ۳۴۷ تخت دیالیز در کشور راه اندازی شده بود اما در حال حاضر تعداد تخت دیالیز  به ۹۲۲  افزایش یافته و  قابل توجه آن که این دستگاه ها، تولید داخل هستند.

دکتر عین اللهی تاکید کرد: در فاصله سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ در کشور، ۹۱ دستگاه و تجهیزات پزشکی سرمایه ای از جمله سی تی اسکن و ام آر آی تامین شده بود که این تعداد در دولت مردمی به ۲۲۸ دستگاه رسید و امروز مردم برای دریافت خدمات تصویربرداری نیازی به سفر از مناطق محروم به مراکز استان و کلانشهرها ندارند.

وی با بیان اینکه تا مردادماه ۱۴۰۰ مراکز درمان ناباروری در کشور فعال نبودند، گفت: در حال حاضر ۶۷ مرکز درمان ناباروری در سطح کشور فعال است تا زوجین نابارور از خدمات دولتی آنها، بهره مند شوند.

براساس گزارش وبدا، وزیر بهداشت با اشاره به تاکید ویژه رییس جمهور بر ارتقای گردشگری سلامت، از افزایش بیمارستان های دارای مجوز پذیرش گردشگر سلامت از ۱۳۰ به ۲۴۷ بیمارستان و آمادگی و استعداد بالای کشور در ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی خبر داد.

ورود ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به کشور تا یک ماه آینده

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه افتتاح نخستین پایگاه تخصصی اورژانس هوایی استان تهران از خریداری و تامین ۵۰۰ دستگاه آمبولانس تا یکماه آینده خبر داد و گفت: در حال تامین منابع ارزی مورد نیاز آمبولانس های اورژانس هستیم و تقویت ناوگان اورژانس کشور در دستور کار ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه اهداف بزرگی از ارتقای خدمات اورژانس داریم، یادآور شد: بالگردهای اورژانس در سراسر کشور  فعالیت دارند. اولین هلی پورت(محل فرود بالگرد) استاندارد کشور در کلان بیمارستان غدیر با دستور رییس جمهور افتتاح شد و سپس به همراه استاندار تهران از بیمارستان غدیر به سمت پایگاه اورژانس هوایی اورژانس تهران در بوستان ولایت پرواز کردیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بالگردهای اورژانس، مجهز به همه امکانات یک آمبولانس از جمله  اکسیژن، ساکشن، ونتیلاتور و سایر امکانات مورد نیاز است و مانند یک آمبولانس هوایی عمل می کند. در شهرهای بزرگ و جاده ها با توجه به ترافیک و همچنین در مناطق صعب العبور، اورژانس هوایی کمک بزرگی برای نجات مصدومان و بیماران به ویژه مادران باردار، به شمار می آید.

دکتر عین اللهی از برنامه وزارت بهداشت برای توسعه اورژانس هوایی در کشور خبر داد و گفت: استفاده از مورتورلانس ها از اقدامات ارزشمند اورژانس است؛ چراکه ارائه خدمات در مدت زمان کوتاهتر و با سرعت بیشتری به مصدومان و بیماران انجام می شود و مددجویان در صورت نیاز به خدمات تخصصی، توسط آمبولانس به مراکز درمانی منتقل می شوند.

وی با اشاره به کاهش مدت زمان رسیدن نیروهای اورژانس بر بالین مصدومان و بیماران، خاطرنشان کرد: در گذشته مدت زمان رسیدن همکاران ما در تهران بر  بالین بیمار بیشتر بود اما در حال حاضر و با بکارگیری موتورلانس،  این زمان به ۱۵ تا ۱۸ دقیقه کاهش یافته است.

وزیر بهداشت از مردم خواست در صورت مشاهده آمبولانس ها و موتورلانس های اورژانس، به تسهیل رفت و آمد آنها کمک کنند تا مصدومان و بیماران که همانند خانواده ما هستند، به سرعت خدمات درمانی را دریافت دارند.

به گفته دکتر عین اللهی، بر خلاف بسیاری از کشورها که بهای خدمات فوریت های پزشکی را دریافت می کنند،   ارائه این خدمات در ایران رایگان است.

وی به حضور فعال نیروهای اورژانس در مراسم ها و مناسبت ها برای خدمت رسانی اشاره کرد و گفت: سال گذشته در مراسم پیاده روی اربعین، خدمات جهادی نیروهای اورژانس، باعث نجات و بهبودی مصدومان و بیماران شد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: سعی ما بر این است که در تآمین بالگردها از امکانات ساخت داخل استفاده کنیم که خوشبختانه بسیاری از قطعات مورد نیاز بالگردهای اورژانس توسط جوانان متخص ایرانی تولید شده و امیدواریم شاهد تولید بالگردهای اورژانس در داخل باشیم.