وزیر امور خارجه الجزایر با تاکید بر اینکه روابط ایران و الجزایر در حوزه‌های مختلف ملی و بین‌المللی گسترده است، گفت: روابط دو کشور تاریخی و ممتاز است و آینده روشنی در پیش رو دارد.

احمد عطاف وزیر خارجه الجزایر که برای دیدار با مقامات ایران شب گذشته وارد تهران شد در نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود گفت: امروز گفت‌وگوهای خوبی با آقای امیر عبداللهیان داشتم. از این گفت‌وگوها راضی هستم و این گفت‌وگوها می‌تواند نشاط بیشتری را به روابط دو جانبه دو کشور تزریق کند.

این دیپلمات عالی رتبه الجزایری با اشاره به ظرفیت موجود برای توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری گفت: ما امروز توافق کردیم که زمینه‌های لازم را برای برگزاری سومین دور کمیسیون عالی مشترک دو کشور فراهم کنیم. در عین حال تلاش می‌کنیم که سایر ساز و کارهای دو جانبه بین دو کشور از جمله کمیته پیگیری، کمیته رایزنی‌های سیاسی و دیگر کمیته‌های تخصصی موجود بین دو کشور را فعال کنیم.

احمد عطاف همچنین با بیان اینکه در جلسه امروز توافق کردیم تا تمرکز بیشتری بر روی بخش‌هایی که برای دو کشور دارای اولویت و اهمیت است داشته باشیم، گفت: تمرکز بیشتر بر روی این حوزه‌ها می‌تواند همگرایی ایران و الجزایر را افزایش دهد. ما می‌توانیم در حوزه‌هایی همچون انرژی، صنعت، علوم و تکنولوژی این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

وزیر خارجه الجزایر همچنین با بیان اینکه در جریان رایزنی با آقای امیر عبداللهیان در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات اوکراین، موضوع فلسطین، تحولات سودان و تلاش‌های الجزایر برای کمک به تقویت صلح در منطقه رایزنی و گفت‌وگو کردیم، گفت: ما همچنین از تحولات مثبت ایجاد شده در روابط ایران با کشورهای عربی منطقه به ویژه برقراری روابط مجدد بین ایران و عربستان خوشحال هستیم و امیدواریم این گام مهم بتواند به تغییرات همگرایی میان همه کشورهای منطقه در برابر چالش‌های پیش رو کمک کند.

این دیپلمات عالی رتبه الجزایری همچنین به ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی، جنبش عدم تعهد و … اشاره کرد و گفت: توافق کردیم برای کمک به بهبود عملکرد این سازمان‌ها در راستای تقویت صلح و مبارزه با افراطی گری و خشونت همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین با تشکر از تلاش‌های ایران برای اجلاس الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: در دیدار امروز مهمترین اولویت‌های الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل را نیز برای همتای ایرانی خود تشریح کردم.

وی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه روابط ایران و الجزایر در حوزه‌های مختلف ملی و بین‌المللی گسترده است، تصریح کرد: روابط دو کشور تاریخی و ممتاز است و آینده روشنی در پیش رو دارد.