رسانه‌های عراقی روز پنجشنبه به نقل از دستگاه اطلاعاتی ارتش این کشور گزارش دادند که این داروها با هدف فرار از پرداخت تعرفه گمرکی به ارزش بیش از صدها هزار دلار به وسیله ۱۹ کامیون با عبور غیرقانونی از جاده‌های خانقین به استان دیالی وارد شده بودند.

مونا ربیعیان/ ارتش عراق اضافه کرد بود که متهمان دستگیر شده همراه با کامیون هایشان  برای انجام اقدامات قانونی علیه آن‌ها به مراجع قانونی تحویل شدند. 

پیش از این نیز چندین بار نیروهای امنیتی ایران مستقر در مرزهای ایران و عراق از خنثی کردن عملیات قاچاق دارو به عراق و دستگیری عوامل آن‌ها خبر داده بودند. 

کمپین آگاهسازی جامعه موفق عمل کرد

اقبال نیا با اشاره به راه اندازی کمپین آگاهسازی جامعه نسبت به سرطان سینه گفت: در بسیاری از استان ها این کمپین شروع به کار کرده است و حتی در دورترنی نقاط روستایی کشور اکنون به بانوان در این زمینه آموزش هایی داده می شود.بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان با تشخیص به موقع سرطان سینه در آنها درمان شده است.

مسئول آموزش خانه کارگر کشور یادآور شد: بسیاری از بانوان خارج از کشور حتی به این کمپین پیوسته اند و درمان خود را با ما در این کمپین دنبال می کنند و اکنون پزشکان بسیاری به ما پیوسته اند و در درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه با ما همکاری می کنند به اینصورت که ما بیمار را به آنها معرفی می کنیم و آنها هم بصورت رایگان بیمار را وارد درمان می کنند.

وی با اشاره به اینکه سرطان نامی سیاه و تاریک و ترسناک دارد گفت: بیمار سخت می تواند با سرطان کنار بی آید و آن را بپذیرد و خانواده و بچه های خانه را ممکن است بر اثر ابتلای مادر به سرطان تحت تاثیر قرار گیرند و دچار مشکلات و آسیب هایی شوند. علاوه بر این مشکلات اقتصادی و ناتوانی در تامین داروهای مورد نیاز هم مشکل این بیماران را چندین برابر می کند.

خود تحریم ها در جامعه دارو

اقبال نیا با اشاره به تحریم های دارویی که وجود دارد گفت: در هر حال بیماران مبتلا به سرطان مجبورند داروهایی گران قیمت را تهیه کنند و این از توان همه بر نمی آید لذا در این کمپین حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نیز انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه صدای ما باید به گوش مسئولان برسد گفت: بخشی از داروهای سرطان سینه از طریق پیگیری نمایندگان در مجلس باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد و درمان با پروتز سینه در بانوانی که سینه آنها بر اثر جراحی قطع می شود نیز اگر مشمول بیمه قرار گیردمی تواند نقش موثری در درمان روحی و جسمی بانوان مبتلا به سرطان سینه داشته باشد که ما از نمایندگان مردم این انتظار را داریم که این موارد را پیگیری کنند.

مسئول آموزش خانه کارگر کشور بیان کرد: بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان سینه توان تامین داروهای گران قیمت خود را ندارند باید راهکارهایی در پیش گرفت تا زنان بتوانند با سطحی از توانمندی برسند که بتوانند بخشی از مشکلات مالی خود و خانواده را که بر اثر بیماری سرطان بیشتر می شود را تامین کنند.

همسایگان آزاد مشکل دارو ندارند

وی در ادامه مشکلات بخش دارویی را اینگونه بیان کرد: در حال حاضر بخش دارویی ما با مشکلات زیادی روبرو است افرادی که دارو را با ارز دولتی وارد می کنند و به محض ورد شدند ان دارو را دوبرابر به مردم می فروشند چرا که دارو قیمت ثابت در بازار ندارد

اقبال نیا از ارز دولتی که با آن دارو وارد نمی شود گفت: افراد دولتی هم وقتی با ارز دولتی به جای اینکه دارو یا اقلام اساسی را وارد کشور کنند چوب بستی و کالاهای دیگر را وارد می کنند ما در حال حاضر شدت تحریم های دارویی به شدت بالا نیست که نتوانیم دارو وارد کنیم

وی دباره خود تحریم ها افزود: بیشتر از اینکه تحریم باشیم ما خود تحریم هستیم چرا که فک می کنیم تحریم هستیم مگر شخص عادی می تواند دارو وارد کند و دوبرابر به مردم عادی بفروشد دولت نمی تواند ما که با همسایگان مشکلی نداریم و در تعامل هستیم مواد غذایی دارو و همه را از کشور صادر می کنیم به کشورهای دیگر اما واردات نمی توانیم انجام دهیم

مسئول آموزش خانه کارگر کشور در پیایان اظهارداشت: قیمت دارویی که با ارز دولتی ۴۰ هزارتومان در گذشته وارد می شد در حال حاضر باید بخریم ۸ میلیون تومان با ارز دولتی براش همان قیمت قبل درآمده است اما به مریض این قیمت داده می شود. اما این دارو ها درکشورهای دیگر ارزانتر است چرا که افراد درون جامعه باعث شدند که این قیمت ها برای دارو به وجود آید.