مدیر هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه طرح «الفین» پتروشیمی گچساران وارد مرحله اجرایی شد، گفت: محصول این طرح پتروشیمی، تولید یک میلیون تن اتیلن در سال است.

 امروز دوشنبه (۱۹ تیرماه)، نشست خبری پتروشیمی گچساران با حضور جمعی از اصحاب رسانه به مناسبت اجرایی شدن طرح الفین پتروشیمی گچساران برگزار شد.

در این نشست «حسن نشان‌زاده مقدم»، مدیر هلدینگ خلیج فارس گفت: در سال ۱۳۰۲ اولین مطالعات زمین شناسی برای شناسایی مناطق نفت‌خیز در شهرستان گچساران انجام شد و در سال ۱۳۱۸ اولین چاه نفت در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

وی نقشه راه هلدینگ خلیج فارس را به سرانجام رساندن طرح های بر زمین مانده ذکر کرد و گفت: مجتمع پتروشیمی گچساران از زمان صدور مجوز در ۱۹ سال پیش، با فراز و نشیب های فراوانی روبه‌رو بوده که تغییرات زیاد مدیریتی، تعدد پیمانکاران، مسائل ناشی از تحریم و از همه مهم‌تر نبود پشتیبانی مالی از آن جمله هستند که مانع قرار گرفتن این مجتمع در مدار تولید شدند.

نشان زاده محصول طرح الفین پتروشیمی گچساران را یک میلیون تن اتیلن در سال ذکر کرد که خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین مجتمع‌های ممسنی، دهدشت، بروجن، پلیمر گچساران و کازرون را تأمین می‌کند.

وی گفت: تلاش شده بیش از ۸۰ درصد نیازمندی‌های این پروژه از جمله کاتالیست‌های مورد نیاز مجتمع، مشعل‌های کوره‌ها، مخازن تحت فشار از داخل تأمین شود.

مدیر هلدینگ خلیج فارس گفت: این مجتمع در آینده خواهد توانست از فلرسوزی جلوگیری کند و موجب رونق شهرستان گچساران شود.

نشان‌زاده گفت: یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال گاز اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر خوراک طرح الفین پتروشیمی گچساران را تأمین می‌کند.

وی افزود: قرار گرفتن مجتمع پتروشیمی گچساران در طبیعت زاگرس ایجاب می‌کند که این طرح با طبیعت سازگار باشد در نتیجه در راستای جلوگیری از آلایندگی و حفظ محیط‌زیست، مدیریت آب در این مجتمع اعمال می‌شود و هیچگونه پساب مایع از مجتمع خارج نخواهد شد.