­وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ظرفیت داخلی ایران در تولید دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: از این توان به عنوان محور اصلی سفر به تاجیکستان استفاده خواهد شد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، دکتر بهرام عین اللهی پیش از سفر به کشور تاجیکستان گفت: نزدیکی‌های فرهنگی و زبانی ایران و تاجیکستان بسیار  است و این سفر با چند هدف مهم در حوزه سلامت صورت می‌گیرد که ایجاد بازار دارویی برای ایران در تاجیکستان از اهم محورهای آن است.

وزیر بهداشت با بیان این که ایران بیش از ۹۸ درصد نیاز دارویی خود را بر اساس توان داخلی رفع کرده است، خاطرنشان کرد: این ظرفیت می‌تواند بازار خوبی برای صنعت دارویی ایران در کشورهای منطقه ایجاد کند.

عین اللهی سفر دو روزه به تاجیکستان را در مسیر تقویت دیپلماسی سلامت دانست و گفت در این سفر به دنبال صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی و تقویت ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در تولید و توسعه بازار تجهیزات پزشکی ایران  است و از مراکز درمانی و دانشگاهی تاجیکستان  بازدید می‌کند.

وزیر بهداشت گفت: با توجه به زبان مشترک ایران و تاجیکستان، گسترش گردشگری سلامت از دیگر محورهای این سفر است و در تلاشیم هر چه زودتر برای انتخاب و اعزام  رایزن سلامت به کشورهای دوست اقدام کنیم. لذا کشور تاجیکستان از  اولین کشورهایی خواهد بود که  رایزن سلامت را با هدف توسعه بازار محصولات سلامت محور و همچنین  گردشگری سلامت در آنجا مستقر خواهد کرد.